Hjälp mig med en Rookie guide:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ska börja köra RR till våren. Kommer förmodligen vilja köra nån tävling under sommaren för att prova på. Men vem vet kanske det blir flera stycken så jag vill hålla dörren öppen. Ok, så vad måste man göra. Vill inte missa något viktigt och stå där med brallorna nere när det är dags för den tävling man väntat på hela vintern. Jag skriver hur jag tänkt göra så får någon vänlig själ mer än gärna ändra om något är galet/fattas:

1) Bli medlem i en klubb.

2) Välja klass. Blir Rookie 600 antar jag då jag har en R6. Eller finns det alternativ? Är det först till kvarn dvs kan klassen bli full? M.a.o bör man välja klass snarast?

3) Ansöka om licens. Att döma av ansökningspappret bör jag redan valt klass samt vara medlem i en klubb, m.a.o 1) och 2) måset göras innan 3)

4) Skaffa ett MC id card. Att döma av ansökningspappret bör jag redan valt klass och ha licens, m.a.o 1), 2) och 3) måste göras innan denna punkt.

5) Anmäla sig till den tävling man vill köra. I god tid förstås.

Detta är säkert självklart för många men jag känner mig osäker på hur saker och ting går till och jag vill inte missa något. Har jag glömt något? Stämmer min lista? Andra tips att tänka på om man är helt grön och tycker att det är allmänt svårt att greppa vad som krävs för att race:a?

Tack på förhand.
 

sandstream

Guest
Börja med punkt nummer 3, dvs ta licens.
Det är inget man ansöker om utan du måste gå en licenskurs till våren som dels innehåller teori (regler, flaggor, hur hojen måste utrustas/säkras osv) och dels praktik. I praktikdelen lär du dig inget om att köra hoj, bara hur ett race går till med startförfarande, sightning-lap, warmup-lap osv.
När du blivit godkänd har du en B-licens.

1. Du måste vara medlem i en Svemoansluten klubb men du kan i princip välja vilken som helst. För att träna billigare brukar det dock vara bra att gå med i den klubb som håller till på den bana du tänker träna på.

2. Du väljer själv klass, tex Rookie 600. Enda kravet är att det är en klass som tillåter förare med B-licens vilket Rookie 600 och Rookie 1000 gör.
En tävling kan bli full men det är mig veterligen inte så vanligt. Däremot kan du bli utkvalad om du inte kör tillräckligt fort på kvalet. Finns det då ingen B-final får du inte köra något race.

4. Ja.

5. Ja

Jag ska själva tävla för första gången nästa år :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Gör det bara, det är asroligt. Det enda dåliga är att perioderna mellan rejs blir astråkiga, för att inte tala om vintrarna. :mad:
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
2587143 Börja med punkt nummer 3, dvs ta licens.
Det är inget man ansöker om utan du måste gå en licenskurs till våren som dels innehåller teori (regler, flaggor, hur hojen måste utrustas/säkras osv) och dels praktik.

Det glömde jag att skriva: jag genomgick licenskursen nu till hösten. Resultatet blev ett stämplat licensansökningspapper så nog måste jag ansöka om licens allt!

Ser i din avatar att du redan fått nr 13 i Rookie 1000 nästa år. Vad gjorde du för att få ett nummer? Anmäler man sig till en serie eller anmäler man sig bara till ett gäng tävlingar som råkar utgöra en serie?
 

Hocky

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Vikbolandet
Hoj
Suzuki GSX R, Ducati monster
nazurro skrev:
2587213 Det glömde jag att skriva: jag genomgick licenskursen nu till hösten. Resultatet blev ett stämplat licensansökningspapper så nog måste jag ansöka om licens allt!

Ser i din avatar att du redan fått nr 13 i Rookie 1000 nästa år. Vad gjorde du för att få ett nummer? Anmäler man sig till en serie eller anmäler man sig bara till ett gäng tävlingar som råkar utgöra en serie?

Tag kontakt med Tony Jacobsson på Karlskoga motorförening.
kga.motorforening@telia.com och fråga omett önskat nummer.
/Håkan:yoparty
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
1. Lär dig köra motorcykel!
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8
9
10.

Har ännu inte hunnit lära mig första punkten, återkommer när jag bemästrar den...
 

Timon

Goude!
Gick med
25 May 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
636a
J.Andersson skrev:
2587313 1. Lär dig köra motorcykel!
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8
9
10.

Har ännu inte hunnit lära mig första punkten, återkommer när jag bemästrar den...

Om man ska lära sig det så är det en fördel att börja köra nån gång också!? :va

nazurro skrev:
2587305 Båt? Fel forum! ;)

Yamaha är ett japanskt new school ord som betyder just båt!
Det är direkt hämtat från racingbanan eftersom alla yamaha moppar är som fiskebåtar i jämförelse runt slingan! :rolleyes: .... :arsele
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Mattias skrev:
2587149 Gör det bara, det är asroligt. Det enda dåliga är att perioderna mellan rejs blir astråkiga, för att inte tala om vintrarna. :mad:

Man behöver pausen mellan rejs för att plasta, meka eller läka sig själv :D
 

sandstream

Guest
nazurro skrev:
Anmäler man sig till en serie eller anmäler man sig bara till ett gäng tävlingar som råkar utgöra en serie?
Du meddelar vilken klass du tänker köra 2007.
Ett tips: Gå in på www.roadracing.se och kolla upp vilka nummer som används i den aktuella klassen (ligger under supportklasser) så du inte "snor" någons nummer.
P@trik skrev:
2587249 Du vet inte om han har ett direkt nummer man kan ringa för han är inte snabb på mailen direkt.
Adressen som anges ovan och som jag också fick i en tråd använder han tydligen normalt inte men jag fick svar häromdagen och dessutom svar på en följdfråga :)
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Min fråga lyder. Måste jag ha licens för att ansöka om ett startnr?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Gå med i LMS eftersom du bor i Linköping. Medlemsskap kostar 400 kr för aktiv medlem, träningarna kostar då 50 kr/gång mot 250 kr om man är med i en annan klubb. Det finns dessutom alltid ett helt gäng hjälpsamma och kunniga personer på plats på träningarna då de inte kan avstå från korv och cigg i depån även om de inte har någon hoj kvar!

För övrigt kommer Sviestad bli en förhoppningsvis mycket roligare bana till nästa år! :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alx skrev:
2587985 För övrigt kommer Sviestad bli en förhoppningsvis mycket roligare bana till nästa år! :tummenupp
Det där får du gärna utveckla.
Den tidigare diskuterade nya sträckningen, ny asfalt, bättre vadå?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Gustav O skrev:
2588009 Det där får du gärna utveckla.
Den tidigare diskuterade nya sträckningen, ny asfalt, bättre vadå?

Fler svängar bland annat. För övrigt har väl vi i LMS alltid försökt att förbättra oss och kvalitén på våra träningar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alx skrev:
2588018 Fler svängar bland annat. För övrigt har väl vi i LMS alltid försökt att förbättra oss och kvalitén på våra träningar.
Är det Bergskurvan som sak ändras?
Det sista vet jag ju sedan länge. :tummenuppp
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top