Bankörning?

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Hej alla rutinerade banåkare!
Tänkte köra på bana för fösta gången i Maj. På Mantorp.(Bike-Events)
Och tänkte att köra i nybörjargrupen. Hur brukar tempot vara? Jag menar, jag har iof aldrig kört på bana. Men man kanske vill byta grupp senare under dagen!? Brukar det gå?

Sen en annan fråga. Jag har just nu ett Pirelli mtr24 däck bak. Och kommer ha ett Pirelli Diablo fram. Ett mtr24 e ju ett mera sport/touring däck! Men det kanske inte kommer spela någon roll eftersom man inte kommer köra så provocerande...
Eller behöver jag byta bakdäck?

/A.C
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
A.C skrev:
Hej alla rutinerade banåkare!
Tänkte köra på bana för fösta gången i Maj. På Mantorp.(Bike-Events)
Och tänkte att köra i nybörjargrupen. Hur brukar tempot vara? Jag menar, jag har iof aldrig kört på bana. Men man kanske vill byta grupp senare under dagen!? Brukar det gå?

Ja. Troligtvis kommer du köra något, några pass och därefter byter du upp dig till en snäppet snabbare grupp.

A.C skrev:
Eller behöver jag byta bakdäck?

Nej.

Däremot bör (läs: Ska) du sänka lufttrycket i dina däck. Nu vet jag inte vad du har för däck, men vanligt är ju att köra med 2,5 i fram och 2,9 i bak vid gatkörning. När du kör bana bör du sänka trycket till 2.0 - 2.2 i såväl fram- som bakdäck.

Have fun!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Håller med om lufttryckssänkningen! Jag är en person(tjurskalle) som hatar att pilla på en massa grejor på hojen och bara kör.(har aldrig justerat fjädringen någon gång) i somras harvade jag runt med 2.5 fram och 2.9 bak. Sen provade jag att sänka till 2.3 både fram och bak och sedan 2.1, vilken skillnad det blev! Jag kapade nog en sekund på Sturup och cykeln kändes bättre under bromsning,nerlägg, under accelration ut ur kurvorna.Allt!
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Tempot i grön varierar.
Vissa borde köra i gul grupp i stället för grön och tvärtom.
Så vi på bike events försöker flytta på de som vi inte tycker passar i en grupp om det finns plats i de andra grupperna.

Finns det lediga platser i gul grupp ska det inte vara några problem att byta grupp under dagen om du vill det.
Är det fullt i gul krävs det att nån byter från gul till röd eller grön så det blir en ledig plats.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Glöm inte att skriva upp dej i stikyn på träffar/samåkning när du betalat och anmält dej

häng med på lördagen så sälskapar vi i gröna gruppen!!
 

CBR Mange

Nära racehoj nu
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Haft Fireblade 96-a och en 00-a, nu mera utan men letar billig banhoj.
Kan bara säga att Mantorp är grymt kul bana om det är stora slingan ni skall köra.

Passa dig bara för bakhjulssläpp efter tag när man tror att man börjar bli Rossi och kör allt fortare för det fick en annan.

Det där med att släppa ut luft beror inte det på hur varmt det är?

Jag släppte ut luft när jag körde på Mantorp men då var det så varmt så bakdäck höll på att smälta.
 

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tukki-Saari
Hoj
Flera
A.C skrev:
Hej alla rutinerade banåkare!
Tänkte köra på bana för fösta gången i Maj. På Mantorp.(Bike-Events)
Och tänkte att köra i nybörjargrupen. Hur brukar tempot vara? Jag menar, jag har iof aldrig kört på bana. Men man kanske vill byta grupp senare under dagen!? Brukar det gå?

Sen en annan fråga. Jag har just nu ett Pirelli mtr24 däck bak. Och kommer ha ett Pirelli Diablo fram. Ett mtr24 e ju ett mera sport/touring däck! Men det kanske inte kommer spela någon roll eftersom man inte kommer köra så provocerande...
Eller behöver jag byta bakdäck?

/A.C

Bike-Events arangemang är jäkligt proffsiga, så du behöver inte oroa dig ang vilken grupp du ska köra i, dom kommer att hjälpa dig och när dom anser att du kör så fort att du ska byta grupp så kommer dom att se till så du gör det. Och ang lufttryck så håller jag med om tidigare talare att se till att kolla trycket på banan och justera det till ca 2.0 till 2.2 både fram och bak.

/ Mr.J
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top