Tankar och funderingar

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Hej,

Går i tankarna om att konvertera min hoj under vintern. Är grymt sugen men vill samla på mig lite mer information först.

Hojen är en Kawasaki ZX9-R av årsmodell 1995. Gått strax över 6000 mil.

Bockandet av rör, svetsning av plenum och grenrör är fixat. Men några saker återstår ju.

Jag vill kunna få ut ungefär 200 bakhjulshästar. Känns som en bra siffra och hojen är då förhoppningsvis inte helt omöjlig att handskas med. Vill få en så jämn effektkurva som möjligt.


Håller växellåden och motorn på ninjan?
Behöver jag göra något mer med motorn än att komp sänka?
Tanken är att låta en polare stansa ut en lite grövre cylinderfotspackning.
Var finner jag en lämplig IC? Verkar vara lite hårdvaluta. Tål de att bockas?
Lämplig turbo? TD04'or från volvosnurror finns lite överallt. Lämplig storlek?

Har läst igenom massor med trådar och sökt på internet. Om inget sätter käppar i hjulen och ekonomin tillåter blir det högst troligt en konvertering under vintern.

Har alldeles säkert glömt massor. Vad brukar folk glömma bort? :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
xds skrev:
2513177 Hej,

Går i tankarna om att konvertera min hoj under vintern. Är grymt sugen men vill samla på mig lite mer information först.

Hojen är en Kawasaki ZX9-R av årsmodell 1995. Gått strax över 6000 mil.

Bockandet av rör, svetsning av plenum och grenrör är fixat. Men några saker återstår ju.

Jag vill kunna få ut ungefär 200 bakhjulshästar. Känns som en bra siffra och hojen är då förhoppningsvis inte helt omöjlig att handskas med. Vill få en så jämn effektkurva som möjligt.


Håller växellåden och motorn på ninjan?
Behöver jag göra något mer med motorn än att komp sänka?
Tanken är att låta en polare stansa ut en lite grövre cylinderfotspackning.
Var finner jag en lämplig IC? Verkar vara lite hårdvaluta. Tål de att bockas?
Lämplig turbo? TD04'or från volvosnurror finns lite överallt. Lämplig storlek?

Har läst igenom massor med trådar och sökt på internet. Om inget sätter käppar i hjulen och ekonomin tillåter blir det högst troligt en konvertering under vintern.

Har alldeles säkert glömt massor. Vad brukar folk glömma bort? :)

Det brukar glömmas bort (förträngas) hur ont om plats det är mellan motorn och framhjulet för Turbo, oljekylare, vattenkylare och IC.

Bygg med framgaffeln helt uppskjuten i kronorna, så att du vet att hjulet inte tar i något när gaffeln är fullt ihopfjädrad.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Sen ska man inte heller glömma att för mer effekt krävs mer soppa. Det finns lite olika varianter på hur man kan gå tillväga. Jag valde MC-Xpress "efi" som skickar in mer soppa efter hur mycket laddtryck du har och vilket varv du befinner dig i. Med denna variant använder du spridare i plenum (eller på annan plats). Väldigt enkel att montera och kostar inte så farligt mycket.

Sen är jag dålig på det där med förgasare...
 

FreddaGädda

Guest
Skit i intercooler och kör på E85 istället. Om du har möjlighet, vill säga.
Säg att du kompsänker bort 20% av grundeffekten, då behöver du ändå teoretiskt bara ladda 0,8 BAR för att få 200 häst. Det bör gå utmärkt med E85 utan IC.

// Baserat på vad Brink tidigare berättat för mig
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
hmm...
Ett alternativ, ja, men jag som bor i stockholm tycker det verkar jobbigt att leta, då jag knappt vet några mackar som har e85 (jag vet att det finns massor men inte vart). Hur blir det då för herr-Järvsö att finna sina bensinmackar med e85.

MC-xpress har ju färdiga för de som vill köra bolt-on, annars är det inte så farligt dyrt att bara köpa ett cellpaket, färdigböjd från mcx...

Eller varför inte skicka in en kyl i plenum á la Andersson. Vattenkylaren till den tar ju inte allt för stor plats.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Växellådan håller nog för 200 hk. Sen säljer väll marklund tjockare toppackningar och IC om du ska köra med det!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Totte skrev:
2513359 hmm...
Ett alternativ, ja, men jag som bor i stockholm tycker det verkar jobbigt att leta, då jag knappt vet några mackar som har e85 (jag vet att det finns massor men inte vart). Hur blir det då för herr-Järvsö att finna sina bensinmackar med e85.

MC-xpress har ju färdiga för de som vill köra bolt-on, annars är det inte så farligt dyrt att bara köpa ett cellpaket, färdigböjd från mcx...

Eller varför inte skicka in en kyl i plenum á la Andersson. Vattenkylaren till den tar ju inte allt för stor plats.

Statoil i Ljusdal har E85, men E85 går fetbort för gatbruk tanken blir tom för fort....
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Nog lättare att få plats med en 4 liters extra tank än en IC på en del hojar. Man måste ju köra med pump ändå så tanken kan sitta varsomhelst
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jojje1963 skrev:
2514246 Nog lättare att få plats med en 4 liters extra tank än en IC på en del hojar. Man måste ju köra med pump ändå så tanken kan sitta varsomhelst
Spännande idé, har du några idéer om hur man kopplar den till vanliga tanken, för jag antar att man när så är dags pumpar över det man har i extratanken till den vanliga tanken?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det är ju ett sätt, men jag hade nog bara satt den lågt och i serie med original tanken. Och sen pumpen efter, eller i, den nya tanken, glöm inte luftningen. Tank mätaren kommer ju inte att stämma men reserven funkar som vanligt
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
jojje1963 skrev:
2514246 Nog lättare att få plats med en 4 liters extra tank än en IC på en del hojar. Man måste ju köra med pump ändå så tanken kan sitta varsomhelst

Njaa, för att få samma aktionsradie med E85 som bensin pratar vi snarare 10literstankar.
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
E85 tror jag att jag skippar. Med lite vilja så skall det nog gå att få plats med en IC ser det ut som, om än en av mindre modell.

Letar lite efter lämplig turbo nu. Har eventuellt fått tag i en TD04 13 - 15t.
Har en gammal downpipe från en S60 som jag tänkte ta flänsen ifrån..

En bekant har ett TD04-13T liggandes. Får lite lämpliga slangar/kopplingar med. Sitter original i Volvos 2.4T snurra. Hade en sådan förut med ~250 kusar. Kommer det att fungera bra på min hoj?
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Färnbo skrev:
2515311 Njaa, för att få samma aktionsradie med E85 som bensin pratar vi snarare 10literstankar.

Vet ju inte hur stora tankar ni har, men ca 30-40% mer behöver man. Sen är det kanske inte tvunget att få exakt samma aktionsradie. Det var bara en idé
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
jojje1963 skrev:
2516886 Vet ju inte hur stora tankar ni har, men ca 30-40% mer behöver man. Sen är det kanske inte tvunget att få exakt samma aktionsradie. Det var bara en idé

Säg 20 liter orginal.

Man säger ju att det skall gåa ca 30 % mer på E85, enligt mina tester stämmer det inte på hojen ökade förbrukningen från ca 1,3l/m vid halvhård gatkörning samma på bilen vid normal körning.

Kanske gå tillbaka och köra lite oldschool, vatteninprutning innan turbon?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag tror att 30% kanske räcker på en sugmotor, vet ej, men min streetbike behövde 40% för att ha samma lambda värde vid fullt tryck. Fast på låg belastning kunde jag köra magrare (alltså typ 20% mer bara) med E85 än med bensin utan att den gick risigt så där skulle man nog kunna spara in lite
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top