Vill ha lite aktietips!

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
General E skrev:
2580323 Hur gör/gjorde du dessa analyser? Nyfiken!

Det beror på, övergripande.

Vad är det för företag, vilken produkt/produkter, vilka segment, finns något unikt, fokus på förutsättningar att nå framtida mål, finansiell ställning, vilka sitter i styrelsen, marknadsandelar, framtida marknadsandelar. Framtidsplaner, företagsuppköp etc. Saker som oftast går att utläsa av årsrapporten.

Är det intressant bolag granska balansrapporten, kassaflödesanalysen, nyckeltal ex Avkastning på operativt kapital och eget kapital samt soliditet över flera år Döljs det något, mycket vanligt vid moderbolag. Gör din egna kassaflödesanalys.

Dessa saker är en bra grund att kolla på vid en egen analys, och som sagt detta är övergripande en rapport kanske ligger på 15 sidor och tar tid...

Iband ger vissa företag seminarier, mycket lärorikt.

Lyckas man är det värt varje minut, min senaste analys av Karlshamns
(idag aarhuskarlshamn) har gått upp från 96 till idag 186 SEK
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mr R skrev:
2581406
Lyckas man är det värt varje minut, min senaste analys av Karlshamns
(idag aarhuskarlshamn) har gått upp från 96 till idag 186 SEK

Ganska bra avkastning:)

Som nybörjare hör det kanske till att förlora pengar och det gjorde jag idag på boliden. Trodde dom skulle gå ut med bra resultat men så var inte fallet.

Nu äger jag Ericsson B, Investo A , Astra och boliden igen!

Verkar skitsvårt att kunna hänga med när de tar fart och kunna få en egen uppfattning om vad man ska eller inte ska köpa.

Har blivit medlem på www.di.se börssnack och försöker få lite hjälp där med att komma igång.

Laddade ned ett program från www.stock-anal.com där man kan se lite tekniska analyser. Får se om jag en dag kanske fattar alla graferna:rolleyes: tydligen är de 64% chans att ericsson ska krascha.
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Mr Helmut skrev:
2581935 Ganska bra avkastning:)

Har blivit medlem på www.di.se börssnack och försöker få lite hjälp där med att komma igång.

Laddade ned ett program från www.stock-anal.com där man kan se lite tekniska analyser. Får se om jag en dag kanske fattar alla graferna:rolleyes: tydligen är de 64% chans att ericsson ska krascha.

Blir mycket fin avkastning, flertalet av mina bolag har stuckit samma bana. Idag lever jag på mina aktieaffärer

Finns ett program "hitta kursvinnare" som är bra. Kostar dock ca 1000 SEK

Rekomenderar Börs-SM kul sak där man placerar 4500 SEk i 4 bolag, har 2 placeringsbyten under ett år. Börjar återigen i februari har jag för mig

Nu har jag inte kollat min depå på någon månad, gick bra ibörjan sedan gick det rakt ner då jag hade olja och spelbolag i portföljen kanske en 1000 back får planera bättre till nästa start
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Hmmm, jag sitter med en "skaplig" post i 24h Poker, dessvärre så har deras kurs gått ner rätt mycket, hoppas på att rapporten som kommer när som helst ser bra ut och att det skuttar upp på mer bekväma nivåer.
Hade lite Lappland Goldminers förut också, gick upp lite och jag sålde av, gick upp lite till och sedan massor ned, så det var en lyckad affär och jag blev lycklig. Hoppas bara att mina jäkla 24h aktier sticker iväg. Lite stora kunder i Ryssland så kanske dom sticker iväg, kan ju hoppas IAF.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Mr Helmut skrev:
2581935
Har blivit medlem på www.di.se börssnack och försöker få lite hjälp där med att komma igång.

Låt dig inte luras och låt inte andra festa på dina pengar

Handeln med aktier sätter nytt rekord i år. Omsättningen per dag är högre än under it-haussen år 2000.

http://www.e24.se/dynamiskt/finans/did_13967472.asp

De får rekordbonus på 14 miljoner - per anställd

I år får de anställda i City dela på över 120 miljarder kronor - och drygt 4.000 som tillhör eliten får minst 14 miljoner kronor var

http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=21958&categID=38

hittade ingen dokumentär på nätet från 1929

Kraschen föregicks av en period under senare delen av 1920-talet med hausse-artad börsmarknad, under vilken miljoner amerikaner lockades att investera i aktier.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Börskraschen_på_Wall_Street
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Men roligats med aktier är förändringarna, när man följer med från ex 50 sek till 300 sek sedan splittar, aktien går upp igen och splittar etc etc
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Mr R skrev:
2582242 Men roligats med aktier är förändringarna, när man följer med från ex 50 sek till 300 sek sedan splittar, aktien går upp igen och splittar etc etc

Hade man då ett par 100k satt på en sådan aktie från början är det bara att luta sig tillbaka med ett flin på läpparna =).
Någon sådan resa lär jag inte få vara med på inom någon snar framtid dock. Däremot hade jag haft ett riktigt stort leende på mina läppar om 24h Poker stack iväg till gamla kurser uppemot 6:- Då hade jag fått ut en årslön eller två, men det är inte direkt överhängande chans att den sticker iväg från 69öre till 6kr inom någon snar framtid ;)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Mr Helmut skrev:
2580724 Du menar denna?

Må säga lite saker är oklart med den formeln men ska kolla mer:va

Finns säkert bra förklarat på internet.
Gäller dock främst för mer långsiktiga inv, ska du handla enstaka aktier och ha i dagar/veckor är den inte så intressant.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mr Helmut skrev:
Någon mer aktie som kan vara värd att kolla på?
Alltså, det funkar så här. Om du får ett köptips av någon så har den personen redan den aktien. Det betyder normalt att han rekomenderar dig att köpa en aktie som han har på sin säljlista. Säljintresset måste inte vara överhängande eller akut, men har man en aktie vill man naturligtvis sälja den. Då kan du fråga dig varför du skall köpa den om han själv inte gör det. Att han gjort det tidigare kvittar, rådet gäller här och nu och inte vad du borde gjort förra veckan. Det här är fundamentalt.

"Tipsen" i tråden så här långt är på en häpnadsväckande låg nivå. Det finns ett bra dataprogram, som dock kostar 1000 kr, man tar sig för pannan.

En gissningstävling till slut. Rita i grafen nedan vid vilken tidpunkt en tidigaer forummedlem ansåg att alla andra forummedlemmar skulle köpa aktier i framtidsföretaget Pricer.
 

Bifogat

  • pricer.png
    pricer.png
    3 KB · Visningar: 45

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
General E skrev:
2582961 @Bingo, dissar du mitt capm? va va va?
@General E, jag gjorde från början ett uttryckligt undantag för dig och ditt capm, men redigerade bort det för det såg lite konstigt ut :pannkyss
 

IronMike

Guest
Mr Helmut skrev:
2577703 Finns det någon som övervaket börsen under en längre period?

Aktier jag kollat på är:
Ericsson B men tycker mig var lite osäker eftersom affären på 35milj inte är spikad ännu.
Investor A osäker om jag tror den kommer stiga mer mer analytikerna tror på fortsatt stigning.

Någon mer aktie som kan vara värd att kolla på?
Du har pm :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mr R skrev:
2582242 Men roligats med aktier är förändringarna, när man följer med från ex 50 sek till 300 sek sedan splittar, aktien går upp igen och splittar etc etc

Kollade papprena och jag hade tydligen köpt SEB till 102,5kr. Sålde dom förra veckan till 208kr:yoparty

Visst inget roligt när man inte viste vad jag köpt dom till utan bara blir ledsen för vinstskatten men de är ju kul när dom gått bra:)

Igår morse köpte jag boliden så steg dom för att sen krascha. Sålde dom igen vid 159 och köpte tillbaka dom vid 157, idag står dom i ~165:tummenupp

IronMike skrev:
2583367 Du har pm :tummenupp

Har jag:va
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
*HOST* kapitalförsäkring, ingen skatt på vinst dock lite fusk och kan få en rejäl smäll
 

biker

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Märsta
Hoj
Yamaha R1-02
Måste få delge

Yes, jag och min polare ligger just nu på placering 28 i aktie-sm. Vi har ökat 100000 kr till 199000 i våran portfölj sedan den 16:e..... :yoparty
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Verkar vara en del som sätter några lyckade affärer här...
Såg någon på avanza som tipsade om Biolight B, någon som har koll på dom? Är det bara skräp? Han lät lite som han ville sälja sina så han får tillbaka sina investerade pengar ;).

biker skrev:
2587059 Yes, jag och min polare ligger just nu på placering 28 i aktie-sm. Vi har ökat 100000 kr till 199000 i våran portfölj sedan den 16:e..... :yoparty

Skapligt! Härligt att det går bra för er, det som är jobbigt med sådant där är att man blir så sur för att det inte var riktiga pengar och man får vinsten ;)
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
biker skrev:
2587059 Yes, jag och min polare ligger just nu på placering 28 i aktie-sm. Vi har ökat 100000 kr till 199000 i våran portfölj sedan den 16:e..... :yoparty

Låter helt underbart!

Funderar om jag ska försöka sätta upp mål jag har med aktien (då jag ska sälja):rolleyes:
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Mr Helmut skrev:
2587075 Låter helt underbart!

Funderar om jag ska försöka sätta upp mål jag har med aktien (då jag ska sälja):rolleyes:

Det är nog ganska smart, att man bestämmer redan i förväg att "kommer jag till den nivån så säljer jag av dom och letar nya".
Jag ångrar bittert att jag inte sålde av mina när dom började rasa, hade kunnat köpa på mig massor fler nu när dom halverats i pris och sedan fått ut ännu mer. Var nere på 1/3 av värdet ett tag men nu är jag uppe på 1/2 värdet och tror nog att efter en bra delårsrapport så skuttar det upp mer.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hinkas skrev:
2587080 Det är nog ganska smart, att man bestämmer redan i förväg att "kommer jag till den nivån så säljer jag av dom och letar nya".
Jag ångrar bittert att jag inte sålde av mina när dom började rasa, hade kunnat köpa på mig massor fler nu när dom halverats i pris och sedan fått ut ännu mer. Var nere på 1/3 av värdet ett tag men nu är jag uppe på 1/2 värdet och tror nog att efter en bra delårsrapport så skuttar det upp mer.

Hör nog till att det går dåligt också. Jag köpte telelogic för 19,6 och sålde för 13,1:( nu talas det på att dom ska bli uppköpta och aktien kommer nu igen verkar det som.

Så stöp ju boliden här om dagen men då han jag sälja innan dom bottnade för att sen köpa tillbaka.

Det jag undrar är hur man kan komma fram till en portfölj som dom hade lyckats med i aktie-sm. Men det kanske är vad alla undrar:rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top