KTM 525 mod-tråden

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Är mer inne på att sätta dit ett litet tändningslås tror jag. Funkar dödarknappen så att när den jordas så bryter den all spänning till tändsystemet? Lyckas inte lista ut det genom att kika i kopplingsschemat.
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Drar väl igång den här gamla tråden och hoppas på svar! Hittar inget köp och sälj via tapatalk men hoppas nån här har lite saker till salu :)

Söker motardhjul, nån fet frambroms och något slipon så har nån något till salu får ni gärna skicka ett pm! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur djup är din plånbok och vilken modell är det du har?

Jag har några helsystem i titan och ett par varianter av broms. Från budget till ISR...
 

modcom

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2015
Ort
Gteborg
Hoj
Ingen
Min ktm525 -04 läcker lite olja mellan block och kopplingskåpa, så jag tänkte byta packning.

Jag har bara mekat veteran innan och då är det papperspackning, fuktad m olja som gäller.

Men vad gäller här? Packning beställd från ktmshop, men monterar jag den torr eller vad?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Vasa-Finland
Hoj
Ktm
Är på jakt efter en svart tank till min 05 525. Hittade en från en 2002 250sx, passar den? Förstås fattas hålet för choke.
 

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Vasa-Finland
Hoj
Ktm
En sx tank passar ej lärde jag mig. Till nästa fråga:

Har problem med att min 525 -05 dör på tomgång. Köpte den för ca 2 mån. sen och har inte hunnit köra så mycket. Vid köpet var tomgången ställd mycket högt. I samband med oljebyte, ventiljustering och förgasarputsning ställde jag ner tomgången till acceptabel nivå, hölls igång en stund då tills den slocknade. Tänkte det var pga den var kall. Problemet är att den hålls igång ca. 5-10s och sakta men säkert dör om man ej rör gasen. Med choke på hålls den hur bra som helst igång. Tyder på att den får för mycket luft/för lite bränsle? Ingen skillnad om jag kört den varm, dör efter en par sek på tomgång. Smäller också en del vid gas avslag.

Har gjort följande:

- putsat tomgångs, pilot och huvudmunstycke
- sprutat carb cleaner och tryckluft efteråt i "kanalerna" för munstyckena.
- Granskat så att trottelns "plate" är rätt väg - hålet neråt
- Förgasaren är original inställningar förutom nålen som var bytt till en obdtr eller var det obdvt - har väl ingen inverkan på tomgången?
- Testat att gå från 1.25->2 på bränsleskruven.
- fräsht bränsle
- testat att ha igång utan tanklock
- kollat insugsgummit - inga sprickor
- sprutat startspray runt insuget - inga läckor


Har nån några förslag? Hojen är riktigt fräsch för att vara en 05:a, 93h, 6 klick kvar på sträckaren. Aldrig haft nåt liknande problem med mina tidigare hojar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En sx tank passar ej lärde jag mig. Till nästa fråga:

Har problem med att min 525 -05 dör på tomgång. Köpte den för ca 2 mån. sen och har inte hunnit köra så mycket. Vid köpet var tomgången ställd mycket högt. I samband med oljebyte, ventiljustering och förgasarputsning ställde jag ner tomgången till acceptabel nivå, hölls igång en stund då tills den slocknade. Tänkte det var pga den var kall. Problemet är att den hålls igång ca. 5-10s och sakta men säkert dör om man ej rör gasen. Med choke på hålls den hur bra som helst igång. Tyder på att den får för mycket luft/för lite bränsle? Ingen skillnad om jag kört den varm, dör efter en par sek på tomgång. Smäller också en del vid gas avslag.

Har gjort följande:

- putsat tomgångs, pilot och huvudmunstycke
- sprutat carb cleaner och tryckluft efteråt i "kanalerna" för munstyckena.
- Granskat så att trottelns "plate" är rätt väg - hålet neråt
- Förgasaren är original inställningar förutom nålen som var bytt till en obdtr eller var det obdvt - har väl ingen inverkan på tomgången?
- Testat att gå från 1.25->2 på bränsleskruven.
- fräsht bränsle
- testat att ha igång utan tanklock
- kollat insugsgummit - inga sprickor
- sprutat startspray runt insuget - inga läckor


Har nån några förslag? Hojen är riktigt fräsch för att vara en 05:a, 93h, 6 klick kvar på sträckaren. Aldrig haft nåt liknande problem med mina tidigare hojar.

De här är ett klurigt fall då du redan gjort rent förgasaren. Men de låter fortfarande som lågfartsmunstycket är igensatt eller om någon satt i ett för litet lågfartsmunstycke. När man rengör lågfartsmunstycket bör man dra igenom en veckad koppartråd så de river bra i beläggningarna som blir i dem. Kolla även vilket storlek de satt in. Testa även att skruva ut bränsleskruven såpass mycket att den nästan lossnar för de ger en vink om lågfartsmunstycket är för litet eller är igensatt. Om den går bra vid ca 4 varv öppen bränsleskruv så sätt in större lågfartsmunstycke eller om de är beläggning kvar i det rengör.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag brukar byta lågfartsmunstycke även om det ser bra ut. Det är jättesvårt att få rent om där sitter något.

Atr den går bra på tomgång med choke men stannar utan tyder ju på att det går magert.

Bor du så jag kan skicka dig ett lågfartsmunstycke att prova med?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Vasa-Finland
Hoj
Ktm
Skall testa med ett nytt lågfarts, hör av mig ifall de inte har. Tackar!

Är sugen på ett nytt avgassystem, var skall man söka? Har testat olika fb grupper och ebay men utan större framgång.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top