REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: L E Oljor

  1. #1
    xjr 1300 cr 250 XJR_Jönssons avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Modifijerad Xjr
    Inlägg
    287

    L E Oljor

    Jag har en liten fråga!! Är det någon här som har någon erfarenhet av L E oljor. Tacksam för vettiga svar å komentarer!!

  2. #2
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 653
    L E = Ludiculous Expensive?
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

  3. #3
    Nemo saltat sobrius Badgers avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Byhåla
    Hoj
    Black editions
    Inlägg
    3 112
    LE, Lubrication Engineers olja. Har produkter mer för heavy duty smörjmedel mm.

    Ja de funkar. Mineralolja med mycket godis i

    Men de gör inte MC olja, så vitt jag vet (varför du postar här). LE har mycket, mycket marginell försäljning här i svedala. Betydligt större "overthere"
    "I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work." -Thomas Edison

    Xjell

  4. #4
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 653
    Trots att jag bott i USA i 4-1/2 år (98-02) och räjsade där hela tiden kom jag aldrig i kontakt med L E eller såg någon som använde L E. Aldrig sett/hört namnet tidigare. Har de ingen JASO-certifierad olja vet vi iaf att de inte är utvecklade för högvarvande mc-motorer.

    Googlar man på "Lubrication Engineers" och "motorcycle" får man 1360 hits. Söker man på Amsoil och Motorcycle får man 301000 hits. Det kanske säger lite om storlek och referenser på företaget "Lubrication Engineers" .
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

  5. #5
    Nemo saltat sobrius Badgers avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Byhåla
    Hoj
    Black editions
    Inlägg
    3 112
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink
    Visa citerat inlägg Trots att jag bott i USA i 4-1/2 år (98-02) och räjsade där hela tiden kom jag aldrig i kontakt med L E eller såg någon som använde L E. Aldrig sett/hört namnet tidigare. Har de ingen JASO-certifierad olja vet vi iaf att de inte är utvecklade för högvarvande mc-motorer..
    Som jag skrev ovan så känner jag inte till att de har Mc olja. Och som du skriver utan jaso ingen mc olja. Men, det är inte deras business. De jobbar mot industriell användare.

    "overthere" och övrigt internationellt har jag kommit i kontakt med dem många gånger. (jobbrelaterat)

    Citat Ursprungligen postat av andersbrink
    Visa citerat inlägg
    Googlar man på "Lubrication Engineers" och "motorcycle" får man 1360 hits. Söker man på Amsoil och Motorcycle får man 301000 hits. Det kanske säger lite om storlek och referenser på företaget "Lubrication Engineers" .
    LE har varit i branschen dubbelt så länge än Amsoil

    Som sagt, inte mc relaterat. Men eftersom du har rejsat där känner du säkert till Royal Purple. och storleksmässigt (betydligt mindre än LE) skulle du nog bli förvånad hur små de är och hur deras tillverkning ser ut (knappast i propotion till deras marknasföring).

    Amsoil sysslar med syntetolja och har mer target mot andra användare(konsumenter). LE och Amsoil har dessutom helt olika nicher.
    Så, jag är inte förvånad över dina google hits


    /Badger
    Senast redigerat av Badger den 2006-10-20 klockan 17:17.
    "I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work." -Thomas Edison

    Xjell

  6. #6
    xjr 1300 cr 250 XJR_Jönssons avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Modifijerad Xjr
    Inlägg
    287
    Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
    De låvar att de är bättre än många andra oljor!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG.jpg
Visningar:	164
Storlek:	97,1 KB
Id:	168945   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0001.jpg
Visningar:	133
Storlek:	44,5 KB
Id:	168946  


  7. #7
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 090
    Citat Ursprungligen postat av XJR_Jönsson
    Visa citerat inlägg Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
    De låvar att de är bättre än många andra oljor!
    Det var det där med vad kopplingen tycker om den då?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. #8
    www.varvstoppmc.se kraschandburns avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gislaved
    Hoj
    Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
    Inlägg
    853
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic
    Visa citerat inlägg Det var det där med vad kopplingen tycker om den då?
    Fast det är klart. I yamaha är det ju inte så noga.
    De håller ju inte ändå. Slirar ju tydligen på kopplingen
    oavsett olja. Utan då förståss biltemas super olja.
    Skit i skit blir bra.

  9. #9
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 090
    Citat Ursprungligen postat av kraschandburn
    Visa citerat inlägg Fast det är klart. I yamaha är det ju inte så noga.
    De håller ju inte ändå. Slirar ju tydligen på kopplingen
    oavsett olja. Utan då förståss biltemas super olja.
    Skit i skit blir bra.
    Haha, fan vad du älskar Yamaha!
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  10. #10
    Medlem Peterrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    Martin Honda ZX9R
    Inlägg
    217

    LE olja

    LE olja är en dyr men mycket bra olja som tål långa serviceintervaller och höga belastningar, de används exempelvis i fartygbackslag och liknande. Har provat deras konsistensfett och det är det bästa hittills. Vissa rallyväxellådor funkar inte med någon annan olja.
    Peter

  11. #11
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 861
    Citat Ursprungligen postat av XJR_Jönsson
    Visa citerat inlägg Jag har blivigt erbjuden att köpa LE olja till min hoj!!
    De låvar att de är bättre än många andra oljor!
    Jag har gjort sådana där tester profesionellt! Det där är ungefär ett av hundra önskemål hos en olja! Väljer du motorcykel genom att mäta bredden på bakdäcket?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  12. #12
    xjr 1300 cr 250 XJR_Jönssons avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Modifijerad Xjr
    Inlägg
    287
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man
    Visa citerat inlägg Jag har gjort sådana där tester profesionellt! Det där är ungefär ett av hundra önskemål hos en olja! Väljer du motorcykel genom att mäta bredden på bakdäcket?
    Näpp!! Men man får ju se till sin plånbok!! Ska man byta olja var 5 h på crossen, å jag kan dra ut det till var 10 utan att skämmas. Med tanke på vad jag får ge för deras olja mot vad jag ger för oljan hos mc handlaren!

  13. #13
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 653
    Det finns saker man kan snåla in på, t.ex. personvikt och andra osäkra parametrar men prylar som inte bara får falera, well... hade någon kört med L E här på SH hade du fått reda på det vid det här laget.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    Dakota med femhalva o två pinnar drev
    Inlägg
    4 643
    Citat Ursprungligen postat av XJR_Jönsson
    Visa citerat inlägg Jag har en liten fråga!! Är det någon här som har någon erfarenhet av L E oljor. Tacksam för vettiga svar å komentarer!!
    Ja, men inte i hojen.
    Jag har använt LE i min 9-5 Aero i ca 10000 mil. Personligen är jag rätt övertygad om att det är en bra olja men om den är bättre än andra helvetesdyra oljor har jag ingen aning om.

  15. #15
    Dr.Bike
    Gäst
    Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
    De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.

    Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.

    För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
    Ja, då HADE de redan varit kända.
    Och spridda.
    Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!

    Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.


    Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
    I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.

    Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.

    Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
    Om det tycker vi inte.

    Nu är ju sånt iofs BRA.
    Men BARA i vissa applikationer.
    Någon nämnde backslag på fartyg.
    Bra exempel!
    Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
    Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
    Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.

    Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.

    Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
    Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.

  16. #16
    xjr 1300 cr 250 XJR_Jönssons avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Modifijerad Xjr
    Inlägg
    287
    Citat Ursprungligen postat av Dr.Bike
    Visa citerat inlägg Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
    De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.

    Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.

    För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
    Ja, då HADE de redan varit kända.
    Och spridda.
    Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!

    Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.


    Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
    I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.

    Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.

    Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
    Om det tycker vi inte.

    Nu är ju sånt iofs BRA.
    Men BARA i vissa applikationer.
    Någon nämnde backslag på fartyg.
    Bra exempel!
    Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
    Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
    Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.

    Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.

    Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
    Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.
    Du har helt rätt i att de inne håller alu samt magn!!

    men tanke på att jag får ge 80:-/ liter motorolja som kostar mycket mer ut till kund så får man vara nyjd!!

  17. #17
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 444
    Citat Ursprungligen postat av XJR_Jönsson
    Visa citerat inlägg Du har helt rätt i att de inne håller alu samt magn!!

    men tanke på att jag får ge 80:-/ liter motorolja som kostar mycket mer ut till kund så får man vara nyjd!!
    I förbränningsmotorer är oljan dessutom avstjälpningsplats för en massa föroreningar, speciellt om den även delar bad med en koppling. Att byta oljan och filter när man ska lönar sig nog bättre för motorns livslängd än att köra förlängda intervaller med en dyrare olja. Iaf i mc- och bilmotorer med sina rätt osofistikerade filter.

    Ang LE:s oljor så är de en vit fläck för mig, har ingen kunskap om dem.

    /J

  18. #18
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 861
    Citat Ursprungligen postat av XJR_Jönsson
    Visa citerat inlägg Näpp!! Men man får ju se till sin plånbok!! Ska man byta olja var 5 h på crossen, å jag kan dra ut det till var 10 utan att skämmas. Med tanke på vad jag får ge för deras olja mot vad jag ger för oljan hos mc handlaren!
    Vad har den för klassning? Jag kör min YZF250 på helsyntetisk olja för 30kr/litern. API SJ, vilket är några pinnhål högre än vad manualen kräver. Jag byter efter 7-8h, pga att det då börjar bli lite för mycket lamellpartiklar i oljan. Annars skulle den nog funka längre än så.

    Om do har en 2-taktare så kan du med fördel använda ATF-olja o motorn. Billigt och bra för både kugghjul och lameller.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  19. #19
    Medlem Peterrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    Martin Honda ZX9R
    Inlägg
    217

    LE olja

    Le har ju aldrig varit intreserade av att ansera sig mot privatpersoner utan haft sin stora kundkrets inom industrin där man kan utnytja fördelarna med långa service intervaller på ett annat sätt jämfört med privatpersoner, det är en av anlednigarna varför man inte srer så mycket av dom.
    Peter

  20. #20
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 444
    Citat Ursprungligen postat av Peterr
    Visa citerat inlägg Le har ju aldrig varit intreserade av att ansera sig mot privatpersoner utan haft sin stora kundkrets inom industrin där man kan utnytja fördelarna med långa service intervaller på ett annat sätt jämfört med privatpersoner, det är en av anlednigarna varför man inte srer så mycket av dom.
    Peter
    Jag jobbar med fartygsmaskiner och jag har ännu ej hört talas om dem. Eller sett annonser i fackpress osv. Det är samma oljebolag som är stora på smörjmedel land som är stora till sjöss också. BP, Shell, Statoil osv. Man finner inte mycket om man söker på internet heller. Men det verkar ju vara en gammal firma om det stämmer som de skriver att de startade 1951.

    /J

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med

Ryddarn
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här