Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Drz400s

Har idag en sv1000 men vill också åka på andra underlag så som snö,skog mm.
Den skall också vara befriad från täta service intervaller.
Vikten spelar roll.
Tänkte pendla med den till jobbet i vinter också.
Hittar egentligen inga andra alternativ än drz400s.
Är det något man skall tänka på som bara "måste" sitta på vid köp?
Värmehandtag kanske är en bra grej, någon som vet vad såna kostar?
Men någon här kanske vet något "bättre" enduromaskin? :confused:

Annars blir det en sådan nästa vecka :)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sv1k skrev:
2625977 Har idag en sv1000 men vill också åka på andra underlag så som snö,skog mm.
Den skall också vara befriad från täta service intervaller.
Vikten spelar roll.
Tänkte pendla med den till jobbet i vinter också.
Hittar egentligen inga andra alternativ än drz400s.
Är det något man skall tänka på som bara "måste" sitta på vid köp?
Värmehandtag kanske är en bra grej, någon som vet vad såna kostar?
Men någon här kanske vet något "bättre" enduromaskin? :confused:

Annars blir det en sådan nästa vecka :)

Drz:an är perfekt för dina kriterier. Om man ska ha en lätthanterlig hoj som bara går och går så är det drz som gäller. Kommer inte på några andra alternativ förutom dr350 och möjligtvis xr400, men dessa är ofta e-reggade och saknar el-start. Om man inte bryr sig om storleken så finns det ju ett gäng alternativa hojar i 600-/650klassen, ex dr650, tt600r, xr600/650. Om du vet med dig att det blir mycket skogsåka så är det ju bra om det sitter plasttank på hojen. En FCR-förgasare är ju värt en del så det skadar ju inte om det sitter en sån monterad. Värmehandtag kan du köpa ex på https://www.touring.se/touring/Servlet och kostar från 428kr.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
ola_sandin skrev:
2627233 Drz:an är perfekt för dina kriterier. Om man ska ha en lätthanterlig hoj som bara går och går så är det drz som gäller. Kommer inte på några andra alternativ förutom dr350 och möjligtvis xr400, men dessa är ofta e-reggade och saknar el-start. Om man inte bryr sig om storleken så finns det ju ett gäng alternativa hojar i 600-/650klassen, ex dr650, tt600r, xr600/650. Om du vet med dig att det blir mycket skogsåka så är det ju bra om det sitter plasttank på hojen. En FCR-förgasare är ju värt en del så det skadar ju inte om det sitter en sån monterad. Värmehandtag kan du köpa ex på https://www.touring.se/touring/Servlet och kostar från 428kr.

Tackar, blir inte mindre sugen nu.:tummenupp
Plasttank ger väl viktbesparing eller för slippa buklor:va
Känner inte till FCR-förgasaren, man får väl läsa på nätet om den.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sv1k skrev:
2627769 Tackar, blir inte mindre sugen nu.:tummenupp
Plasttank ger väl viktbesparing eller för slippa buklor:va
Känner inte till FCR-förgasaren, man får väl läsa på nätet om den.

Plasttanken ger framförallt en mindre ömtålig hoj. Jag la in lite länktips på förstasidan i denna tråden. Annars finns ju alltid http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=25
Fcr-förgasaren är den förgasare som sitter på drz400e och ett flertalet andra endruomaskiner. Den är tydligen ganska dyr, men ger å andra sidan bra med effekt. Tror det har diskuterats tidigare i denna tråd.
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Körning

Har inte kört på en månad så idag blev premiärturen med nya tanken och styret. Körde en 12mila vända på både grus och skoterled. Man kan säga att det är mycket blött i skogen nu:D . Ruggit nöjd med både tanken och styret, gjorde inget att köra med 17liter i tanken. Funkar nog så pass bra eftersom Ims tanken inte bygger något uppåt:tummenupp . Blir bara mer och mer nöjd med hojen för varje mil, nästa modifiering blir att ändra drevningen till 14-47

Trött Ktmåkare efter en tur i myrmarker
trotthedlund.jpg


Drz får en välbehövlig paus:fyllisar
drzengesan.jpg
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ni som kör med orginalförgasare och öppnad luftburk, vad har ni för huvudmunstycke?

Jag har öppnad luftburk, öppnat orginalavgas och 150 i huvudmunstycke. Tycker mig känna lite tvekande/ryckande gång när jag ligger på jämn gas i ca 110km/h. Har nålen så högt det går.
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
ola_sandin skrev:
2631768 Ni som kör med orginalförgasare och öppnad luftburk, vad har ni för huvudmunstycke?

Jag har öppnad luftburk, öppnat orginalavgas och 150 i huvudmunstycke. Tycker mig känna lite tvekande/ryckande gång när jag ligger på jämn gas i ca 110km/h. Har nålen så högt det går.

Här finns MASSOR av DRZ-tips,du hittar säker något här:tummenupp

http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=440104
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
ola_sandin skrev:
2631768 Ni som kör med orginalförgasare och öppnad luftburk, vad har ni för huvudmunstycke?

Jag har öppnad luftburk, öppnat orginalavgas och 150 i huvudmunstycke. Tycker mig känna lite tvekande/ryckande gång när jag ligger på jämn gas i ca 110km/h. Har nålen så högt det går.

Tjena Ola

Visst hade du provat annan förgasare också? Hur upplever du skillnaden med öppnad luftburk och större munstycke i orginal förgasaren, jämfört med orginal och annan förgasare?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
JossaDrz skrev:
2632374 Tjena Ola

Visst hade du provat annan förgasare också? Hur upplever du skillnaden med öppnad luftburk och större munstycke i orginal förgasaren, jämfört med orginal och annan förgasare?

När jag köpte hojen så satt där en tm40förgasare med acc-pump. Jag var dock aldrig riktigt nöjd med den pga rå tomgång, hög soppaförbrukning. Den verkar vara svårbestyckad så jag provade orginalförgasaren och är nöjd med den. Det jag känner som skillnad är att tm40:n hade lite snabbare gasrespons på högre växlar. Men tycker att öppnad luftburk och orginalförgasaren känns minst lika stark. Har aldrig provat en helt orginal bestyckad förgasare så jag vet inte hur mycket skillnad ombestyckning och öppnad luftburk gör. Enligt vad jag har läst så är det stor skillnad.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
prulle skrev:
2635619 Dum fråga, men är dom vägreggade och väg"lämpliga"?

s och sm har serviceintervaller på 600mil olja precis som vilken landsvägshoj som helst. De duger riktigt bra till gatåka och även enduro om man så vill, men känns väl lite små och surriga när det går rikitigt fort på stora vägar.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tjenare,

Jag bor på landet och funderar på att utöka stallet med en DRZ 400 med "grusåkarhjul" altså ej en motard.
Enligt hörsägen så ska jag leta efter en hoj som är av årgång -03 eller nyare då dessa ska ha samma chassie/fjädring som E-modellen fast lite tamare motor (jag vill ha en landsvägsreggad hoj).
Kan någon bekräfta detta?

Jag har haft XR600 och XR650 tidigare och kör mest grusväg, lite traktorvägar, dessa hojar har känts starka och bra men inte särskilt smidiga.
Hur är det med DRZ'an? Har den nog med knuff för att vara kul på grusväg eller kommer jag bara att vilja byta. Jag är inte ute efter en värsting och anledningen till att jag kikar på 400'an är att jag nog kommer att prova att köra någon Enduroslinga ibland och då kändes XR 650'in lite klumpig.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ola_sandin skrev:
2636306 s och sm har serviceintervaller på 600mil olja precis som vilken landsvägshoj som helst. De duger riktigt bra till gatåka och även enduro om man så vill, men känns väl lite små och surriga när det går rikitigt fort på stora vägar.
wie! Precis sån hoj jag va ute efter, vill köra både gata och enduro men har ledsnat på service intervaller på 20 timmar..
 

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
WR450F -05
Tycker den är farligt lik Honda FMX. Ful framskärm och varför dubbla pipor? tungt och dyrt...

Däremot gillar jag framgaffeln och bromskivan fram.

/Erik
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
prulle skrev:
2636466 wie! Precis sån hoj jag va ute efter, vill köra både gata och enduro men har ledsnat på service intervaller på 20 timmar..

Ja det är en riktig kanonhoj. Det står på förstasidan i denna tråden vad som är gjort med min hoj. Den duger till enduro men även att leka runt på kurviga vägar. Här finns en liten film när jag kör enduro http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140497


ola_sandin skrev:
2623033 ....Har provat diverse bakhjulsåka tekniker idag. (måste ju bli kung på bakhjulet nu när man har motard) Hur gör ni när ni brassar bakhjul med drz:an? Powerwheelar upp min i 1:an eller rycker upp på 2:an, men har bekymmer med 3:an där det är enormt viktigt med timing om man ska kunna rycka upp den sittandes. Därför har jag provat att stå upp och gunga upp hojen i ca 60km/h men det känns skumt att stå och köra på bakan..Kom gärna med tips och idéer......

Nu har jag löst mina wheelie-problem. Hade lite problem med ryckande gång på höga varv, detta löstes genom att täppa för lite av hålet i luftburken. Nu går den inte längre för snålt på maxgas. Wheelar lättare sittandes på trean och gungar upp den i fyran ståendes (75km/h).

På lördag åker sm-fälgarna av till förmån för endurohjul, för då ska det smiskas blöt åker.
 

HåkanL

Det omöjliga tar bara lite längre tid ;)
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
XR650R
Hittade den här trevliga tråden nu! Har en svart SM-05 som e utrustad med IMS tank
Gel sadel
Öppen burk
Yoshi helsystem
Fcr 39
och har crosshjul till skogs leken!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ni andra som har orginalförgasare och har öppnad luftburk, vad har ni för förgasarbestyckning? I min sitter det: Lågfart=32,5, Nål= maxhöjd och huvudmunstycke= 150 för tillfället men ska prova 155 i morgon.

Förutom öppnad luftburk har jag även öppnat orginalsystem. Hojen går riktigt bra med denna bestyckningen, förutom att den behöver ett större huvudmunstycke.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top