Kawasaki ZX-12R tråden

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Ni som tänkt spara lite pengar i vinter och göra ventiljusteringen själva. Så kan jag säga att det går fint utan att ta ur eller tippa motorn.

Jag är 22 år och gjorde det själv i vintras utan några större mekkunskaper. Dock hade jag en hemmagjord manual på ventiljusteringen, gjord av duktig mekare på www.zx-12r.org. Man behöver bara ha orginal servicemanual för att veta vilka shims man ska byta till + vilket läge motorn ska stå i när man mäter.

Det som behövs är:

- Tätstegade slitsmått (bladmått) köpte på ahlsell, kostar en hundring.

- Shims (diameter 9,48mm) Köpte hel shimssats på http://www.nordicracing.se/webshop för 1000:- eller nån annan firma som är anluten till jofrab. Sök på (hotcams) Tror kawa orginal kostar 80:- styck.

- Lite tejp + penna.

- och det viktigaste "usa-manualen". jag mailar den om ni vill ha den (vet inte hur man lägger upp en sån stor fil 6,3 mb office doc.)

Så här sparar man cirka 7-8000 tusen. Bara att skruva.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ni som tänkt spara lite pengar i vinter och göra ventiljusteringen själva. Så kan jag säga att det går fint utan att ta ur eller tippa motorn.

Jag är 22 år och gjorde det själv i vintras utan några större mekkunskaper. Dock hade jag en hemmagjord manual på ventiljusteringen, gjord av duktig mekare på www.zx-12r.org. Man behöver bara ha orginal servicemanual för att veta vilka shims man ska byta till + vilket läge motorn ska stå i när man mäter.

Det som behövs är:

- Tätstegade slitsmått (bladmått) köpte på ahlsell, kostar en hundring.

- Shims (diameter 9,48mm) Köpte hel shimssats på http://www.nordicracing.se/webshop för 1000:- eller nån annan firma som är anluten till jofrab. Sök på (hotcams) Tror kawa orginal kostar 80:- styck.

- Lite tejp + penna.

- och det viktigaste "usa-manualen". jag mailar den om ni vill ha den (vet inte hur man lägger upp en sån stor fil 6,3 mb office doc.)

Så här sparar man cirka 7-8000 tusen. Bara att skruva.

Fick du mitt PM?
 

zx6r peppe

zx6r peppe
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Degerfors
Hoj
zx12r svart/guld
Hej alla zx12r ägare, har en fråga om däcks val. Vilka märken kör ni på och dim.Själv kör jag orginal uppsättning dunlop sportmax D208 120/70-17, 200/50-17.Är inne på att gå ner till 190/50-17, är detta att rekommendera.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag tycker hojen blir trevligare med 190 däck bak.
 

zx6r peppe

zx6r peppe
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Degerfors
Hoj
zx12r svart/guld
Jag tycker hojen blir trevligare med 190 däck bak.

Ja jag tror jag går ner till 190 däck, tycker den är lite väl trög att bryta runt.(van med zx6r).Fästet är väl ingenting att bry sig om zzr1400 åker ju på 190 däck. Super nöjd med zx12:an för övrigt.:tummenupp
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Vem sa att 12:an inte är en banhoj?:)

beet2.jpg


beet1.jpg
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Tycker det är lite dåligt med drag i tråden, så jag spammar tråden med lite fler bilder från i sommras.

Jag på min ZX12R och mrspeed81 på sin trampcykel, förlåt, jag menar Yamaha Fazer 600.:tungan



 

Smagatusk

Guest
Tycker det är lite dåligt med drag i tråden, så jag spammar tråden med lite fler bilder från i sommras.

Jag på min ZX12R och mrspeed81 på sin trampcykel, förlåt, jag menar Yamaha Fazer 600.:tungan



Silverpilen är riktigt läcker. Kränger min snart för att hämta en 12:a i vår. Är det nån som har en teori varför zx12r inte är vanligare än den är? Sett till prestandan så är den ju värre/likvärdig med hayabusan som har sålt som smör. Vad är det folk inte fattar?
 

orrivaara

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
gällivare
Hoj
kawasaki zx12r-03
ja du...

Silverpilen är riktigt läcker. Kränger min snart för att hämta en 12:a i vår. Är det nån som har en teori varför zx12r inte är vanligare än den är? Sett till prestandan så är den ju värre/likvärdig med hayabusan som har sålt som smör. Vad är det folk inte fattar?

Har haft en busa tidigare flera år och kan just inte heller förstå varför den är så mycket populärare. Kan det vara det att den ses som originalet för en supersnabb hoj? Kawan kom liksom tvåa på samma scen... Men att säga att busan är en sämre hoj än ZX12:an är att ljuga, smaken är som bekant som baken...
 

Smagatusk

Guest
Har haft en busa tidigare flera år och kan just inte heller förstå varför den är så mycket populärare. Kan det vara det att den ses som originalet för en supersnabb hoj? Kawan kom liksom tvåa på samma scen... Men att säga att busan är en sämre hoj än ZX12:an är att ljuga, smaken är som bekant som baken...
Men tycker du inte att kawan är snyggare och stilrenare? Busan liknar ju en förväxt eu-moppe.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Silverpilen är riktigt läcker. Kränger min snart för att hämta en 12:a i vår. Är det nån som har en teori varför zx12r inte är vanligare än den är? Sett till prestandan så är den ju värre/likvärdig med hayabusan som har sålt som smör. Vad är det folk inte fattar?

Det är helt obegripligt! ZX12:an är en helt underbar hoj. Bara för att Bikes testlag inte gillade den så verkar "alla" fått för sig att den inte går at svänga med. Jag valde mellen Busan och 12:an och gillade helt enkelt 12:an bättre.

Det är fortfarande en grym hoj, en polare och jag testade nya R1 i sommras och min 12:a i orginalskick men med rensad katt var snabbare med rullande start i alla hastigheter från 50-335 km/h.:tummenupp
Den har en mycket bekväm körställning och med ett 190 däck bak har jag inga problem att hänga med nya litershojar på favoritvägarna. Att jag sedan bara betalar 1/4 av deras försäkringspremie är bara en extra bonus.

Jag har testat ZZR 1400 som är 12:ans efterträdare men blev tyvärr lite besviken skilnaden i prestanda var obefintlig och den kändes mer "touring" än 12:an. Det som var bättre med ZZR 1400 var bromsarna och en jämnare och mjukare motorgång. Den var inte värd mer kostnaden helt enkelt.

Till nästa sesong blir det helsystem och PC3, en resa till Kroatien via Nürburgring är också inplanerad.:)
 

zx6r peppe

zx6r peppe
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Degerfors
Hoj
zx12r svart/guld
En bild från i våras när bigblock och smallblock var till göteborg för lite service.
Zzr1200 är en hård motståndare på motorvägen, men:pannkyss
 

Bifogat

  • kort 300.jpg
    kort 300.jpg
    135.9 KB · Visningar: 218

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Hey boys. Jag spanar lite på något större än Fazern, och hittade bl.a ZX12R. Några frågor, då...

Vilka försäkringsbolag har ni, och vad betalar ni?
Gärna ålder och ort också.

Hur är den att åka på (har förmånen att ha en hona som älskar att åka, så det blir big no-no om den är kass att åka på!)?

Tack!

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top