500 2-takt?

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Hejsan!
Varför finns det inte mer crossar/enduro som har 500cc? Finns ju lite honda cr och kawa kx, vad jag förstått inte några från dom senaste åren. Varför? Är dom för tunga?
Sitter nämligen och funderar på om det skulle vara kul med en 500. Nån gammal kawa eller honda, kanske 94 och uppåt eller så... Nu kör jag en rm 250 från 91, det är väl inte världens vassaste cross, men har kört nyare maskiner osv, känns som att det måste vara helt underbart med typ 80 hästar. Hur är dom att köra? Om man då jämför med en 250?
Tacksam för svar, puss!
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
nill0w skrev:
2570545 Hejsan!
Varför finns det inte mer crossar/enduro som har 500cc? Finns ju lite honda cr och kawa kx, vad jag förstått inte några från dom senaste åren. Varför? Är dom för tunga?
Sitter nämligen och funderar på om det skulle vara kul med en 500. Nån gammal kawa eller honda, kanske 94 och uppåt eller så... Nu kör jag en rm 250 från 91, det är väl inte världens vassaste cross, men har kört nyare maskiner osv, känns som att det måste vara helt underbart med typ 80 hästar. Hur är dom att köra? Om man då jämför med en 250?
Tacksam för svar, puss!


Honda CR 500 tillverkas väll fortfarande?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Bärgren skrev:
2570548 Honda CR 500 tillverkas väll fortfarande?

Det är möjligt... Har bara kollat lite begagnat på blocket, där fanns iaf inte många 500. Varför gör inte suzuki, yamaha och alla andra det fortfarande?
Kan ju inte vara nån stor efterfrågan. Är dom inge bra?
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
nill0w skrev:
2570550 Det är möjligt... Har bara kollat lite begagnat på blocket, där fanns iaf inte många 500. Varför gör inte suzuki, yamaha och alla andra det fortfarande?
Kan ju inte vara nån stor efterfrågan. Är dom inge bra?

Just 500 2 takt är väl lite för mycket effekt som jag förstår inte har ett speciellt brett register..alltså ganska svår kört. Rätta mig gärna om jag har fel!
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jocke W skrev:
2570560 Just 500 2 takt är väl lite för mycket effekt som jag förstår inte har ett speciellt brett register..alltså ganska svår kört. Rätta mig gärna om jag har fel!

Svårkört kan jag tänka mig att det är. Själv kör jag inte så mkt på bana osv, kör mest runt på lite större skogsstigar osv, gillar när det går att gasa på ordentligt, känns inte som att det skulle kunna bli för mkt egentligen. Jag är inte ute efter en ultimat banhoj, mer nån jävligt stark/snabb/cool.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har för mig att cr500 tillverkas på licens eller nått av ett annat företag? tyckte jag läste nått sånt i en tråd för ett tag sen..
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Ja asså, ta ut en Husaberg 650 i skogen, då har du väl pulver så det räcker..eller en KTM 525...varför just 2 takt?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jocke W skrev:
2570603 Ja asså, ta ut en Husaberg 650 i skogen, då har du väl pulver så det räcker..eller en KTM 525...varför just 2 takt?

Jag gillar 2-takt :) Är inte ute efter nån husa 4-takt just nu, blir när jag fixar ett sånt där motorcykelkörkort till våren eller så. Det ska ju vara cross liksom, och det är för mig endast 2 takter! :)
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
nill0w skrev:
2570607 Jag gillar 2-takt :) Är inte ute efter nån husa 4-takt just nu, blir när jag fixar ett sånt där motorcykelkörkort till våren eller så. Det ska ju vara cross liksom, och det är för mig endast 2 takter! :)

Service honda tillverkar 500'na i alu ram kostar 9000$ o tjacka från staterna, annars så är ju gamla maico 490 från 1981 den mest perfekta 500'an någonsin tillverkad enligt många från den tiden. Helt sjukt fint register även fast den e kolvstyrd och inte reed's. Japsen köpte ju ett antal maskiner bara för o få reda på hur dom hade lyckats men kom aldrig riktigt underfund med det.

Dock kan ju nackdelen va med maicon att den låter som ett tröskverk i motorn och att chassit är från stenåldern :yoparty
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
nill0w skrev:
2570569 Svårkört kan jag tänka mig att det är. Själv kör jag inte så mkt på bana osv, kör mest runt på lite större skogsstigar osv, gillar när det går att gasa på ordentligt, känns inte som att det skulle kunna bli för mkt egentligen. Jag är inte ute efter en ultimat banhoj, mer nån jävligt stark/snabb/cool.
Jag hade förr en honda 500 och till den körningen du pratar om så är den nog perfekt.En rolig och skottsäker hoj som passar perfekt till is,sandtag,lek i skogen osv.

Jag hade inga problem med min och den startade alltid även om den fick stå och frysa i över -20c,ångrar nästan att jag sålde den.Motorn upplevs stark som en traktor,mest kraft finns i botten och mellanregistret.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har ägt en honda cr500 som var uppborrad hade högkompskolv och trimmkrök.
den var sjukt stark. jag upplevde effekten och vridet som det dubbla jämfört
med min ktm 525 tex. väldigt svårkörd var min. kändes som att det bara
fanns tomgång eller full gas. sjukt kul hoj på grusvägar, men jag skulle inte
ens vilja prova den på crossbanan. min drog 4 gånger så mycket bensin
som kompisarnas 250'is :D
 

Solid snake

Guest
bmwjohan skrev:
2571834 jag har ägt en honda cr500 som var uppborrad hade högkompskolv och trimmkrök.
den var sjukt stark. jag upplevde effekten och vridet som det dubbla jämfört
med min ktm 525 tex. väldigt svårkörd var min. kändes som att det bara
fanns tomgång eller full gas. sjukt kul hoj på grusvägar, men jag skulle inte
ens vilja prova den på crossbanan. min drog 4 gånger så mycket bensin
som kompisarnas 250'is :D
Högkompskolv till 2-takt? Sånt hör man bara talas om men man ser aldrig en sån kolv...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ang Maico så var där en kille från Helsingborg som höll på att köpa upp hela skiten när dom sluta att tillverka hojar.

Har själv också en Honda 500:a , betydligt mer lättkörd än mindre hojar som 250 tvåtakt, där finns vrid hela tiden i dom stora tvåtaktarna och inte det vassa registret som där är upp till 250cc.

Inga problem att gasa upp framhjulet i dom högsta växlarna.



För övrigt till salu också, en 01:a sista med rör ram.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nill0w skrev:
2570569 Svårkört kan jag tänka mig att det är. Själv kör jag inte så mkt på bana osv, kör mest runt på lite större skogsstigar osv, gillar när det går att gasa på ordentligt, känns inte som att det skulle kunna bli för mkt egentligen. Jag är inte ute efter en ultimat banhoj, mer nån jävligt stark/snabb/cool.
Tvåtakt är väl på väg ut av miljöskäl mm.
Men det stora tvåtaktscrossarna är roliga att köra tycker jag. Jag hade två enduroreggade HVA 390 i rad, sedan en endororeggad HVA CR 500. Körde även en YZ 490 en hel del. Det är superkul med stortvåtaktarna men lite skumt effektregister. Det ballaste att göra med såna är att "åka vall" i stora nedlagda grustag, Det är som att köra hillclimb, full gas uppför sluttningen och sedan gäller det att påbörja bågen nedåt inne farten sjunker för mycket och man känner att man inte kommer högre. Vid såna muskelprov så kommer man oftast betydligt högre med en 500 2t än ngt annat i crossväg, med det är ju å andra sidan bland det mest motorkrävande man kan göra med en cross/enduro. Testar du det så ska du se att det finns en nish när en 500 tvåtakts cross har användning av sin större effekt än de mindre 250 tvåtaktscrossarna.

Men i övrigt så håller jag med: 500 tvåtakt är som regel för mycket både i skogen och på crossbana, (men å andra kul för oss som gillar när det är för mycket!)

De som tycker att en encylindig 500 fyrtaktsstånka har bättre vrid än än tvåtaktare tänker ofta inte på att de omedvetet jämför sin 500 fyrtaktscross/enduro mot 250 tvåtaktscrossarna. Har man en gång kört en tvåtaktare som är lika stor som 500-stånkan. Ja då säger man inte längre att det är dåligt vrid i tvåtaktare kan jag säga! :rofl

(...sedan äkte jag trimmad tvåtaktskawa H2 750 landvägshoj. Det är samma där, en tvåtakts 750 rostar lätt en samtida 750 fyrtakt inte bara i effekt utan även i vrid.)

Köp en gammal 500 2t-crolle och testa, du kommer skratta i hjälmen hela första tanken! :hihi De är billiga, bara muppar som oss som gillar dem!

Perfekt att åka is med i vinter!

Tycker jag...
/J
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag har bara provkört en sån en gång. Det var samtidigt som jag hade min CR250 -02. Fick prova kompisens farsas CR500 -00 (tror jag det var, årsmodell alltså)

Det var det stördaste jag kört nångång!!:skrämd Känns som att den vill upp på bakhjulet på tomgång nästan.

Bara lägga i tvåan eller trean och sen köra tills bensinen är slut :D :tummenupp

Skulle gärna ha en sån själv, just för att den är brutal och alldeles...alldeles oduglig till allt annat än att vara sjukt rå :yoparty :tungan
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ang. vrid så är det ALLTID så att 2t har mycket (50 - 100 %) mer vrid än 4t.
(Talar oturbat och räknat efter cyl.volym.)
2t tänder dubbelt så ofta, så det är väl inte så konstigt att vridet är högre.
Bara att titta på effekter och varvtal för t.ex. cross o jämföra 2t o 4t så inser man nog att det är så.
/u
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top