Kawasaki ZX-12R tråden

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
tjabba jag har tagit bort katalysatorn från min zx12:a

angående ljudet så är det knappt märkbart .

kan inte märka att den går nå bättre
fast det borde den ju göra
fast efecktskillnaden är ju så liten att det är nog svårt att märka den .
män det är ju skönt att fått bort den då andas väl hojen lite bättre i allafall ...........:yoparty

Någon större skillnad gör det nog inte men självklart ska den bort! Vill man ha mer ljud så kan man ju modifiera orginal dämparen något.
 

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Fredrika
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Då det gäller att rensa katalysator eller över huvud taget göra ändringar på avgassidan så skall man nog komplettera med att ändra inställningar för insprutningen också för att det skall ge några märkbara skillnader. Det påstås att i värsta fall blir det bara sämre om man inte gör det.
Så en Power Commander och en bänkning är nog att rekommendera...
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Då det gäller att rensa katalysator eller över huvud taget göra ändringar på avgassidan så skall man nog komplettera med att ändra inställningar för insprutningen också för att det skall ge några märkbara skillnader. Det påstås att i värsta fall blir det bara sämre om man inte gör det.
Så en Power Commander och en bänkning är nog att rekommendera...

Efter som det enda som skiljer fulleffekts versionen och den som såldes i Sverige är just katalysatorn så är det bara positiva resultat rent effektmässigt. Att en keramisk katalysator kan vara en riktig propp trots att den rullat få mil har jag tyvärr fått erfara från bilens värld.

Väljer man sedan att byta system är en PC och bänkning ett måste, absolut.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Nu är katalysatorn borta och dämparen moddad enligt länken i tidigare inlägg.:)
Resultatet blev lite skönare ljud och lite mer drag på höga varv. (placebo effekt?)
Jag passade även på att byta till vita blinkersglas.

Här är en bild på skönheten:
 

Bifogat

  • ZX12R 001.jpg
    ZX12R 001.jpg
    26.4 KB · Visningar: 251

Amnebo

"Qui vivra verra"
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Kungsholmen
Hoj
ZX-12R
Tjena,

Såg först nu att det fanns en ZX12 tråd, kul! Själv är jag ganska nybliven missilägare, köpte min hoj för ca 1 mån sedan. Tidigare körde jag CBR900RR -01 men var lite sugen på att testa en fullvuxen hoj.. R1 o liknande -04 lockade förstås men när jag såg hur bra försäkring det var på en 12:a tvekade jag inte många sekunder. :D

Igår var första riktiga heldagen med hojen. Måste säga att jag börjar känna mig riktigt nöjd med köpet. Det går ju faktiskt att köra svängar med den och den har ett sjukt brutalt klipp i motorn. :yoparty Jag har satt på ett helsystem Yoshimura Tri-oval som ger ett löjligt gott muller. Väntar på beställd PCIII och KN-filter och sedan blir det bänkning. Kommer nog bli många härliga mil i sommar. :)

Jag bor sedan ett par veckor inne i Stockholm. Hade varit kul att köra en sväng någon dag med fler som gillar den lite maffigare mc-kulturen.. :tungan
 

Gravis

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sällinge
Hoj
Kawasaki ZX12R
Strypning zx12r

Hej jag har recis köpt en zx12-01'a.
Jag har hört att dessa är strypta på de tre första växarna samt hastighets spärrade, stämmer det?
Om det är så vad gör jag för att ta bort det på bästa sätt.

För övrigt så är det en underbar hoj med lagom med moddningar typ dränkt i klarlack, slipon, kn filter, styrdämpre samt lite lackade detaljer.:tummenupp
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Tjena,


Jag bor sedan ett par veckor inne i Stockholm. Hade varit kul att köra en sväng någon dag med fler som gillar den lite maffigare mc-kulturen.. :tungan

Det vore kul med en liten ZX12 träff i Stockholm, Hayabusa pilotern brukar ju träffas och köra så vi kan ju inte vara sämre, kanske en gemensam Busa/ZX12 träff...:)

Hej jag har recis köpt en zx12-01'a.
Jag har hört att dessa är strypta på de tre första växarna samt hastighets spärrade, stämmer det?
Om det är så vad gör jag för att ta bort det på bästa sätt.

För övrigt så är det en underbar hoj med lagom med moddningar typ dränkt i klarlack, slipon, kn filter, styrdämpre samt lite lackade detaljer.:tummenupp

Jag tror du blandar ihop det med Suzukis TRE som begränsar effekten på de första växlarna.

Alla japanskahojar från -01 och nyare är begränsade till 299 km/h dessutom visar mätaren max 299. På min -00 går mätaren till 350 km/h och i regbeviset står det att toppfarten är 308 km/h. :hojraket :)
 
Last edited:

Amnebo

"Qui vivra verra"
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Kungsholmen
Hoj
ZX-12R
Det vore kul med en liten ZX12 träff i Stockholm, Hayabusa pilotern brukar ju träffas och köra så vi kan ju inte vara sämre, kanske en gemensam Busa/ZX12 träff...:)
QUOTE]

Låter ballt med en ZX12 träff eller en gemensam Busa ZX12 träff, jag är lätt på. Har hört ngt om en hemsida, busa.nu eller haybusa.nu där det ordnas samåkningar etc. Kanske skall fiska lite där?
 

Gravis

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sällinge
Hoj
Kawasaki ZX12R
Zx12r

Tack för svaret! Går det att ta bort hastighetsspärren, kanske inte nödvändigt men kul i alla fall.//Gravis:yoparty
 

Iceman79

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
Vtr1000f -98
Har en bonneville box monterad tar bort spärren så den varvar ut helt!
http://www.muzzys.com/MZPM-K12/index.html

Tack för svaret! Går det att ta bort hastighetsspärren, kanske inte nödvändigt men kul i alla fall.//Gravis:yoparty

Har sånt baklyse monterat på min zx12a fast det mörktonade z1000 baklyset med integrerade blinkers funkar kanon syns riktigt bra, inte populärt på besiktningen dock!!

Satt och såg detta på blocket http://www.blocket.se/vi/11632907.htm?ca=21_s
Det kanske kunde vara något. Jag har ju tailguard på min, så då skulle den vara ganska ren i röven utan blinkers.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
tjabba jag har tagit bort katalysatorn från min zx12:a

angående ljudet så är det knappt märkbart .

kan inte märka att den går nå bättre
fast det borde den ju göra
fast efecktskillnaden är ju så liten att det är nog svårt att märka den .
män det är ju skönt att fått bort den då andas väl hojen lite bättre i allafall ...........:yoparty


Vad var det nu katalysatorn egentligen är bra för. Jovissta, precis som du säger - andningen. Levande organismers andning, dvs din o min. Hur f.. kan man tänka i banorna att ta bort katalysatorn för ynka 2 hk :va
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Vad var det nu katalysatorn egentligen är bra för. Jovissta, precis som du säger - andningen. Levande organismers andning, dvs din o min. Hur f.. kan man tänka i banorna att ta bort katalysatorn för ynka 2 hk :va

Jag håller med dig, visst fan är det onödigt med en hoj med 182 uppmätta hästar vid kopplingen, det räcker ju.

Men man kan aldrig hålla sig man måste alltid ha lite mer hur jävla dumt det än låter. Sånna är nog dom flesta med hojintresse förutom dom som kan var "vettiga".
 

Amnebo

"Qui vivra verra"
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Kungsholmen
Hoj
ZX-12R
Besiktning

Tjena,

Är det någon som har besiktigat sin ZX-12R med lite lull-lull på? Jag har monterat helsystem, K/N filter, power commander och sedan bänkat den. Är det lugnt att besiktiga med de grejerna på eller måste jag typ byta system för bullerkrav eller liknande?

Tacksam för svar då jag måste besiktiga senast juni...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top