Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Tjenare,

Det ser ut som att jag skall skaffa mig en sådan här rackare av en god vän inom det snaraste. Den har stått i 8 år och behöver sig en rejäl omgång vilket vi skall ge den. Men för att kunna göra det så behöver man en service manual. Är det någon här som kan bistå mig med en sådan i digital form? Hojen är en 85:a.

Vidare så har min polare dragit fram den och försökt köra igång den och den funkar, men det flödar väldigt mycket soppa från förgasarna. Vad kan tänkbart fel vara? Skit i förgasarna eller i tanken?

Tack på förhand.

Filip
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tjenare,

Det ser ut som att jag skall skaffa mig en sådan här rackare av en god vän inom det snaraste. Den har stått i 8 år och behöver sig en rejäl omgång vilket vi skall ge den. Men för att kunna göra det så behöver man en service manual. Är det någon här som kan bistå mig med en sådan i digital form? Hojen är en 85:a.

Vidare så har min polare dragit fram den och försökt köra igång den och den funkar, men det flödar väldigt mycket soppa från förgasarna. Vad kan tänkbart fel vara? Skit i förgasarna eller i tanken?

Tack på förhand.

Filip

Bra val. :)

Flödar mycket soppa från förgasarna? Flödar vart då? Till cylindrarna eller ut genom förgasarna?
Rör sig gasvajern lätt? Det är inte så att förgasarna fastnar i öppet läge?
Har en hoj stått i 8 år så kan nog diverse gummin ha gått i pension. T.ex. förgasarmembranen innuti förgasarna.

Har tyvärr ingen service manual i digital form, enbart en mer fysisk variant.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Bra val. :)

Flödar mycket soppa från förgasarna? Flödar vart då? Till cylindrarna eller ut genom förgasarna?
Rör sig gasvajern lätt? Det är inte så att förgasarna fastnar i öppet läge?
Har en hoj stått i 8 år så kan nog diverse gummin ha gått i pension. T.ex. förgasarmembranen innuti förgasarna.

Har tyvärr ingen service manual i digital form, enbart en mer fysisk variant.

Nu har jag manual på tyska. Har även sett hojen IRL och nu flödade den inte något alls. Ny soppa i och den brummade igång snyggt och fint. Efter 8 år!

En av vakuumtrottlarna ville röra sig lite sakta men annars verkar det vara ok. Den gick inte helt rent men vi hade inte igång den sålänge för oljan behövs bytas. Ringarna mellan luftbox och förgasare är slut, så det blir nya sådana. Frågan är om man måste byta membranen? Är inte dom dyra.

Men det blir nog ändå en bytesaffär där jag tar hojen. Sedan skall jag och snubben åka på mc-semester nästa år med Isle of Man som delmål.

Vad tror ni om förgasarna? Skall man lämna bort? Enkel service klarar jag, men det kanske är lite överkurs. Samtidigt vill man att skiten skall klara resan.

Mvh

Filip
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bimota YB4IE collage sh.jpgIMAG0049 sh.jpgIMAG0050 sh.jpgIMAG0058.jpgIMAG0059.jpgy-b-4-ie-14324261 sh.jpg
DSCF1947bimotastrippeddown.jpgsaa.jpg


Hej FZ folket. :hej

FZ750 motorer köpte Bimota 1988/1989 ett gäng utav. Byggde fina Superbikehojen Bimota YB4IE. Trimmade maskin till ca 120 hkr. I början var det förgasare men till slut monterades insprutning. Kammarna har jag förstått byttes också. 200 gathojar var kravet för att få ställa upp i Superbike-VM 1988. De blev alla utrustade med insprutning. Ca 100 skulle ut till återförsäljare och 100 till raceare. 1987 blev ju Bimota världsmästare med FZ750 motorn i ett YB4 chassie och förgasare.

1988 körde Bimota sin YB4IE med fina aluminiumramen och FZ750 motorn. Yamaha tävlade själva med gamla stålramen FZ750. Senare kom ochså Yamaha med sin FZ750R och ganska direkt FZR750R (OW01).

FZ750 maskin, en grymm motor på sin tid!

Hjälp mig ni som känner till Bimota, söker information om denna YB4IE och skulle gärna köpa boken BIMOTA 25 år.

Mvh Toyman

Så säger sagan att det kom fram 15 specialare! Bimota YB4IE "SP" (SportProduktion). Om denna modell skulle jag så gärna vilja veta mera. Hur få tag i boken BIMOTA... Bimota: 25 Years of Excellence [Hardcover] Hittar några på nätet med prislapp över 3000.-- kr.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tips på vart man kan jaga rätt på ersättningsplast till en 1988? Toppkåpan främst aktuell.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Nu har jag fått min fz. Jag har en fråga. Vi hade av tråget för att sätt dit en ny oljeplugg. Vid demontering lossnade en sladd till något som jag förmodar är oljenivågivaren. Var skall den kopplas någonstans? Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Filip
 

FZ nr 15

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
FZ 750-88, HD v-rod, KTM 250
Bra val. :)

Flödar mycket soppa från förgasarna? Flödar vart då? Till cylindrarna eller ut genom förgasarna?
Rör sig gasvajern lätt? Det är inte så att förgasarna fastnar i öppet läge?
Har en hoj stått i 8 år så kan nog diverse gummin ha gått i pension. T.ex. förgasarmembranen innuti förgasarna.

Har tyvärr ingen service manual i digital form, enbart en mer fysisk variant.

Sent vaknar ju syndaren, i mitt fall både sent i livet och sent i FZ-livet. Jag har haft min sedan ny -88 och bara kört 2286 mil. Av det förstår man att den har stått still långa perioder och det har nu straffat sig med förgasarbekymmer. Jag har inte tömt på soppa vid avställning som jag borde.
Nu flödar det ur dräneringarna från förgasarna. Men märkligt nog bara när motorn går, inte när pumpen bara skapat tryck och slutar ticka. Det gör att jag utesluter flottörproblem, eftersom om de fastnar i öppet läge, så skulle de flöda när trycket kommer upp. Det kanske finns någon av er som har plockat isär förgasarna och skådat förödelsen efter flera års intorkad soppa och som kan ge ett råd. Jag har läst igenom hela tråden från 2006 men ingen har berört detta på djupet. Tacksam för delgiven erfarenhet. :tummenupp
 
Last edited:

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
hej har precis köpt en fz750 2kk -89 tänkte byta motorolja,kopplings och broms vätskan innan jag börjar använda den.vilken olja ska jag använda ?har hört gott om biltemas mineral olja till gamla maskiner och så ska den va bra för kopplingen motverka slir .eller kan man köra med deras racing olja? och till broms och koppling deras dot 5.1 eller vad tycker ni? obs behöver inte vara biltema grejer men har läst att folk är väldigt nöjda med deras oljor som sagt.tacksam för svar mvh/magicman
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
hej har precis köpt en fz750 2kk -89 tänkte byta motorolja,kopplings och broms vätskan innan jag börjar använda den.vilken olja ska jag använda ?har hört gott om biltemas mineral olja till gamla maskiner och så ska den va bra för kopplingen motverka slir .eller kan man köra med deras racing olja? och till broms och koppling deras dot 5.1 eller vad tycker ni? obs behöver inte vara biltema grejer men har läst att folk är väldigt nöjda med deras oljor som sagt.tacksam för svar mvh/magicman

Jag kör med Biltema racing, inget slir men lammellerna fastnar lite efter ett tag.
Körde på en annan olja förut och då limmade lammellerna helt ihop så då fick jag skruva isär och bryta isär hela kopplingen.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Frambromsen på en Yamaha FZ750

Någon som vet om man kan justera ner bromsverkan lite fram?
Som det är nu så tar handtaget lite väl tidigt, jag vill ha lite mer känsla i bromsen.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Mors!

För er som missat det håller jag på att försöka rädda damens 88 från skrotdöden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260862-FZ-750-räddning-från-dödens-klor

Är på jakt efter en fungerande topp/insugskam alt. komplett motor om någon har något i gömmorna.

Jag kan sätta dig i kontakt med en som har en motor, jag var nära att köpa den själv men fick ordning på min egen.
PM'a mig så svarar jag. Jag måste bara leta upp killens nummer.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Någon som vet om man kan justera ner bromsverkan lite fram?
Som det är nu så tar handtaget lite väl tidigt, jag vill ha lite mer känsla i bromsen.

Du är nog ganska unik som tycker att du har för mycket bett i bromsarna på en fz-a från 85...?

Står allt rätt till med bromsarna egentligen? Är bromsvätskenivån ok eller är det överfullt? Snurrar hjulet fritt?
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Du är nog ganska unik som tycker att du har för mycket bett i bromsarna på en fz-a från 85...?

Står allt rätt till med bromsarna egentligen? Är bromsvätskenivån ok eller är det överfullt? Snurrar hjulet fritt?

Jag har ISR skivor och stålspunna slangar, möjligen andra belägg med men det vet jag inte.
M.a.o. har jag nog förutsättningar för mycket broms.
Bettet vill jag behålla men inte så långt ut på handaget, jag vill gärna kunna trycka in det lite och smyga på bettet. Som det är nu kommer allt på en gång och det blir lätt en låsning.
Någon som vet om det går att justera på frambromsen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har ISR skivor och stålspunna slangar, möjligen andra belägg med men det vet jag inte.
M.a.o. har jag nog förutsättningar för mycket broms.
Bettet vill jag behålla men inte så långt ut på handaget, jag vill gärna kunna trycka in det lite och smyga på bettet. Som det är nu kommer allt på en gång och det blir lätt en låsning.
Någon som vet om det går att justera på frambromsen.
Har du kvar original-oken och handtaget?

$T2eC16JHJG!E9nm3plpbBQl-IrGc+!~~60_58.JPG
$T2eC16NHJHoE9n3Kd2q0BP521,7i3!~~60_58.JPG

Iså fall är svaret nej. Du kan inte justera bettet på originalbromsen.
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jag har ISR skivor och stålspunna slangar, möjligen andra belägg med men det vet jag inte.
M.a.o. har jag nog förutsättningar för mycket broms.
Bettet vill jag behålla men inte så långt ut på handaget, jag vill gärna kunna trycka in det lite och smyga på bettet. Som det är nu kommer allt på en gång och det blir lätt en låsning.
Någon som vet om det går att justera på frambromsen.

Låter som du vill justera själva handtaget så bromsverkan kommer längre in?!
Kollar man på G-mannens bild så sitter det en skruv med låsmutter längst in på handtaget, borde gå att justera hur långt in eller ut man vill att bromsen ska ta?

Ska väl tillägga att jag inte har kollat så noga på min egen då den sen en längre tid står under kapell och ett tjockt lager damm... jodå, jag skäms lite! :rodnar
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Har du kvar original-oken och handtaget?

View attachment 379993
View attachment 379994

Iså fall är svaret nej. Du kan inte justera bettet på originalbromsen.



Tack till både G-man och Spondon.
Det är nog så att jag har original så jag får försöka dra in handtaget lite och se om det hjälper.
Vad krävs för att få möjlighet att justera bromsverkan?

Et annat tema.... G-man, jag ser att du har både en FZ750 och en Thunderrace, är det en 1000, och i så fall, vet du om kopplingslamellerna passar om vartannat eller vart jag kan kolla det?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack till både G-man och Spondon.
Det är nog så att jag har original så jag får försöka dra in handtaget lite och se om det hjälper.
Vad krävs för att få möjlighet att justera bromsverkan?

Et annat tema.... G-man, jag ser att du har både en FZ750 och en Thunderrace, är det en 1000, och i så fall, vet du om kopplingslamellerna passar om vartannat eller vart jag kan kolla det?

Om du börjar skruva på den där justerskruven så måste du se till så att du inte släpper så mycket på den att du kan dra bromshandtaget ända in i styrhandtaget. :fakta

Ärligt talat så tror jag att det bästa i ditt fall är att du tränar upp dig på att använda bromsen som den är. Bromssystemet som satt på de första FZ:eek:rna är inte bra överhuvudtaget så jag har lite svårt att se att du ska få bromsen att ta för hårt.

Är bromsklossarna anpassade till skivorna? Det kan ju vara så att du kör med fel sorts (Läs; original) klossar till dina nya skivor? Är det ventilerade skivor du har? De första skivorna som satt på FZ:eek:rna var inte ventilerade så kanske kan det vara nån form av kompatibilitetsproblem där?

Thunderacen är mycket riktigt en 1000-kubikare. Det är visserligen mycket som är identiskt på dessa motorer men jag vet inte hur det är med kopplingslamellerna. Men varför är det överhuvudtaget intressant? Om du behöver nya lameller så är det väl bara att köpa såna som passar till FN-an?

FZ:an och Thunderacen har för övrigt till formen identiska bakre bromsklossar så en gång när jag bytte klossar på Thunderacen så råkare jag sätta dit FZ-klossar istället för T-ace-klossar. Det skrek om bakbromsen i en månad innan jag fattade vad jag gjort.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top