Vikt=Tid?

Dragbiker

Dragbiker
Gick med
27 Jun 2005
Ort
I Sverige
Hoj
ZX-14 Turbo
Är det någon där ute som vet hur vikten påverkar tiden?
Säg att cykeln lättas 30 kg, vad gör det i tid på strippen?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
ZX12 skrev:
2526285Säg att cykeln lättas 30 kg, vad gör det i tid på strippen?
Det beror på eftersom det bl.a. hänger på vad hojen väger från start (30 kilo på en 2 tons bil gör inga underverk) men rent generellt så gör 30 kg på en hoj otroligt mycket. Nu har jag inte tillgång till mina egna kalkyler men på min tunga sur-HD så skulle jag vinna en bit över 2/10 sekund bara genom att bara trimma ner piloten till gammal matchvikt, typ minska hela kittet med 20(!) kilo och på en lättare hoj gör det ännu mer. Det finns många tid/vikt kalkylatorer på internet och dom ger en bra bild av vad det är frågan om, relativt sett, även om det kanske inte går att ta dom absoluta siffrorna som 100% korrekta. Sök med typ "calculate weight ET dragracing" på Google eller börja med t.ex. räknaren som ligger längst ner på AMA/Prostars sida, http://www.amaprostar.com/dynos.asp

Just den räknaren ligger mycket bra till i absoluta siffror om jag jämför med vad min egen hoj presterade. Tankeväckande är det, att plocka 2 tiondelar på en HD genom normalt motortrim kostar rejält med flis jämfört med att t.ex. lätta föraren.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Dragbiker

Dragbiker
Gick med
27 Jun 2005
Ort
I Sverige
Hoj
ZX-14 Turbo
Vikt = Tid

Hallå Pippi!

Hur jag än räknar så blir det nästan 4 tiondelar bättre tider med -30 kilo
det låter ju otroligt mycket! Sen hoppas man att sänkningen av chassit med 3cm oxå gör sitt till... Mycket spännande ska det bli nästa år!

Tack för tipset Pippi!:tummenupp

Pelle Lakmaker
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
ZX12 skrev:
2526597Hur jag än räknar så blir det nästan 4 tiondelar bättre tider med -30 kilo det låter ju otroligt mycket! Sen hoppas man att sänkningen av chassit med 3cm oxå gör sitt till... Mycket spännande ska det bli nästa år!
Jo det är minst sagt skillnad i utgångsprestanda på en PSB och en Big Twin HD-gathoj så det kan nog stämma. Grejen är att jag inte fattar varför PSB inte har en minimivikt som i princip alla andra hojklasser världen över och mitt tips är att SVEMO kommer att se över den biten till nästa år.

30 kilo är väl rätt mycket på den hojen? Jag kan ju dra 20 kilo bara på föraren men du & jag har ju inte direkt samma förutsättningar när det gäller den biten :näsblod Tänk på att vikten på roterande bitar på ett fordon har en multiplikator mot den absoluta vikten. Jag kommer inte ihåg multiplikatorn på rak arm men typ att kan du ta 1 kilo på en fälg/drivlina så är det prestandamässigt samma sak som att plocka 5 kilo på totalvikten. Jag har för mig att en del spelare säger 10:1 men det får andra sia om.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
Ort
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
Så Pippi, vad du menar är alltså att om jag klipper av gubbens långa hår och rakar av allt hår han har på näbben, att han då skulle flyga fram som en raket??!
(kommer inte på något annat att ta bort på honom för han är redan skinn & ben... :rofl )

Nä, skämt och skidor :)
Lite trist att tävlingarna är över för då ses vi ju inte mer..men nästa säsong så :Rockbanan
Nu jobbas det med ett nytt bränslesystem till Bettan så det kommer att bli spännande till våren.

Ha det så bra!
P.S. Frode jobbar med en sida till oss på Super-Twin sidan, kolla sen...
 

Dragbiker

Dragbiker
Gick med
27 Jun 2005
Ort
I Sverige
Hoj
ZX-14 Turbo
Minimi vikt har vi redan i PSB 175kg för cykeln, men du kanske menar totalvikt med förare? Min cykel var tyngst i klassen med en vikt på 222 kg så kan vi få ner cykelns vikt och förarens med ca 30-35kg så så bör jag kunna kapa mina 8.85...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top