Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Gokväll. Är sugen på motard igen... Har haft ktm 640 -03 tidigare.
Många säger att drz är slö.. Någon större skillnad på 640 och drz?
Tyckte dessutom att ktm var för hög, är drz lägre i sitthöjd?
Ha d gött
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jäkla vad svårt det var att skiljas från DRZ:an. Hade jag haft ett garage hade det för alltid funnits en plats för en DRZ:a. Kanonhoj med lite uppgraderingar.

@niofemtiofyrarr: DRZ:an är ganska slö i standardutförandet. En ny förgasare (med accpump) gör dock underverk. En större krök skulle vara mitt andraval.
Släng på ett bigbore och högre kammar så drar den 640 vilken dag som helst.
Tror att DRZ:an är lite lägre än 640.
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Förgasarfråga igen.... Har adopterat frugans sm då den ändå bara står. Känner dock att jag skulle vilja ha lite mer tryck i den och har sett att många lovordar förgasarbyte. 3x3 modden är gjord och sitter yoshi helsystem på. Är det så stor skillnad mellan en tm40 och fcr 39 att det motiverar prisskillnaden? Passar tm40 direkt med orginalgummin och vajrar? Är förgasarkoppen på alla fcr 39 likadan dvs går det att trycka dit en begagnad fcr 39 från vilken cykel som helst? Någon här som sitter och trycker på en passande gasare kanske, skicka pm då isf.
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Förgasare inhandlad. Blev ett impulsköp av en mikuni-yoshimura tmr/mjn 40 som jag hittade på ebay. Får se om det blir bu eller bä. Omdömena om dessa gasare täcker hela skalan. Vissa säger att det är den bästa som finns medans andra säger att det är värsta dyngan som någonsin producerats. Får väl se hur det blir. Har aldrig hållit på med en sådan konstruktion tidigare så lite roligt ska det bli iallafall.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Eftersom keihin fcr slantstyle sitter orginalmonterad på drz400e så är ju en sån lätt att installera. Tack vare orginaldelar som gör installationen lätt och bra. Tror inte en tm skulle va en sämre gasare
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Nä var nästan helt inne på en ny tm 40, finns färdiga kit till drz för ungefär samma pris som en begagnad fcr. Nu råkade jag dock hitta åt denna tmr/mjn istället. Den kommer från en skrotad drz så även om den kanske inte är optimalt inställd borde man ha en hyfsad början i alla fall. Dock är det lite nytt att lära sig då det inte sitter någon vanlig nål i dessa.
 

Snowman89

Guest
Nä var nästan helt inne på en ny tm 40, finns färdiga kit till drz för ungefär samma pris som en begagnad fcr. Nu råkade jag dock hitta åt denna tmr/mjn istället. Den kommer från en skrotad drz så även om den kanske inte är optimalt inställd borde man ha en hyfsad början i alla fall. Dock är det lite nytt att lära sig då det inte sitter någon vanlig nål i dessa.
Törs man fråga vad du fick ge för förgasaren?
Var synd att jag inte såg tråden tidigare då jag har en FCR39a liggandes..
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
Hur är drz 400 sm att ligga o pendla motorväg 4-5mil? Varvar den mycket el måste man dreva om den? Blir ju inte lika roligt då!
Kan tilläggas att det inte blir så ofta man å kör motorväg utan blir mest
små vägar hemmakring! Hoppas det finns någon som kan svara då jag är väldigt intresserad av en :Bugar
 

AxelDRZ

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2013
Ort
Gotland
Hoj
DRZ 400 S 05'
Hur är drz 400 sm att ligga o pendla motorväg 4-5mil? Varvar den mycket el måste man dreva om den? Blir ju inte lika roligt då!
Kan tilläggas att det inte blir så ofta man å kör motorväg utan blir mest
små vägar hemmakring! Hoppas det finns någon som kan svara då jag är väldigt intresserad av en :Bugar

DRZ har en tendens till att varva en del.

Jag har kört med min S-modell på autobahn och och E4:an bl.a. Jag har 39 kuggars bak och fram tror jag att jag har 14. Man längtar ändå efter en sjätte växel, men det är inga problem att hänga med tempot. Man vänjer sig med motorvarvet.

Men jag har inget problem att dra upp min på bakhjulet med tvåans växel i ;)


Det finns mängder med videos på Youtube där vloggarna kör DRZ på motorväg och pratar om det.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Boisen!

Är det någon som har koll på hur man fäster egna axle sliders på bakaxeln? vill ju köra med genomgående gängstång, men original sliders sitter ju i någon gummi och metallbussning inne i axeln, är det bara att banka ut försiktigt? Försökte banka ut det med en rundstav, men vill inte vålda allt för mycket innan någon kan konfirmera att det är så det går till :)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Boisen!

Är det någon som har koll på hur man fäster egna axle sliders på bakaxeln? vill ju köra med genomgående gängstång, men original sliders sitter ju i någon gummi och metallbussning inne i axeln, är det bara att banka ut försiktigt? Försökte banka ut det med en rundstav, men vill inte vålda allt för mycket innan någon kan konfirmera att det är så det går till :)

Ifall någon söker lyckan i framtiden, så japp, det var bara att banka ut grejerna. Typ wd-40 eller 5-56 kan hjälpa grejerna att komma ut lättare!
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
12923130_10205841150854163_845686052708580267_n[1].jpg
12919888_10205841151974191_8453382550194860908_n.jpg
12920388_10205841151614182_900768407681444502_n[1].jpg

Tråden verkar rätt död :död slänger i alla fall upp några bilder på min pärla :banana:banana:banana
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
1800mil nybesiktigad igår 49bakhjulshästar sedan 220mil med oöppnad botten del fortfarande. Toppen oxå orörd
 

Bifogat

  • 20160513_185435.jpg
    20160513_185435.jpg
    1.1 MB · Visningar: 161
Last edited:

Hugh Dick

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2001 Yamaha Aerox
Köpes - lite longshot att skirva här, men nåväl..! Blivit helt sugen på drz (sm), men jävla svåra att få ta i - någon som har en ståendes och vill sälja? Eller kan sälja för rätt peng? Pma gärna. Mvh
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Efter att en DR-Z 400 blivit moddad enligt konstens alla regler (enligt tipsen i denna långa tråden), funkar då en S-modell att köra som enduro i skogen, tänker mer motionskörning och dylikt (ej tävling), eller är den för slö, för tung, för dåligt chassie, för dålig fjädring eller liknande, för att klara av det? Är sugen på att skaffa en, modda/trimma den, och ha den till gatåka i motardutförande och skogsåka i enduroutförande, men undrar om den klarar av allt detta?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top