Kawasaki ZX-12R tråden

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad är det för fel på SH's sökmotor... sökte på "ZX-12R tråden" på forumet, men hittade inte de, googlade samma sökning.. 1:a träffen var denna tråden...
:rolleyes:

Dags att läsa lite nu... :hihi

Köpt eller ska köpa?

Ja, det finns en del att läsa, men tråden är i princip avsomnad. Det börjar väl bli en allt ovanligare hoj :va

Själv har jag kört extremt lite i år - så lite har det inte varit på säkert femton år - sju (!) mil :gnissla får skylla på omväxlande väder, sedan för varmt och så en massa annat att göra (meka bilar m.m.). Nåja, det ska väl bli en ändring på det med...
 

Macke8484

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
2000 Kawasaki zx12R
Tjena!
Tänkte kolla om någon kan tipsa om en duktig,erfaren mc mekaniker (gärna privat, ej firma) som kan göra ventilkoll på min ZX-12R -00 . Gärna i trakterna runt Eskilstuna, men kan självklart köra en bit om det skulle behövas.
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Ni som åker a1/a2 med tokico 6 kolvsok, hur upplever ni bromsarna? Jag har haft samma ok på en bandit tidigare och vill minnas att jag tyckte dom var riktigt kassa jämfört med r1:ans bromsar som jag hade innan. Nu körde jag Yamaha med r1 bromsar förra säsongen och fick precis samma känsla igen när jag köpte zx12:an. Kassa bromsar, jag måste trycka hårt och handtaget tar långt in. Jag gjorde ett försök att renovera upp huvudbromscylindern, byta bromsslangar och fräscha upp oken, men det blev marginellt bättre. Efter att ha sökt runt lite på nätet så inser jag att många ogillar känslan i bromsarna och en vanligt byte är att sätta dit nissins 4 kolvsok från gsxr eller bandit 1200 mfl. Nu har jag köpt ett par ok som är på väg och hoppas på att få den där r1 känslan när hojen stannar bara av att titta på bromshantaget
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Känns ungefär som när jag provar nått nyare än min gsxr k6, jävligt tung bromsad! Får återkoppla med tolvan till våren:)
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
Nu e det fan dags o väcka denna tråden. Hur många är vi med 12:eek:r ? har servat min i vinter sen packade pc3:an ihop och hojen sög i sig bensin som en i A-laget pimplar folkpils en söndag förmiddag :näsblod
Och nu vill inte startmotorn med mig, känns motigt denna säsongen, hojen är en 03 tror jag :) så nu skall starten fixas sen lutar det åt att köpa hem en pc5.
Hade en 00:a för 4:a år sedan som lämnade mig i ett hav av flammor, tog fyr under körning :död
Men suget efter 12:ans motor tog över efter en r1:a o en xjr1300 i mellan.
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Jorå. Min -00:a slog precis över till 11000 mil. Går bättre
än någonsin. Har varit isärskruvad ner till tom ram i vinter. Nya hjullager, styrlager, bromsok fram, ny lackade fälgar, bytt kåpor, justerat ventiler, justerat spjällen, nytt slipon (lite för högt ljud för min smak, kanske blir orginal igen), nytt drivpaket, nya däck, nya bränsleslangar, nya bromsslangar fram, ompackade gaffelben, nybesiktad ua. Nu ska det bara sluta regna, sen så....
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
Blev det 4 kolvsoken? Har lite vibrationer fram o tänkte när man ändå skall byta skivorna kunde passa på o få bättre känsla med att byta oken, passar dom direkt?
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Blev det 4 kolvsoken? Har lite vibrationer fram o tänkte när man ändå skall byta skivorna kunde passa på o få bättre känsla med att byta oken, passar dom direkt?

Yes. Nissin 4-kolvsok. 800spänn på eBay och passar rakt på. Möjligen att 6-kolvsoken hade blivit bra av en renovering, man jag har hört så mycket dåligt om dom och har själv haft likadana ok på en bandit 1200 tidigare och var missnöjd då också, så jag chansade inte utan valde att byta ok.
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
Efter ett antal mil där mestadels varit på kringelikrok där bromsarna använts flitigt så har bromsarna slutat vibrera och fått tillbaks känslan :) så byte får vänta.
Min förra 12:a sänkte jag fram 8mm och fick en mer lättsvängd hoj, min nuvarande fick 190/55 däck bak vilket gav liknande resultat, men mycket vill ha mer så igår åkte fronten ner max vad gaffeln tillåter säkert vilket var ca 12mm- tog bara en liten testrunda hemmavid men kände rätt stor skillnad, hojen tippar in mycket lättare nu :) man får väll bara vara beredd på att fronten blir lite nervösare vid häftiga accelerationer på ojämnt.
 

poke53280

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Xt660x, klx450r, GSX1100r, ZX-12R 2002
Hej
Jag har precis köpt en -02 tolva idag och undrar om det finns någon som har ett slipon liggandes och dammar på hyllan och vill sälja det? :hihi
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Hej
Jag har precis köpt en -02 tolva idag och undrar om det finns någon som har ett slipon liggandes och dammar på hyllan och vill sälja det? :hihi

Jag har en stubby bolt on dämpare som jag inte använder.

BDD85BA7-5D02-4C0B-A1E4-7F833285A806_zpsty1ggpni.jpg
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Jag har en GPR burk slipon som jag inte har nån nytta av..
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Jag har en fråga angående kopplingskorgen på ZX12'an, är det bara på dom första årsmodellerna som det är trassel med korgarna??
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Hejsan..
Nu har jag en ny fråga, vad ska man åka för däck på en ZX12 då..?

Vill ju inte skrota för att man har satt på fel puckar..:huvet

Tänkte mest på att det har väl hänt en del på däcksfronten på 10år..

Åkte Michelin TX11 samt TX23 på R750'n men det var ju ett tag sen som sagt..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad som helst nästan. Som du skriver, det var hänt en del sedan TX11... Vissa tillverkare har dock (haft) nån modell för bakdäcket varit extra förstärkt just för ZX12.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag kör enbart gata med min och är skitnöjd med senaste uppsättningen Pirelli Angel GT i dimensionerna 120/70 och 190/60. Bra grepp och ser nästan nya ut efter 300 mil. Mer än så hann jag inte köra på dom innan moppen åkte in på vintervila. Inte dom billigaste däcken man kan hitta men grepp/mil/:- verkar mycket lovande.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hejsan..
Nu har jag en ny fråga, vad ska man åka för däck på en ZX12 då..?

Vill ju inte skrota för att man har satt på fel puckar..:huvet

Tänkte mest på att det har väl hänt en del på däcksfronten på 10år..

Åkte Michelin TX11 samt TX23 på R750'n men det var ju ett tag sen som sagt..

12an är en tung hoj så däck som t.ex. Michelin Pilot Road 3 eller 4 passar bäst eller något annat däck för en Hyper Tourer.
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
Kör road 4 190/55 o e nöjd. Hjälper en del med styrningen o få upp röven

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top