L E Oljor

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Jag har en liten fråga!! Är det någon här som har någon erfarenhet av L E oljor. Tacksam för vettiga svar å komentarer!!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
LE, Lubrication Engineers olja. Har produkter mer för heavy duty smörjmedel mm.

Ja de funkar. Mineralolja med mycket godis i

Men de gör inte MC olja, så vitt jag vet (varför du postar här). LE har mycket, mycket marginell försäljning här i svedala. Betydligt större "overthere"
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trots att jag bott i USA i 4-1/2 år (98-02) och räjsade där hela tiden kom jag aldrig i kontakt med L E eller såg någon som använde L E. Aldrig sett/hört namnet tidigare. Har de ingen JASO-certifierad olja vet vi iaf att de inte är utvecklade för högvarvande mc-motorer.

Googlar man på "Lubrication Engineers" och "motorcycle" får man 1360 hits. Söker man på Amsoil och Motorcycle får man 301000 hits. Det kanske säger lite om storlek och referenser på företaget "Lubrication Engineers" .
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
andersbrink skrev:
2556352 Trots att jag bott i USA i 4-1/2 år (98-02) och räjsade där hela tiden kom jag aldrig i kontakt med L E eller såg någon som använde L E. Aldrig sett/hört namnet tidigare. Har de ingen JASO-certifierad olja vet vi iaf att de inte är utvecklade för högvarvande mc-motorer..

Som jag skrev ovan så känner jag inte till att de har Mc olja. Och som du skriver utan jaso ingen mc olja. Men, det är inte deras business. De jobbar mot industriell användare.

"overthere" och övrigt internationellt har jag kommit i kontakt med dem många gånger. (jobbrelaterat)

andersbrink skrev:
2556352
Googlar man på "Lubrication Engineers" och "motorcycle" får man 1360 hits. Söker man på Amsoil och Motorcycle får man 301000 hits. Det kanske säger lite om storlek och referenser på företaget "Lubrication Engineers" .

LE har varit i branschen dubbelt så länge än Amsoil;)

Som sagt, inte mc relaterat. Men eftersom du har rejsat där känner du säkert till Royal Purple. och storleksmässigt (betydligt mindre än LE) skulle du nog bli förvånad hur små de är och hur deras tillverkning ser ut (knappast i propotion till deras marknasföring).

Amsoil sysslar med syntetolja och har mer target mot andra användare(konsumenter). LE och Amsoil har dessutom helt olika nicher.
Så, jag är inte förvånad över dina google hits


/Badger
 
Last edited:

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
De låvar att de är bättre än många andra oljor!
 

Bifogat

  • IMG.jpg
    IMG.jpg
    97.1 KB · Visningar: 180
  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    44.5 KB · Visningar: 154

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Hoztic skrev:
2571651 Det var det där med vad kopplingen tycker om den då? :va

Fast det är klart. I yamaha är det ju inte så noga.
De håller ju inte ändå. Slirar ju tydligen på kopplingen
oavsett olja. Utan då förståss biltemas super olja.
Skit i skit blir bra.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
LE olja

LE olja är en dyr men mycket bra olja som tål långa serviceintervaller och höga belastningar, de används exempelvis i fartygbackslag och liknande. Har provat deras konsistensfett och det är det bästa hittills. Vissa rallyväxellådor funkar inte med någon annan olja.
Peter
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
XJR_Jönsson skrev:
2571621 Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
De låvar att de är bättre än många andra oljor!

:hoppskrat Jag har gjort sådana där tester profesionellt! Det där är ungefär ett av hundra önskemål hos en olja! Väljer du motorcykel genom att mäta bredden på bakdäcket?
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Two stroke man skrev:
2573965 :hoppskrat Jag har gjort sådana där tester profesionellt! Det där är ungefär ett av hundra önskemål hos en olja! Väljer du motorcykel genom att mäta bredden på bakdäcket?
Näpp!! Men man får ju se till sin plånbok!! Ska man byta olja var 5 h på crossen, å jag kan dra ut det till var 10 utan att skämmas. Med tanke på vad jag får ge för deras olja mot vad jag ger för oljan hos mc handlaren!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns saker man kan snåla in på, t.ex. personvikt och andra osäkra parametrar men prylar som inte bara får falera, well... hade någon kört med L E här på SH hade du fått reda på det vid det här laget.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
XJR_Jönsson skrev:
2554320 Jag har en liten fråga!! Är det någon här som har någon erfarenhet av L E oljor. Tacksam för vettiga svar å komentarer!!

Ja, men inte i hojen.
Jag har använt LE i min 9-5 Aero i ca 10000 mil. Personligen är jag rätt övertygad om att det är en bra olja men om den är bättre än andra helvetesdyra oljor har jag ingen aning om.
 

Dr.Bike

Guest
Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.

Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.

För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
Ja, då HADE de redan varit kända.
Och spridda.
Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!

Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.


Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.

Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.

Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
Om det tycker vi inte.

Nu är ju sånt iofs BRA.
Men BARA i vissa applikationer.
Någon nämnde backslag på fartyg.
Bra exempel!
Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.

Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.

Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Dr.Bike skrev:
2575905 Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.

Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.

För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
Ja, då HADE de redan varit kända.
Och spridda.
Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!

Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.


Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.

Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.

Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
Om det tycker vi inte.

Nu är ju sånt iofs BRA.
Men BARA i vissa applikationer.
Någon nämnde backslag på fartyg.
Bra exempel!
Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.

Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.

Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.

Du har helt rätt i att de inne håller alu samt magn!!

men tanke på att jag får ge 80:-/ liter motorolja som kostar mycket mer ut till kund så får man vara nyjd!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
XJR_Jönsson skrev:
2576006 Du har helt rätt i att de inne håller alu samt magn!!

men tanke på att jag får ge 80:-/ liter motorolja som kostar mycket mer ut till kund så får man vara nyjd!!

I förbränningsmotorer är oljan dessutom avstjälpningsplats för en massa föroreningar, speciellt om den även delar bad med en koppling. Att byta oljan och filter när man ska lönar sig nog bättre för motorns livslängd än att köra förlängda intervaller med en dyrare olja. Iaf i mc- och bilmotorer med sina rätt osofistikerade filter.

Ang LE:s oljor så är de en vit fläck för mig, har ingen kunskap om dem.

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
XJR_Jönsson skrev:
2574783 Näpp!! Men man får ju se till sin plånbok!! Ska man byta olja var 5 h på crossen, å jag kan dra ut det till var 10 utan att skämmas. Med tanke på vad jag får ge för deras olja mot vad jag ger för oljan hos mc handlaren!

Vad har den för klassning? Jag kör min YZF250 på helsyntetisk olja för 30kr/litern. API SJ, vilket är några pinnhål högre än vad manualen kräver. Jag byter efter 7-8h, pga att det då börjar bli lite för mycket lamellpartiklar i oljan. Annars skulle den nog funka längre än så.

Om do har en 2-taktare så kan du med fördel använda ATF-olja o motorn. Billigt och bra för både kugghjul och lameller.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
LE olja

Le har ju aldrig varit intreserade av att ansera sig mot privatpersoner utan haft sin stora kundkrets inom industrin där man kan utnytja fördelarna med långa service intervaller på ett annat sätt jämfört med privatpersoner, det är en av anlednigarna varför man inte srer så mycket av dom.
Peter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Peterr skrev:
2576787 Le har ju aldrig varit intreserade av att ansera sig mot privatpersoner utan haft sin stora kundkrets inom industrin där man kan utnytja fördelarna med långa service intervaller på ett annat sätt jämfört med privatpersoner, det är en av anlednigarna varför man inte srer så mycket av dom.
Peter

Jag jobbar med fartygsmaskiner och jag har ännu ej hört talas om dem. Eller sett annonser i fackpress osv. Det är samma oljebolag som är stora på smörjmedel land som är stora till sjöss också. BP, Shell, Statoil osv. Man finner inte mycket om man söker på internet heller. Men det verkar ju vara en gammal firma om det stämmer som de skriver att de startade 1951.

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top