ZZR 1400-tråden

Old but fast

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750S-05
JAG har ingen ZZR-1400, men jag är intresserad av att höra lite feedback från de som har en sådan eftersom jag klurar på att skaffa en när jag tröttnat på den nuvarande hojen..

ZZR-1400 pilot någon? Nu har jag startat en tråd för ER så vi "prospects" kan dregla över era berättelser :D
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Reportage av Johan Weimer, Fastbike.Se

Dags att blåsa lite liv i denna tråd tror jag, speciellt då jag just köt en ZZR 1400 själv :tummenupp

Läs följande reportage skrivet av Johan Weimer på tidningen Fastbike.Se, klart läsvärt, som t.ex:

"När jag fortsätter accelerationen flyger jag förbi 200, som känns som rena promenadfarten, 250 passeras nästan lika lätt och hojen drar obekymrat vidare mot magiska 300. Vindskyddet, fjädringskomforten, väghållningen och stabiliteten är utsökt. Det har aldrig varit så lätt att köra hysteriskt fort! Vid 290 blir min ryggsäck den största belastningen. Den påminner mig om farten och att jag trots allt inte är odödlig, även om hojen är omänskligt bra..."

Läs mer här:
Reportage - Kawasaki ZZR1400 -07

Läs min egen Kawa ZZR 1400 Recension, del 1 & 2:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=210099

Hoppas detta är till hjälp om nån av er går och lurar på denna hoj :yoparty
 
Last edited:

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Lyft fram ZZR1400-tråden

I tisdags 16/3 var jag ute på den första turen för året :squid . Första gången jag kör denna Kawan. Senaste hojen var Hayabusan som är en dröm att köra. Växellågan på Busan är mjukare och smidigare, men ZZR1400 är ta mig f..n snäppet vassare, går som ett skott, jämt drag genom hela registret ända till slutet. Sittställningen är bättre, bromsarna helt underbara. Denna första tur var en ovanligt positiv upplevelse. Det skall bli roligt att få ge sig iväg ut på vägarna denna säsong.
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
I tisdags 16/3 var jag ute på den första turen för året :squid . Första gången jag kör denna Kawan. Senaste hojen var Hayabusan som är en dröm att köra. Växellågan på Busan är mjukare och smidigare, men ZZR1400 är ta mig f..n snäppet vassare, går som ett skott, jämt drag genom hela registret ända till slutet. Sittställningen är bättre, bromsarna helt underbara. Denna första tur var en ovanligt positiv upplevelse. Det skall bli roligt att få ge sig iväg ut på vägarna denna säsong.

Vad skoj att du ar nöjd med hojen! vi får ta några runder i ängelholm snart jag har inte kört min ännu är grymmt sugen på att testa bettan mvh vallonen.:yoparty
 

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Våren är här Vallonen

Var ute en 10 milatur i går på fina och någorlunda torra vägar. Det kändes bra. Träffade 2 st flera likasinnade BMW knuttar på en K1300S och K1300R känns den sista igen ?. Blir det väder i helgen åker cykeln ut igen-
 

Lasse-SL-500

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07, ZX9R -02
Ja, det är en grym hoj. Jag har inte tagit ut min, dels vägrar dom tydligen att sopa upp gruset i år här i Tjockholm, och ännu är det rätt kallt, ca 10 grader och gråregn. Men sommaren kommer... :)
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Zzr 1400

Jag hade tidigare en Repsolhonda CBR 1000 men bytte i fjol till denna ZZR. Jag är hur nöjd som helst med hojen , sitter bättre för lite längre turer , aldrig brist på effekt , hojen är helt underbar , kan bara rekommendera denna hoj fullt ut. I vår har jag satt på Leovince carbonesystem (bort med kromtyfonerna , är inte snyggt) samt lackat fälgarna samma färg som hojen , blev riktigt nice det.
 

Bifogat

  • 20100430730.jpg
    20100430730.jpg
    242.3 KB · Visningar: 307
  • 20100430731.jpg
    20100430731.jpg
    243.6 KB · Visningar: 316
  • 20100430726-001.jpg
    20100430726-001.jpg
    221.4 KB · Visningar: 442

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Javisst blev det snyggt

Lackerade fälgar i samma kulör som cykeln blir riktigt fint. Med kolfiberdämpare ännu bättre. Jag lackar mina efter denna säsong.
Annars väntar jag bara på min dubbel-bubbel och kolfiberpaneler.
 

Bifogat

  • DSC00317.jpg
    DSC00317.jpg
    255.3 KB · Visningar: 318

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Stockolm t.o.r

Lagom till festligheterna i Stockholm gjorde jag den första jämförbara längre turen med ZZR:n. Med lite vind i ryggen och sol i ansiktet avverkades uppresan på 8,5 tim Nissastigen-Jönköping-Askersund-E-tuna-Strängnäs till huvudstaden. En mycket njutbar tripp. Sitter bra kan ha avslappnade axlar armar och händer. Hem längs E4:an i marchtempo mellan 130-160 km/tim, en snabbresa med andra ord. Fungerar lika bra, en aning mer vind på kroppen. Dubbel-bubbel rutan är nog inte optimal.
Tycker ni som jag ZZR tillhör toppen av sporttourer.:tummenupp
 

Stefux

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Kawazaki ZZR 1400
Nöjd

Kan bara hålla med föregående talare i tråden att hojen är helt underbar. Köpte min zzr 1400 i juni, och har kört ca 700 mil med den i sommar. faktum var att jag skulle provköra Triumph Tiger men av en slump så såg jag denna kawa stå i ett hörn hos återförsäljaren....en demo maskin från 2008. Så jag tänkte...va tusan jag tar en provtur med den, eftersom Triumph:en var upptagen med en provtur.

Kan säga att efter en kilometer var jag såld...riktigt såld på hojen hehe, men provkörde till slut...lite motvilligt Triumph:en efter kawan...jag hade ju redan bestämt mig. kan säga att det var en blek jämnförelse.

Som sagt en underbar hoj.

//Stefux
 

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Roligt att Du också är nöjd ! DEnna säsong har varit en av de bästa för min del. 1800 mil hitils med bl.a en resa till Dolomiterna. Hårnålskurvor i massor och snabba tillfartet dit och hem. Allt har fungerat 100%. Enda smolken var att framskärmen sprack i fästet till gaffeln. Ny kolfiberskärm passar exakt. Slutresultat= Mer än nöjd.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
har sneglat som fan på zzr1400 då jag vill kunna ta med tanten lite bekvämare .
Hur är passagerar komforten ? hur tungstyrd e den , ser stor ut som ett lok ju ?
skall masa mig iväg o provköra en men vill ha lite info först
 

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Snegla inte prova den !! Du kommer att förvånas av hur lätthanterlig den är trots sin storlek. Visst inte lika kvick som de vanliga 600-1000 cc i de tvära kurvorna men tillräckligt. Att den ser ut som ett lok är inget negativt. När du kommer upp bakom någon flyttar dom sig. Passageraren sitter helt ok. Bra sittställning för langa och snabba !!! etapper. Lycka till du kommer snabbt upp i 300 km/tim.
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
Snegla inte prova den !! Du kommer att förvånas av hur lätthanterlig den är trots sin storlek. Visst inte lika kvick som de vanliga 600-1000 cc i de tvära kurvorna men tillräckligt. Att den ser ut som ett lok är inget negativt. När du kommer upp bakom någon flyttar dom sig. Passageraren sitter helt ok. Bra sittställning för langa och snabba !!! etapper. Lycka till du kommer snabbt upp i 300 km/tim.


Jag får väll dra till Hörbergs o testa när solen vill visa sig igen :huvet
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Nybliven ZZR 1400 ägare kikar in och kollar tråden:cdevil

Är inte mycket liv i denna tråden tyvärr :va

Jag tänkte kika med er andra ägare om hur du kommer åt batteriet på loket? hade tanken på att koppla ifrån batteriet idag och sätta det på underhållsladdning under vinterförvaringen men ville inte pilla för mycket!
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Hej,

Jag håller på att titta på om man kan använda framgaffeln från en ZZR1400 på en Honda VTR1000 SP2. Anledningen är att de flesta tillverkare, som Öhlins har slutat tillverka delar till Hondan och idag finns få alternativ om man vill uppgradera. Gaffelbenen till VTR och ZZR har samma längd och skulle kunna vara ett alternativ, om fler av måtten är samma, eller går att modifiera.

Så, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa till tro?
Måtten jag behöver är cc-måttet mellan gaffelbenen och ett mått på hur långt det är mellan de främre bromsskivorna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top