Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Hej
Har fått ögona för denna hoj och undrar om det är möjligt att sänka den, då sitthöjden på SM modellen är 89cm.

Då man bara är 160cm lång skulle det vara bra om man kunde sänka hojen ca 5-7cm så man når ner med tårna någorlunda, är detta möjligt?
 

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Bäst hjälp får du om du googlar detta på engelska. Kortversionen är att du kan sänka på olika sätt, det vanligaste är lowering links, lägsta är 2" lägre än original. Ändrar geometrin. Du kan sänka gaffeln också men bara någom cm innan gaffelbenen slår i styret. Nån extra cm med risers på styret. Kolla också så du har rätt racing sag (googla hur man gör/video)
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hej
Har fått ögona för denna hoj och undrar om det är möjligt att sänka den, då sitthöjden på SM modellen är 89cm.

Då man bara är 160cm lång skulle det vara bra om man kunde sänka hojen ca 5-7cm så man når ner med tårna någorlunda, är detta möjligt?

KTM 690 SMC-R och Husqvarna 701 SM ligger även de på 89cm sadelhöjd. Gött med lite mera motor på gata! Dubbel effekt och väldigt lika viktmässigt. :tungan
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Bäst hjälp får du om du googlar detta på engelska. Kortversionen är att du kan sänka på olika sätt, det vanligaste är lowering links, lägsta är 2" lägre än original. Ändrar geometrin. Du kan sänka gaffeln också men bara någom cm innan gaffelbenen slår i styret. Nån extra cm med risers på styret. Kolla också så du har rätt racing sag (googla hur man gör/video)
Jag har kolla en del på detta och undrar då också om detta kommer påverka köregenskaperna nämnvärt?

KTM 690 SMC-R och Husqvarna 701 SM ligger även de på 89cm sadelhöjd. Gött med lite mera motor på gata! Dubbel effekt och väldigt lika viktmässigt. :tungan

Tackar för förslagen ser helt klart ut som roliga hojar, dessvärre är dessa utanför min budget.
 

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Jag har kolla en del på detta och undrar då också om detta kommer påverka köregenskaperna nämnvärt?

Både ja och nej. Om du sänker rumpan med lowering links, då får framgaffeln mer liggande vinkel. Andra egenskaper - Ja definitivt. Kommer du märka det? Bara om du kört med den länge innan du sänkt den, och sen sänker den. Jag gillade köregenskaperna bättre efter sänkning med 2" (länkar). Du kan minska skillnaden genom att sänka framdelen (skjuta upp gaffelbenen genom kronan så högt det går). Jag har inte gjort det, mina gaffelben är standard. Så min geometri är nog efterbliven om man är motard-proffs, men jag diggar den.
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Både ja och nej. Om du sänker rumpan med lowering links, då får framgaffeln mer liggande vinkel. Andra egenskaper - Ja definitivt. Kommer du märka det? Bara om du kört med den länge innan du sänkt den, och sen sänker den. Jag gillade köregenskaperna bättre efter sänkning med 2" (länkar). Du kan minska skillnaden genom att sänka framdelen (skjuta upp gaffelbenen genom kronan så högt det går). Jag har inte gjort det, mina gaffelben är standard. Så min geometri är nog efterbliven om man är motard-proffs, men jag diggar den.
Tackar för svar.
Jag misstänker att jag även kommer få gröpa ur sadeln lite, om man har tur kanske det räcker med att byta sadel.

Har även kolla videos hur man sänker hojen och det verkar inte vara så avancerat ingrepp om man är lite händig.
 

Musse1988

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2017
Ort
Lysekil
Hoj
Drz y
Hej!
Nybliven DRZ-y ägare och söker efter orginal dekalkit, någon som vet?
Hittar bara massa fula med dödskallar och tribals på :hihi

Tacksam för tips
/Rasmus
 

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Hej alla DRZ-entusiaster. Jag blev medlem här innan jag hittade min, och höll alltid ögonen öppna i detta forum ifall någon skulle sälja. Kanske uppskattas när man gör en liten notis här inför försäljning. Måste jag tyvärr sälja min DRZ pga olycka (med annan hoj). Den finns i Göteborg. Ligger på Blocket just nu - tror inte man får länka annonser men det finns bara 2 st i hela Sverige, min är den snyggare billigare med lägre mil och bättre utrustning :p Priset går att diskutera. Säljer hellre billigare i smidig affär till en trevlig entusiast här inne än någon random dude. Om du är nyfiken så skicka ett mess på blocket så plingar min mobil, då svarar jag eller ringer! Det går att skicka pm/skriva här också men bevakar inte den. Alla bud är välkomna =)

20170407_205623.jpg20170407_205612.jpg
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Någon som har koll på hur mycket en service brukar kosta för denna hojen?
 
Last edited:

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Nu minns inte jag 100 men har för mig som debiterade typ 2 timmar plus oss filter etc så kanske 2000 spänn. Det var för liten service (i princip oljebyte)
Ah tackar då vet jag.
Vid inköp av denna hoj är det nåt speciellt man ska kolla efter?
 

M_M

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2018
Ort
Stockholm
Hoj
NineT Pure -17
Någon här som går i säljtankar av sin DRZ400SM ?

Hade en för ett par år sedan, men blivit sugen på en igen
 

pillee

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2018
Ort
kalmar
Hoj
2000,suzuki,gxr
Hej,jag har haft min DRZ400E i 10 år och jag är super nöjd
med den,nu kan jag inte köra den mer för den är för högjudd,
så frågan är om någon ligger på en juddämpare?

Mvh Peter
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Tjena! Jag har börjat kika lite efter en sm och jag undrar hur pass pålitliga dessa modeller är. Den jag kollar på har gått runt 2000mil och jag funderar på hur långt maskinen går innan det börjar bli dags för renovering. Finns det något speciellt att kolla på när man ska köpa en drz?
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Skulle vilja byta ut original ljuddämparen på hojen, någon som vet nåt ställe som säljer yoshimura rs2 slip-on?
Har bara hittat rs3 slip-on eller finns det bättre alternativ att gå på?

Eller kanske det bästa, gå på helsystem direkt?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Går i kickstart-kit-tankar till min DRZ-S efter förra helgens pinsamma batteritorsk efter två-tre startförsök i strax över nollan. Turligt nog hade jag med ett hjälpstartbatteri med...

Det billigaste jag hittat är hos en belgisk försäljare där priset för kitet 26300-29815 är 2692 kr inkl moms och frakt.

Finns billigare än så?

Modellen är trots allt inne på sitt andra decenium så man tycker ju att det borde finnas mer utbud...

Fick fö höra från medåkarna att Suzuki fått kritik för sitt lilla batteri som inte mäktar med mer än några startförsök innan det är tomt. Stämmer det?
Grunnar på om den där power-modden som är populär att göra på "vår" modell kan hjälpa nåt med detta el-problem.

Tips och tankar om detta tas tacksamt emot! :tummenupp
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Hej
Nu har man haft hojen i ett tag och har redan bytt ut luftfilter till ett K&N och avgassystem till ett helsystem Arrow, och nu skulle jag vilja bestycka förgasaren med jd jet kit och göra 3x3 mod på hojen.

Det jag undrar över är om det är samma förhållanden för oss i Sverige som i USA, tolkar jag det rätt så är det andra delen första spalten d.v.s. Pilot 25, Nål blå, clip 4, main jet 170.

image.thumb.jpg.6f35455a473ab2bb6b489db07eb62b22.jpg


Är det någon som gjort detta och är det något speciellt man bör tänka på, har kollat igenom ett antal youtube videos så har hyfsad koll på hur det hela går till, framför allt hålla koll på dessa Japan skruvarna.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top