Påverkan av olika dimensioner på plenum och tryckrör?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har en liten fråga till er som har byggt några turbohojar eller räknat och donat:
Hur påverkas motorkaraktären vid byte till olika volymer i plenum och tryckrör?
Som min hoj t.ex, jag har ca 1,6 liter i plenumvolym, och mitt tryckrör mellan ic och plenum har 50 mm innerdiameter (valdes pga. att intercoolerns utlopp är 50 mm inner, och turbons utlopp ligger på 48 mm (om jag kommer ihåg rätt)). Om jag skulle gå upp eller ner i plenum- intercooler- och tryckrörsvolym, vad händer då med motorkaraktären? T.ex. om jag monterar 60 mm tryckrör (ca 50 cm långt kanske?) och ökar till 2,x liter i plenumvolym, eller monterar tryckrör med 40 mm inner och har 1 liter i plenumvolym?
Är här någon som har erfarenhet eller tankar om detta? Jag ska alltså inte modda mina grejor, jag bara funderade lite på detta idag.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2552419
Hur påverkas motorkaraktären vid byte till olika volymer i plenum och tryckrör?

Ett "litet" sytem med mindre dim på rör och vol på IC/plenum (totalvolym)borde ha bättre respons och ta mindre tid att fylla varje gång turbon försöka bygga upp ett övertryck.
Dock lär väl klenare rör och minde volym fungera som en restriktor vid högre flöden och inte prestera lika bra som vid större volymer och passager.

Men om en turbo (din 16T t.ex) kan pumpa X liter/h och systemet är dimensionerat för att kunna flöda/hantera 1,5X liter/h borde systemet ju förlänga tryckuppbyggnadstiden varje gång, som ändå kanske går ut i dumpen ( i onödan?)

Tänk tanken att fylla ett traktordäck vs. ett cykeldäck med en fotpump. (X-trem jmf jag vet,men..)
Så tänker jag
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär nog på med en bauta-intercooler i storlek Scania för att känna någon skillnad i gasrespons. Om du kör med 45, 50 eller 60 rör lär du inte märka någon skillnad alls, inte ens i bänk och definitivt inte på gatan.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
En annan plenumfråga:

Förlorar man mycket kylning om man använder sig av ett plenum med inbyggd vattenkyld IC? (om man jämnför med en traditionell IC)

På mitt nya projekt är det väldigt ont om plats framtill.....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vet inte hur det påverkas, vill bara kommentera att det förmodligen är stor skillnad mellan fyrcylindrig motor och encylindrig.
På den fyrcylindriga är alltid minst en cylinders insugsventil öppen vilket gör att det blir ett ganska konstant flöde genom plenumet, med mindre tryckvariationer beroende på kolvarnas oscillerande rörelser.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2553007 Ett "litet" sytem med mindre dim på rör och vol på IC/plenum (totalvolym)borde ha bättre respons och ta mindre tid att fylla varje gång turbon försöka bygga upp ett övertryck.
Dock lär väl klenare rör och minde volym fungera som en restriktor vid högre flöden och inte prestera lika bra som vid större volymer och passager.
Ja, så har jag också funderat när det gäller "laddat" område, (och övergången mellan oladdat och laddat), men det sista med tunnare rör kan ju minska toppeffekten om man är ute efter maxeffekt.
Men i oladdat område då? När turbon inte laddar något alls? Långa tunna rör och en turbo i änden kan ju strypa, då borde man kunna få bättre flöde med grövre rör. Förändringen i respons blir kanske inte märkbar då, enligt Anders inlägg. Mina cv34:eek:r supportar ju 400+ hk, och sammanlagda insugsarean i förgasarna är nästan dubbelt så stor som tryckrörets tvärsnittsarea. Om man skulle köra med grövre tryckrör för bättre flöde när motorn suger själv, och montera mindre förgasare (t.ex. 30 eller 32 mm, borde räcka för samma effekt om inte portarna i toppen är grövre, nu har jag iofs portad topp, men ändå), borde man inte få upp vridmomentet på låga varv utan laddtryck då? Mindre fuggar ger ju högre gashastighet och bättre fyllnadsgrad på låga varv, och därmed högre vridmoment, om jag minns rätt. Turbohojar är ju oftast kompsänkta om man inte kör med E85, och därmed har man lägre vrid och effekt än originalhojen innan turbo kommer igång. Någom fundering på detta?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2554176 Men i oladdat område då? När turbon inte laddar något alls? Någon fundering på detta?

Borde ligga någonting i det du säger, när motorn får "suga" luft genom plenum > tryckrör > IC blir det ju tugnt...
Men som Anders säger, tror skillnaderna även i sugläge är mycket marginella, tom med mindre förgasare.

Däremot så har jag sett ett flertal som använder en Bypass-ventil (Back-ventil)i plenumet, när det är undertryck i plenumet öppnas ett hål i plenumet, typ 50mm bricka påverkad av en svag fjäder som stänger så fort plenumet ser laddtryck, så att luften tar "bakvägen" in när den fungerar som sugis, givetvis genom någon form av luftrening.
Detta borde även påverka turbon i avseendet: stannat turbinhjul/seg spoolup
Men den hade gått fan så mycket bätte på lågvarv.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Vill du ha mer flöde innan den laddar så sätt reed-ventiler i plenumet, det har jag på min gathoj

ok, jag var 1 minut sen där..
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tänkte inte på det.. det där med en s.k. "priority valve" som jag tror det kallades (stor ventil med svag fjäder som öppnar i oladdat område) var jag ju inne på när jag byggde, men det fick inte plats :hihi Men reedventiler var faktiskt ju ganska smart. De tar ju ingen plats. De stänger ju precis innan undertrycket går över till övertryck... Klurigt :tummenupp
Men det där med mindre förgasare kan jag inte riktigt släppa. Alla mc-tillverkare monterar ju mindre fuggar på alla nakna hojar, fighters mm mm om den hojens motor från början kommer från någon värstingmodell, bara för att få upp vridet på låga varv. Jaja, jag ska inte testa, bara funderar.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Blir ju aldrig nått vrid på låga varv med era små kolvar ändå, det är därför ni har massor med växlar :)
Reedventiler satt nog orginal på iaf Kawa Turbo, tror min kommer från en sådan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jojje1963 skrev:
2554540 Blir ju aldrig nått vrid på låga varv med era små kolvar ändå, det är därför ni har massor med växlar :)
Reedventiler satt nog orginal på iaf Kawa Turbo, tror min kommer från en sådan
Hehe, du får kanske ta och fräsa en billett-cylinder på två liter till mig då :yoparty Massor och massor, 5 växlar har jag! Det finns iallafall de som har fler :)
Jaså, de hade reedventiler original? Då har de ju tänkt till lite. Där ser man. Jag skulle kanske ta och testa med reedventiler i mitt plenum... men det känns lite synd att såga upp burken. Hmm, vi får se. Den går så fint ändå så det är nog lite onödigt att börja klabba.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
2 liter hade vatt manligt, men då får vi nog göra block med?
Klart du ska sätta dit reedventiler, det finns ju ingen risk att det blir sämre.
(jag har oxå 5 växlar, men det hade räckt länge med 3 på min dragbike)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jojje1963 skrev:
2554620 2 liter hade vatt manligt, men då får vi nog göra block med?
Klart du ska sätta dit reedventiler, det finns ju ingen risk att det blir sämre.
(jag har oxå 5 växlar, men det hade räckt länge med 3 på min dragbike)
Jo, blocket hade nog inte räckt till, så då måste man nog tillverka ett nytt... mycket jobb...
Jag skulle kanske testa med reedventiler... hur stort är hålet i ditt plenum? Hur stor tätningsyta behöver ventilerna? Har du metallventiler direkt mot plenumet eller du har något tätningsgojs mellan? Ska ju helst inte lossna någon packning...

Turbohojar klarar sig nog ganska bra med få växlar. Det suger iväg ordentligt ändå, så jag hade nog inte behövt 5 växlar jag heller. Men du får kanske användning för de två sista om du kör 402 meter?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har svårt att tro att reedventiler skulle göra nån praktisk nytta
på en modern turboanläggning

Men varför inte bara mäta trycket i plenum med en mappsensor ( före trottel)

Det skulle visa sig direkt i form av undertryck om turbon skulle bromsa nått
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
2554729 Har svårt att tro att reedventiler skulle göra nån praktisk nytta
på en modern turboanläggning

Men varför inte bara mäta trycket i plenum med en mappsensor ( före trottel)

Det skulle visa sig direkt i form av undertryck om turbon skulle bromsa nått
Modern och modern... hemmabyggd är den iallafall :hihi Hmmm, det där med map-sensorn har jag inte en aning om hur man gör. Jag har ingen heller, är de inte dyra?
Brukar det inte bli undertryck i en vanlig luftburk om man ger fullt från låga varv?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
jojje1963 skrev:
2554620 2 liter hade vatt manligt, men då får vi nog göra block med?
Klart du ska sätta dit reedventiler, det finns ju ingen risk att det blir sämre.
(jag har oxå 5 växlar, men det hade räckt länge med 3 på min dragbike)

En "hemmabyggd" cylinder med 90(?) mm borr med nicasil och lite offset borrad så man får ca 5 mm(?) väggar mellan kolvarna...och en strokad vev till 66 mm slag..hehe...1785 kubik eller nått... :yoparty ...drömmer...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top