Borgerlighetens misslyckanden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Saxat från fejjan angående vår näste statsminister:

1. Under sin tid som socialborgarråd i Stockholm sålde Kristersson ut förskolor och assistansbolag till ett värde av 81 miljoner kronor – för 3,4 miljoner kronor. På bara tre år gjordes vinster på 65 miljoner i dessa verksamheter. Till exempel såldes Kulturkrabatens förskolor i Årsta för 635.000 kronor och redan året efter hade den nya förskolechefen tagit ut 9 miljoner i vinst och köpt en gård för bolagets pengar för 2 miljoner. Vantörs Hemtjänst såldes för 69.500 kronor och redan efter nio månader gjorde man vinst på 5,4 miljoner. Utförsäljningarna har i flera instanser, bland annat av regeringens egna utredare, dömts ut som olagliga men Kristersson och Moderaterna har avfärdat och stridit för att allt har gått rätt till.

2. Som socialborgarråd så bodde Kristersson i en fin lägenhet i central Stockholm. Enda problemet är att lägenheten tillhörde föreningen Ersta Diakonisällskap och var avsedd för svårt sjuka och hemlösa. Stockholm stad köpte tjänster av föreningen för flera miljoner och en förundersökning om mutbrott inleddes men lades snabbt ner.

3. 2005 uppdagades en stor barnhandelshärva där barn i Kina kidnappades och såldes för adoption till USA och Europa. Kristersson var vid tiden ordförande för Adoptionscentrum och valde att mörka skandalen, trots att flera av de adoptioner som gått genom Adoptionscentrum skett genom aktuella skandalbarnhem i Kina.

4. Under sin tid som socialförsäkringsminister bosatte sig Kristersson med sin fru i en attraktiv lägenhet i Stockholm. Lägenheten införskaffades utanför bostadskön, genom kontakter med bostadskapitalisten Stefan Ränk, VD för bolaget Einar Mattsson. Kristersson hade lämpligt nog tidigare sålt ut 1200 allmännyttiga lägenheter till bolaget för 6.600 kronor kvadratmetern. Kristersson fick dock bo kvar trots att han och hustrun bodde på andra adresser – ett regelbrott som hyresgäster i vanliga fall blir vräkta för.

5. Under större delen av 2001 anlitade Kristersson svart städhjälp och betalade en lön på 70-80 kronor i timmen.

6. Under 2015-2016 åkte Kristersson 668 taxiresor för skattebetalarnas pengar. Notan blev 113.000 kronor. Detta trots att alla riksdagsledamöter tilldelas ett gratis SL-kort och ska främst åka kollektivt. När TV4 konfronterade Kristersson sa han att det var jobbigt att åka kollektivt eftersom han ofta har bagage med sig.

7. Under 2007, när Kristersson var socialborgarråd så åkte han och hans fru till Kina var trejde månad för 128.000 kronor. Självklart skattefinansierat. Kristersson påpekade att han var där för att föra samtal om mänskliga rättigheter och demokrati medan kritiker menar att i själva verket följde han med sin fru som för Swedish China Tradecouncils räkning sålde marknadsinformation.

8. När Kristersson valdes in i riksdagen i början av 90-talet sa han att hans mål var att ”bekämpa och avveckla välfärdsstaten.” I boken ”Non-working generation” 1994 jämför han det svenska välfärdssamhället och fackets inflytande med apartheidsystemet i Sydafrika.

9. 2013, under sin tid som socialförsäkringsminister, sa Kristersson att den som är anställd ska själv ansvara för att vara i form och kunna jobba längre. 2001 så uttalade han sig om att psykiskt sjuka borde gå till jobbet istället för att ligga sysslolösa hemma. I boken ”non-working generation” skriver han även att 40-talister är lata och skor sig själva och lämnar notan till de som kommer efter.

10. När den borgerliga regeringen föreslog att pensionsåldern skulle höjas så motiverade Kristersson detta med att ”man har ett ansvar att hålla sig i fysisk trim. I vissa jobb ingår det som en del av jobbet att hålla sig i trim. Andra tvingas fysiskt tänka på det, hur ska jag hålla mig i fysisk form?”
Källor på allt det där, tack.
"saxat från fejjan" är ungefär lika trovärdigt som när nazister säger att förintelsen är påhittad.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Finns källor i originalet på fejan. Men tyvärr är flera mindre trovärdiga då det är skvallerpress (aftonbladet/expressen) men det finns andra också. Och det är rätt många olika länkar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns källor i originalet på fejan. Men tyvärr är flera mindre trovärdiga då det är skvallerpress (aftonbladet/expressen) men det finns andra också. Och det är rätt många olika länkar.

Ja. Det var en rejäl lista med länkar i originalartikeln. Ovanligt bra för att vara skvallerpress. Och vissa av dom saker dom listar upp kommer jag ihåg och har läst på trovärdiga källor.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va då fejan? Fejan är en ö i skärgården me en bra krog/mat...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Med den meritlistan skulle man nästan kunna tro att han är sosse.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Med den meritlistan skulle man nästan kunna tro att han är sosse.

Det har aldrig hänt att högerfolk utnyttjat och via oaktsamhet försämrat våra gemensamma resurser innan så förstår att du är förvirrad.

Moderaterna bygger ju ett väldigt prisvärt sjukhus i Stockholm, det borde väga upp.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det har aldrig hänt att högerfolk utnyttjat och via oaktsamhet försämrat våra gemensamma resurser innan så förstår att du är förvirrad.

Moderaterna bygger ju ett väldigt prisvärt sjukhus i Stockholm, det borde väga upp.
Och S i Skåne kände vänta håll min drink en sekund och tänkte trumfa med ett ännu dyrare sjukhus per kvadratmeter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det har aldrig hänt att högerfolk utnyttjat och via oaktsamhet försämrat våra gemensamma resurser innan så förstår att du är förvirrad.

Ok om du säger det så(jag skämtade lite halvt om halvt).

Moderaterna bygger ju ett väldigt prisvärt sjukhus i Stockholm, det borde väga upp.

Ja att politiker tar idiotiska beslut är inget nytt, därför ska de ta så få beslut som möjligt. Men det är väl ändå en viss skillnad mot exemplen ovan där det handlar om ren självisk djävulskap - där man tror man kan komma undan med att leva rövare för sin egen vinning och låta någon annan betala.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det har aldrig hänt att högerfolk utnyttjat och via oaktsamhet försämrat våra gemensamma resurser innan så förstår att du är förvirrad.

Moderaterna bygger ju ett väldigt prisvärt sjukhus i Stockholm, det borde väga upp.



Inte bara i Stockholm, Karolinska Sjukhuset i Solna är också en väldigt prisvärd omfördelning av skattepengar till politiker och dess vänner, konsulter och privata företag! :tummenupp

Eländigt vänsterfolk hade kanske hellre använt det till Socialbidrag och andra som inte tjänar så mycket men nu gick det till bättre behövande! Vi behöver ju vinst i välfärden! :tungan
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Finns källor i originalet på fejan. Men tyvärr är flera mindre trovärdiga då det är skvallerpress (aftonbladet/expressen) men det finns andra också. Och det är rätt många olika länkar.

Har du tillgång till originalet på fejjan?
Isåfall får du hemskt gärna dela med dig av länkarna, det är inte alla som har facebook vettu... :7peta
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har du tillgång till originalet på fejjan?
Isåfall får du hemskt gärna dela med dig av länkarna, det är inte alla som har facebook vettu... :7peta

Jag ska fixa. Tar lite tid, för länktexten var trunkerad, och försökte man kopiera själva länkarna var det en miljard bokstäver som ska identifiera länken för facebook. Återkommer.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Stort tack för att du tog dig tiden att sammanställa länkarna!
Mycket intressant läsning :tummenupp
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Stort tack för att du tog dig tiden att sammanställa länkarna!
Mycket intressant läsning :tummenupp

Intressant? Tycker han är pinsam, får sånna jävla "pest eller kolera" vibbar av samtliga val runt om i världen.
Vart fan är alla ideologer och tänkare som egentligen borde vara politiker? (på båda sidor)

De som enbart röstar på nya moderaterna för någon procent mindre skatt på sina <40k i månaden förlorar i det långa loppet på det. Tjänsternas fördyring äter upp den lilla skattelättnaden direKt. Särskilt om du har barn.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vart fan är alla ideologer och tänkare som egentligen borde vara politiker? (på båda sidor)

Sidor? Är det inte likes på fejjan som avgör ett val? Blir man för obekväm för nomenklaturan blir man icke-existerande, typ Palme. Själv hoppades jag på att SD (trots andra åsikter) skulle få mandat att rensa ut slöfockar och parasiter från riksdag och regering.

Toblerone, skatteplanering i paradis eller fusk med ersättningar, spelar ingen roll hur litet eller stort - det är "tanken" bakom det hela som är det värsta.

Jag lär nog fanken kompa resten av dagen nu när det verkar bli årets sista sommardag och blåsa bort lite adrenalin och kortisol.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Intressant? Tycker han är pinsam, får sånna jävla "pest eller kolera" vibbar av samtliga val runt om i världen.
Vart fan är alla ideologer och tänkare som egentligen borde vara politiker? (på båda sidor)

De som enbart röstar på nya moderaterna för någon procent mindre skatt på sina <40k i månaden förlorar i det långa loppet på det. Tjänsternas fördyring äter upp den lilla skattelättnaden direKt. Särskilt om du har barn.
Det intressanta är att Kristersson är en riktig orm, precis som jag har misstänkt hela tiden :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det intressanta är att Kristersson är en riktig orm, precis som jag har misstänkt hela tiden :tummenupp

Är det inte så att 99% av våra heltidspolitiker är ormar? Så att en som har gjort en lång karriär inom politiken och nu nått partiledarposten inte skulle vara orm är väl högst osannolikt?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det inte så att 99% av våra heltidspolitiker är ormar? Så att en som har gjort en lång karriär inom politiken och nu nått partiledarposten inte skulle vara orm är väl högst osannolikt?
Nej, det verkar vara ngt slags prerekvisit. För övrigt tippar jag att lööf blir nästa statsminister, då är det kört på riktigt.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, det verkar vara ngt slags prerekvisit. För övrigt tippar jag att lööf blir nästa statsminister, då är det kört på riktigt.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

:tummenupp
Ett treprocentspartis partiledare börjar ta plats i debatter utan att egentligen säga någonting nytt och får 8% i valet! :va

Men ge henne ansvar och det kommer att bli samma som med miljöpartiet, så jag vill också att hon ska bli statsminister! :tungan :banana:banana:banana
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
:tummenupp
Ett treprocentspartis partiledare börjar ta plats i debatter utan att egentligen säga någonting nytt och får 8% i valet! :va

Men ge henne ansvar och det kommer att bli samma som med miljöpartiet, så jag vill också att hon ska bli statsminister! :tungan :banana:banana:banana
Detär ju bilderberg-skuggfigurernas val, precis som rövhatten som fick gå nu..

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top