Nollvisionen ?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det verkar gå bra med nollvisionen.

Ytterligare en trafikolycka inträffade strax efter lunch på tisdagen på riksväg 40 i höjd med Coop Forum i Borås, rapporterar SR Sjuhärad. En person fick föras till Borås lasarett med ännu okända skador.

I år har ett tiotal olyckor inträffat på samma vägsträcka. Olyckorna förmodas bero på asfaltsbeläggningen.

Källa: Blocket

Högre vägskatt = Sämre vägar eller?:va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
heliac skrev:
2509922 Det verkar gå bra med nollvisionen.

Ytterligare en trafikolycka inträffade strax efter lunch på tisdagen på riksväg 40 i höjd med Coop Forum i Borås, rapporterar SR Sjuhärad. En person fick föras till Borås lasarett med ännu okända skador.

I år har ett tiotal olyckor inträffat på samma vägsträcka. Olyckorna förmodas bero på asfaltsbeläggningen.

Källa: Blocket

Högre vägskatt = Sämre vägar eller?:va

Fast trenden för antal döda i trafiken går ju nedåt, det kan väl knappast kallas ett misslyckande för nollvisionen?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Chris Ash skrev:
2509938 Fast trenden för antal döda i trafiken går ju nedåt, det kan väl knappast kallas ett misslyckande för nollvisionen?

I så fall inte, om det nu beror på nollvisionen. Jag har ingen koll på olycksstatistik.

Men 10 olyckor på samma sträcka som dessutom tros bero på asfalten är ett STORT misslyckande.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
heliac skrev:
2509922 Det verkar gå bra med nollvisionen.

Ytterligare en trafikolycka inträffade strax efter lunch på tisdagen på riksväg 40 i höjd med Coop Forum i Borås, rapporterar SR Sjuhärad. En person fick föras till Borås lasarett med ännu okända skador.

I år har ett tiotal olyckor inträffat på samma vägsträcka. Olyckorna förmodas bero på asfaltsbeläggningen.

Källa: Blocket

Högre vägskatt = Sämre vägar eller?:va
Jag kan tala om för dig att på många ställen i sverige är vägarna är så utslitna, pga dåligt underhåll, att de måste brytas upp och läggas om från grunden. Detta kommer dock aldrig att ske då det inte finns en i närheten av pengarna det kostar att göra det.

Bättre med världens friskaste alkoholister än att folk överlever resan hem från jobbet.

Pissland!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nollvisionen heter nollvisionen för att det är bara nollor som tror på den, och den är dessutom uttänkt av nollor och tillika utförd av nollor.

Förstå mig rätt, visst är det bra om noll prsoner dör i trafiken, och visst är det bra med visioner.
Men tror man på fullt allvar att man ska kunna infria en vision om noll dödade i trafiken, då är man en nolla.

Trafiken ÄR en farlig plats, redan innan VV är ute och sprutar lösgrus i kurvorna, redan innan man möter en aspackad långtradarchaufför, redan innan vinterhalkan slår till, läggr man dessutom till det att vi har fått ett omognare trafikbeteende bland yngre körkortsinnehavare (läs: Fast and furious generationen), så inser man att man ska vara glad om man lyckas MINSKA antalet döda och allvarligt skadade.

Lägg dessutom till det att VV tycks "offra" små grupper med litet nyttovärde (läs: motorcyklister) på nollvisionens altare, genom att sätta upp wire-räcken.
Ofta på båda sidor om körbanan, vilket gör att om man lägger omkull så studsar man mellan strimlarna tills efterföljande bil kommer och kör över resterna.

Näe, nollvisionen är en vision för och av nollor, den är lika rimlig som att jag har en vision om att jag ska flyga till Jupiter, men det kanske blir en charter till Spanien...
Visst har jag flugit, men jag har inte uppfyllt visionen för det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
2509985 Vilka andra länder utmärker sig som mycket säkrare att vistas i som trafikant?

Tror du inte det var vägarnas kvalitet som åsyftades?

GuW skrev:
2509990 Nollvisionen heter nollvisionen för att det är bara nollor som tror på den, och den är dessutom uttänkt av nollor och tillika utförd av nollor.

:rofl :tummenupp
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Allt kommer att bli bra nu som man dubblat böterna för trafikbrott!:tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GuW skrev:
2509990 Nollvisionen heter nollvisionen för att det är bara nollor som tror på den, och den är dessutom uttänkt av nollor och tillika utförd av nollor.

Förstå mig rätt, visst är det bra om noll prsoner dör i trafiken, och visst är det bra med visioner.
Men tror man på fullt allvar att man ska kunna infria en vision om noll dödade i trafiken, då är man en nolla.

En vision är inte samma sak som mål och har inga krav på realism, tidsbundenhet eller rimlighet på annat sätt.

"Fred på jorden" är väl en vacker vision som säkert delas av många utan att man behöver vara en nolla.
 

Dark_Messenger

Guest
Vision. De kallar det vision, dvs man siktar på noll döda. Detta lär ju aldrig hända det vet tom vv-nissarna.

Om man inte ska sikta mot noll döda vad ska man då sikta på? 10 döda om året kanske?
:rolleyes:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
2510053 En vision är inte samma sak som mål och har inga krav på realism, tidsbundenhet eller rimlighet på annat sätt.

Håller med till fullo, Nollvisionen är faktiskt kravlös, orealistisk och orimlig. Helt enkelt värdelös. Därför föreslår jag att vi prioriterar den ännu mer.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
2510053 En vision är inte samma sak som mål och har inga krav på realism, tidsbundenhet eller rimlighet på annat sätt.

"Fred på jorden" är väl en vacker vision som säkert delas av många utan att man behöver vara en nolla.


Håller helt med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dark_Messenger skrev:
2510067 Vision. De kallar det vision, dvs man siktar på noll döda. Detta lär ju aldrig hända det vet tom vv-nissarna.

Om man inte ska sikta mot noll döda vad ska man då sikta på? 10 döda om året kanske?
:rolleyes:

Man kan sikta på att halvera antalet döda, då kan man koncentrera pengarna till den enskilda orsak som står för största andelen dödade, bygga bort dom fällorna och strunta i dom mindre farliga sakerna...

Eller så har man en vision om att bara man sätter upp kameror var fjärde kilometer så att ingen kan köra för fort, då botar man dom tre procent som de fakto beror på för hög hastighet (obs, relativt skyltningen, man får inte bort dom olyckor som beror på att idioter kör för fort på ishalka, dock inte över skyltad hastighet)
Då kan man ju bränna nollvisionspengar hur mycket som helst, utan att angripa dom saker som står för 20-30% av olyckorna...

Är visionen NOLL så spelar det ju ingen roll i vilken ände man börjar heller....
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
GuW skrev:
2511875 Är visionen NOLL så spelar det ju ingen roll i vilken ände man börjar heller....
Givetvis kan man ju laborera med uttryck in absurdum. Jag tycker iaf det låter vettigast att sikta mot noll o se hur långt man kommer.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
GuW skrev:
2509990 Nollvisionen heter nollvisionen för att det är bara nollor som tror på den, och den är dessutom uttänkt av nollor och tillika utförd av nollor.

Förstå mig rätt, visst är det bra om noll prsoner dör i trafiken, och visst är det bra med visioner.
Men tror man på fullt allvar att man ska kunna infria en vision om noll dödade i trafiken, då är man en nolla.

Trafiken ÄR en farlig plats, redan innan VV är ute och sprutar lösgrus i kurvorna, redan innan man möter en aspackad långtradarchaufför, redan innan vinterhalkan slår till, läggr man dessutom till det att vi har fått ett omognare trafikbeteende bland yngre körkortsinnehavare (läs: Fast and furious generationen), så inser man att man ska vara glad om man lyckas MINSKA antalet döda och allvarligt skadade.

Lägg dessutom till det att VV tycks "offra" små grupper med litet nyttovärde (läs: motorcyklister) på nollvisionens altare, genom att sätta upp wire-räcken.
Ofta på båda sidor om körbanan, vilket gör att om man lägger omkull så studsar man mellan strimlarna tills efterföljande bil kommer och kör över resterna.

Näe, nollvisionen är en vision för och av nollor, den är lika rimlig som att jag har en vision om att jag ska flyga till Jupiter, men det kanske blir en charter till Spanien...
Visst har jag flugit, men jag har inte uppfyllt visionen för det.

Skulle inte kunna säga det bättre själv..:tummenupp I Norrland ser vi verkligen VV tokiga ideér genomföras, hur f*n tänker man när man bygger vajerräckesvägar så man inte längre har råd att snöröjja dem:confused: Ofta känns E4:an som en skoterspår när det snöar..:huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
RacerRaffe skrev:
2524597 Ofta känns E4:an som en skoterspår när det snöar..:huvet

Det är för att dom vill att vi ska ta skotern istället, skoterolyckor omfattas inte av nollvisionen, så hakar skidan fast i wire räcket och du voltar ihjäl dig så belastar du inte den heliga visionen
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Chris Ash skrev:
2509985 Vilka andra länder utmärker sig som mycket säkrare att vistas i som trafikant?

Har man bara kört i sverige kanske man klagar, testa då att köra söder ut i europa så klagar man inte längre.

Det enda i sverige som är negativt med vägarna är grus.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Nollvisionen kan endast uppfyllas om en hastighetsgräns på noll km/h införs överallt. pungt.

Varför ska till exempel bilar med släp få köra i bara 80 där bilar utan för köra i 90? En helt idiotisk regel som bara skapar massa onödiga omkörningar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top