Borgerlighetens misslyckanden

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
KGK skrev:
2604856 Med vissa poster kommer en del ansvar, i just det här fallet är det en utrikesminister som representerar Sverige, denne har intressen i porr, vapen, olja m.m., hade han varit vägverksminister så hade det varit en annan femma - förutom oljan kanske.

lol, fint resonemang...:rolleyes:
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
Bingo skrev:
2604882 Det låter så lågutbildat att prata om "kostnaden per anställd". Vad är det för ett begrepp? Vad mäter det? Vem används det av?

Det är nog ett begrepp som bara finns. Hur man än tänker eller vilka dimridåer som läggs ut, så måste man ha klart för sig syftet med det hela. Det mer precisa begrepper är väl mera "vinst per anställd" vilket alla vill ha, den kan mätas i kronor, det är rätt fysiskt. En "utebliven vinst" räknas som förlust eller kostnad. Man kan med rätta fundera på förväntningen av vad en ansälld kan dra in.
Ska man bokföra sin egen missräkning som en kostnad? Typ, skylla på någon annan... trots att den anställde gör en "vinst", låt vara inte så stor som man räknat med.
Det finns många facetter på ämnet...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
KGK skrev:
2605115 ja det är väl därför som det ser ut som det gör idag, moral och etik va e de för nåt:)

Du insåg alltså inte att det var dina synnerligen långsökta och krystade resonemang jag kritiserade. /golfclap Du är bara bitter för att Göran Proppmätt förlorade valet.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
X-Expert skrev:
2605153 Det är nog ett begrepp som bara finns. Hur man än tänker eller vilka dimridåer som läggs ut, så måste man ha klart för sig syftet med det hela. Det mer precisa begrepper är väl mera "vinst per anställd" vilket alla vill ha, den kan mätas i kronor, det är rätt fysiskt. En "utebliven vinst" räknas som förlust eller kostnad. Man kan med rätta fundera på förväntningen av vad en ansälld kan dra in.
Ska man bokföra sin egen missräkning som en kostnad? Typ, skylla på någon annan... trots att den anställde gör en "vinst", låt vara inte så stor som man räknat med.
Det finns många facetter på ämnet...
Eh, va :va

Visst är du lite utanför ditt fack nu? :pannkyss
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Skalman skrev:
2605264 Du insåg alltså inte att det var dina synnerligen långsökta och krystade resonemang jag kritiserade. /golfclap Du
är bara bitter för att Göran Proppmätt förlorade valet.

Jo Vägverksministern var inte den bästa, jag bjuder på den, man ska ha kul :)

Jag bitter? Göran och Anna fetklantade sig i bland annat vapenexporten, om du sett vapenbröder.

Nu är Carl Bildt på väg att klanta sig.

"Bildt tog transportflyget som ett exempel på hur den nya borgerliga regeringen kan utöka samarbetet med Nato.

I stället för att Sverige ska köpa två amerikanska militära transportflygplan för två miljarder per styck pekar utrikesminister Carl Bildt på att Nato-länderna bygger upp en pool för transportflygskapacitet."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=587838&previousRenderType=6
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
KGK skrev:
2605292 Jo Vägverksministern var inte den bästa, jag bjuder på den, man ska ha kul :)

Jag bitter? Göran och Anna fetklantade sig i bland annat vapenexporten, om du sett vapenbröder.

Nu är Carl Bildt på väg att klanta sig.

"Bildt tog transportflyget som ett exempel på hur den nya borgerliga regeringen kan utöka samarbetet med Nato.

I stället för att Sverige ska köpa två amerikanska militära transportflygplan för två miljarder per styck pekar utrikesminister Carl Bildt på att Nato-länderna bygger upp en pool för transportflygskapacitet."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=587838&previousRenderType=6

Och problemet är...?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Om jag inte minns fel så är Sverige neutral:va

Ska man dela så är det väl närmaste EU man ska dela med, bäst hade varit med FN, egna plan annars.
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
Bingo skrev:
2605283 Eh, va :va

Visst är du lite utanför ditt fack nu? :pannkyss

Nejdå... jag svarade på begreppet "kostnad per anställd"

Citat:
Inskickat av Bingo
Det låter så lågutbildat att prata om "kostnaden per anställd". Vad är det för ett begrepp? Vad mäter det? Vem används det av?

Men du kanske har ett annat begrepp på "kostnad per anställd"... typ fördela skattepengar, allt blir då till en kostnad, ingen förtjänst alls.
Eller tyckte du att det bara var lågutbildat, min kommentar?

puss på dig själv

mvh
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
KGK skrev:
2605339 Om jag inte minns fel så är Sverige neutral:va

Ska man dela så är det väl närmaste EU man ska dela med, bäst hade varit med FN, egna plan annars.

Sverige är neutralt på pappret, ja. Men I praktiken har vi egentligen aldrig varit nautrala på riktigt.

Ser för övrigt inget fel i att dela med en försvarsallians. Men du kanske har missat att kalla kriget är slut sen länge, och att någon kapprustning mellan Nato och WP inte längre existerar. Så vad är det vi är neutrala mot? Borde vi inte då ta ställning mot EU också enligt samma resonemang?

Orkar f.ö. inte tjafsa mer med dåliga förlorare så jag låter dig hållas i fortsättningen. Jobbtips: Aftonbladets enkelspåriga sensationsgrävare, "allt som är rött är bra, allt som är blått är kass".
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Skalman skrev:
2605362 Sverige är neutralt på pappret, ja. Men I praktiken har vi egentligen aldrig varit nautrala på riktigt.

Ser för övrigt inget fel i att dela med en försvarsallians. Men du kanske har missat att kalla kriget är slut sen länge, och att någon kapprustning mellan Nato och WP inte längre existerar. Så vad är det vi är neutrala mot? Borde vi inte då ta ställning mot EU också enligt samma resonemang?

Orkar f.ö. inte tjafsa mer med dåliga förlorare så jag låter dig hållas i fortsättningen. Jobbtips: Aftonbladets enkelspåriga sensationsgrävare, "allt som är rött är bra, allt som är blått är kass".

Är vi neutrala(mot alla parter som vill kriga?) så är det väl dags att ta tag i det och hålla sig till det. Jag har nog inte missat att kalla kriget är slut (vad är WP?)

Rubriken på tråden lurar dig nog, jag har aldrig röstat på de röda :)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Bingo skrev:
2604882 Det låter så lågutbildat att prata om "kostnaden per anställd". Vad är det för ett begrepp? Vad mäter det? Vem används det av?

Begreppet kostnad = arbetsgivaravgifter, socialakostnader, löner, total personalutgift om det är mer statusfyllt.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Thanks:)

Warszawa lät lite men det var väldigt mycket rött på den där kartan:skrämd

edit:blev lite lurad först, trodde Kina var med, blev lite lugnare, WP existerar inte heller längre
 
Last edited:

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
StephanD skrev:
2605384 Begreppet kostnad = arbetsgivaravgifter, socialakostnader, löner, total personalutgift om det är mer statusfyllt.

helt OK, lägg till att även allt har en intäktssida, att bara prata om kostnad som enda post, blir då rätt meningslöst.

mvh
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
StephanD skrev:
2605384 Begreppet kostnad = arbetsgivaravgifter, socialakostnader, löner, total personalutgift om det är mer statusfyllt.
Killen är hittebarn, låt honom vara.:mad:
Personalkostnad ska det vara förresten, det använder t.ex. Ericsson i sina rapporter och det kan inga hittebarn från exotiska länder ändra på hur gärna de än vill. :rofl
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
X-Expert skrev:
2605416 helt OK, lägg till att även allt har en intäktssida, att bara prata om kostnad som enda post, blir då rätt meningslöst.

mvh

Det är ju det jag syftar på, bara för att det blir lite billigare att ha personal så anställer ju inte företagen.

Ökad försäljning och ökad köpkraft i kombination med lägre personalkostnader måste till för att se resultat på arbetsmarknaden.
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
Markus skrev:
2605429
Personalkostnad ska det vara förresten, det använder t.ex. Ericsson i sina rapporter och det kan inga hittebarn från exotiska länder ändra på hur gärna de än vill. :rofl

Jaha, hur Ericsson definierar kostnad är rätt ointressant egentligen, men tjänar nån något på det hela i slutändan. Kan det tillföra nått mervärde.
Blir det "röda" siffror flyttas nog verksamheten om rätt snabbt, även om det arbetet redan var placerat i ett exotiskt land.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
StephanD skrev:
2605384 Begreppet kostnad = arbetsgivaravgifter, socialakostnader, löner, total personalutgift om det är mer statusfyllt.
Begreppet kostnad är iofs den periodiserade utgiften. Menar man något annat är det bra om man sätter något före ordet, typ "direkt", "lönebi" etc.

Kolla, nu har medlemmen i nazistföreningen Svenska motståndsörelsen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_motståndsrörelsen) korrigerat sig för att få det att verka som att han vet något om vad han babblar om. Som att den låga utbildningsnivån inte skulle märkas ändå... :)

En sak jag undrar är varför medlemmar i naziföreningar diskuterar sitt partiprogram här på Sporthoj. Det måste väl ändå finnas bättre forum för det? Undrar vad de egentligen vill?

Edit: glömde lägga till ett par såna här :rofl :rofl :rofl Av medlemmens inlägg att döma verkar den smileyn ha ersatt "88" i deras kretsar. Ett nytt hemligt tecken som de använder :lol

Edit 2: Det finns måga saker man undrar över. I den långa raden våldsbrott medlemmar i naziföreningar har utfört är detta det senaste, på svenska Wikipedia: "20 maj, Kristianstad: Flera nazister, beväpnade med kniv, tar sig in på en RFSL-fest. I bråket som uppstår skadas ett antal personer och bland de gripna finns nazistiska NSF:s länsledare, som häktades för misshandel. Rättegången i fallet har ännu inte hållits."

Alltså, bland de många mord, utpressningar osv medlemmar i naziföreningar har begått är detta en skitgrej. Men man undrar ändå. När medlemmen i svenska motståndsrörelsen (och medlem på Sporthoj) skriver om "homolobbyn" vad exakt är det då han menar? Varför har nazister sånt agg till homosexuella?

Det är kanske fel tråd, men vaffan, man undrar ju :)

Edit 3: det är kanske böglobbyn de brukar skriva :va
 
Last edited:

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
Bingo skrev:
2605558
Kolla, nu har medlemmen i nazistföreningen Svenska motståndsörelsen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_motståndsrörelsen) korrigerat sig för att få det att verka som att han vet något om vad han babblar om. Som att den låga utbildningsnivån inte skulle märkas ändå... :)

Du gör ett rätt så bra fokusbyte, hur du kan få in nynazismen i tråden är rätt imponerande.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top