Göra egen bakkåpa?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Jo det är så hära att ja har sett i flera projekt trådar att man gjort egna kåpor med glasfiber så nu undrar ja om det finns nån guide till hur man gör...

Eller finns det redan några färdiga som passar till TEx honda NSR osv

Tacksam för svar:)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
125_next skrev:
2527667 Hej!

Jo det är så hära att ja har sett i flera projekt trådar att man gjort egna kåpor med glasfiber så nu undrar ja om det finns nån guide till hur man gör...

Eller finns det redan några färdiga som passar till TEx honda NSR osv

Tacksam för svar:)
byggskum, gil/rasp tålamod och gladpack..
 

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
prulle skrev:
2527768 byggskum, gil/rasp tålamod och gladpack..

Tror knappt att det behövs en guide.. När jag gör plastsaker i glasfiber, så brukar jag använda kartong för grund..

Det är ett jävla slipande kan jag tala om för dig, men snyggt blir det, och man blir skapligt nöjd när man har gjort nåt själv!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
dezyn skrev:
2527777 Tror knappt att det behövs en guide.. När jag gör plastsaker i glasfiber, så brukar jag använda kartong för grund..

Det är ett jävla slipande kan jag tala om för dig, men snyggt blir det, och man blir skapligt nöjd när man har gjort nåt själv!
Okej nej jag tycker det är lättare att ha en mjukt formas botten och sen bara lägga på glassfiberväv.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Men asså hur gör man... hur går man till väga

1 så gör man fomen (har sett att man gör av kartong?)
2 vad gör man sen penslar på lime eller nåt eler lägger på fibret och sen penslar
3 hur ska det se ut när man slippar (ska det vara let osv?) ska man spackla? elelr slipa på själva glasfibret ?

Sen vart finnas alla grejerna att få tag i rada typ upp allt som man använder

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig.... tack för svaraen:)
 

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
prulle skrev:
2527785 Okej nej jag tycker det är lättare att ha en mjukt formas botten och sen bara lägga på glassfiberväv.

Jo jag tänkte iof på glasfiberspackel, sånt med små glasfibrer i, du tänker på lite större glasfiberbitar som man blandar med "lim" va?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2527839 Men asså hur gör man... hur går man till väga

1 så gör man fomen (har sett att man gör av kartong?)
2 vad gör man sen penslar på lime eller nåt eler lägger på fibret och sen penslar
3 hur ska det se ut när man slippar (ska det vara let osv?) ska man spackla? elelr slipa på själva glasfibret ?

Sen vart finnas alla grejerna att få tag i rada typ upp allt som man använder

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig.... tack för svaraen:)
Polyseter finns både på biltema och på vissa färgaffärer. Samt båt affärer (som säljer tillbehör och liknande) Kolla efter marine polyster som av egen erfarenhet är mycket bra. Har testat några andra också och de sög.

Först gör du en form. rekomenderar inte kartong ifall du skall skruva i det. Been there done that. Kartongen är så pass porös att när du skruvar för att spänna fast kåpan så är det mycket lätt att det spricker. Vilket betyder fy fan vad kul nu måste jag slipa ned det och laga och lacka om igen:näsblod Ta hellre något annat material som du gör en form av så att du bara får glasfiber.

Sedan när du slipar så slipar du först på glasfibern (alltså polyestern) tills du får en så jämn yta som möjligt, kan även plasta på mera efteråt men kom ihåg att rugga ytan innan du ägger å nästa lager. Sedan är det bara att spackla och slipa :tummenupp Lycka till. Adda mig på msn ifall du har fler frågor.
 
Last edited:

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
125_next skrev:
2527839 Men asså hur gör man... hur går man till väga

1 så gör man fomen (har sett att man gör av kartong?)
2 vad gör man sen penslar på lime eller nåt eler lägger på fibret och sen penslar
3 hur ska det se ut när man slippar (ska det vara let osv?) ska man spackla? elelr slipa på själva glasfibret ?

Sen vart finnas alla grejerna att få tag i rada typ upp allt som man använder

Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig.... tack för svaraen:)

Plastic Padding har ju rätt grejer helt klart, men biltema har också liknande, och det är nog billigare (fast jag är inte säker).

Jag har i alla fall biltemas, Håller att bygga en skylthållare (bara för att leka lite med glasfiber ungefär). Först Tog jag en kartonbit, vek den och klippte så som jag ville ha den. Sen så blandade jag ihop det lite grovare "glasfibermedlet" men "härdningsmedlet" och sen la på det, tänk på att inte blanda för mycket, för det härdar snabbt! Sen så slipade jag lite, och la på lite mer, sen när jag blev någorlunda nöjd, så blandade jag det lite finare, som går att få en helt slät yta med, och la på och slipa. Är inte klar än men kan fixa lite bilder.. 5 min..

/Adam
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lundgren skrev:
2527873 Polyseter finns både på biltema och på vissa färgaffärer. Samt båt affärer (som säljer tillbehör och liknande) Kolla efter marine polyster som av egen erfarenhet är mycket bra. Har testat några andra också och de sög.

Först gör du en form. rekomenderar inte kartong ifall du skall skruva i det. Been there done that. Kartongen är så pass porös att när du skruvar för att spänna fast kåpan så är det mycket lätt att det spricker. Ta hellre något annat material som du gör en form av så att du bara får glasfiber.

Sedan när du slipar så slipar du först på glasfibern (alltså polyestern) tills du får en så jämn yta som möjligt, kan även plasta på mera efteråt men kom ihåg att rugga ytan innan du ägger å nästa lager. Sedan är det bara att spackla och slipa :tummenupp Lycka till. Adda mig på msn ifall du har fler frågor.


okej men vart hittar ja din msn?

dezyn skrev:
2527874 Plastic Padding har ju rätt grejer helt klart, men biltema har också liknande, och det är nog billigare (fast jag är inte säker).

Jag har i alla fall biltemas, Håller att bygga en skylthållare (bara för att leka lite med glasfiber ungefär). Först Tog jag en kartonbit, vek den och klippte så som jag ville ha den. Sen så blandade jag ihop det lite grovare "glasfibermedlet" men "härdningsmedlet" och sen la på det, tänk på att inte blanda för mycket, för det härdar snabbt! Sen så slipade jag lite, och la på lite mer, sen när jag blev någorlunda nöjd, så blandade jag det lite finare, som går att få en helt slät yta med, och la på och slipa. Är inte klar än men kan fixa lite bilder.. 5 min..

/Adam


Mm jo tack men vad är det man blandar


Edit såg på ett projekt att en kille använde frigolit kan man köpa de på bil tema? asså det är så att ja hade tänkt göra SF av min 125 senare så ja tänkte börja öva lite nu sådär på skoj... och sen slippar ni maskin elelr hand och vilket slipp papper ska man ha
 
Last edited:

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
125_next skrev:
2527881 okej men vart hittar ja din msn?




Mm jo tack men vad är det man blandar


Edit såg på ett projekt att en kille använde frigolit kan man köpa de på bil tema? asså det är så att ja hade tänkt göra SF av min 125 senare så ja tänkte börja öva lite nu sådär på skoj... och sen slippar ni maskin elelr hand och vilket slipp papper ska man ha


Lite små bilder som jag tog lite snabbt, förövrigt så slipar jag för hand, för jag har ingen slipmaskin, det är dock väldigt jobbigt.. Men blir kanske bäst resultat då?:va
 

Bifogat

  • PICT3166.JPG
    PICT3166.JPG
    74.9 KB · Visningar: 45
  • PICT3169.JPG
    PICT3169.JPG
    60 KB · Visningar: 36
  • PICT3170.JPG
    PICT3170.JPG
    113.4 KB · Visningar: 36
  • PICT3171.JPG
    PICT3171.JPG
    98.3 KB · Visningar: 36
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top