Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Eniac skrev:
2670429
ryckutjämnare

hjullagren fram

hjullagren bak

Ryckutjämnare är som sagt busenkelt att byta, skulle gissa på 600:- för alla tre gummin!

Hjullager knackar du ur och tar med till närmaste lagerhandlare och köper vanliga SKF, antingen på måtten eller siffrorna som står på lagren! Rätt ställe och gubbe så kan det bli löjligt billigt!

Finns ingen anledning att köpa dyra originallager!

Varför byta toppackning? Trasig?! :va
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
blysläden skrev:
2672006 Eniac

Vad jag tror:

Ryckutjämnare byter du på 5min när du tagit bort bakhjulet. Är bara tre stycken gummiklossar. Gissar på 200-300kr per gummikloss.

Hjullager är ok att byta själv... bytte ett par gånger under våren på en 89:a bak - kostar runt 1000 lappen i material för bakfälgen då det är 4 lager. Billigare fram kan man tänka. Gjorde fel därav att jag fick göra om det ett par gånger.

Ventilkåpspackningen är nog inte speciellt svårt .. bytte på min gamla gsx från tidigt 80-tal för något år sedan... tog ett par timmar och en påse kanelgifflar senare var det ok. Inte glömma att applicera flytande packningsmassa tunt för extra säkerhet/täthet. Ett par hundarför packningen och en hundring för tuben med packningsmassa.

Topplockspackning... behövs det?
Blir nog inte kul själv om du inte är händig - inget för mig. Packningen kostar troligen 2000kr plus arbete (ett par timmar).

Vi kan fixa allt utom topplockspackningen under en helg i kalmar. Hjälper gärna till. Finns några fz-killar i närheten som säkerligen dyker upp om det blir verklighet.

Gaffeln kostar ca 600kr per ben + material. Jag brukar betala 1500-1700kr för bytet när jag lämnar in lösa ben.

mvh
Lars

Verkar som om jag tar en tur till kalmar nån gång.
Anledningen till att jag inte gör nånting själv nu är som sagt att jag står helt utan lokal att vara i där man kan meka.

Topplockspackningen behöver nog bytas eftersom jag lade märke till att det ryker vitt vid högvarv (9000 -> ).

Får se vart det hela landar, men vem vet.
Hursomhelst så hoppas jag att det går att få ordning på aset. =D
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
GOD JUL till er alla.

Eniac:
Du är så välkommen:tummenupp . En helg så är det klart och vi är glada med magen full av kanelgifflar :D
Ville bara tillägga att Spondon har rätt, jag köpte mina lager hos en lokal handlare (SKF) men det blev som sagt inte helt gratis - tror det landade på runt 1000 lappen för alla lager till en fälg. Köpte totalt tre uppsättningar :mad: (lite rörigt med priser då det kom i omgångar) och det blev som sagt lite fel monterat fösta gången. Köpte även nya dammskydd men det fick även de bli hos en icke mc affär eftersom det inte längre fanns att beställa hos yamaha. Nu kan jag alltså byta hjullager :D

Hoppas ni får massor av mc-delar till hojarna i era paket.
Jag fick en eldriven pump till däcken.... skall prova den strax. Perfekt julklapp.

/Lars
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
God jul på er! :)

Tomten kom med en ny framlampa (MT-03). Blir bara mer och mer hpd av min hoj... :D
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Min lilla hustomta kom med ett litet runt paket innehållande en gåta med ledtrådar och en "I love Darin" penna.

Ledtrådarna ledde till en Draughtmaster, så nu är min nyårsafton räddad! :tummenupp
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej igen :)

Tomten köpte pumpen på Clas Olson ..... en miss.
Tanken var kanon men pumpen stannar helt vid normaltryck (ca 2) men jag hade tänkt pumpa till 3 inför vintern så att det inte blir platta däck när den står. Jaja vad kan man vänta sig ... billigt är billigt av en orsak. Kan pumpa cykeldäcken med den på jobbet.

Lackade styrändar istället och monterade nylackade delar (generatorkåpa och passagerarhandtag) på hojen... trevligt. Blev helt ok.

/Lars
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
God Jul!
Jag fick ett stort paket av tomten! Depå stöd fram som går upp i gaffelkronan!

:)
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Öhlins!!!

Jag har nu fått min Öhlinsdämpare!!:yoparty
l_mc_46hrc.jpg


Någon som vet hur man ska ställa in den?:va
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Göteborgs Motorshow 1-4 mars 2007 MC-avdelning

Denna tråd är till för folk som är medlem på Fz750.se alternativt kör en Yamaha Fz 750.

Bjäbba på! =D

:) Jag behöver komma i kontakt med någon/några som kör FZ750 1987/88 i Göteborgstrakten. Håller på och förbereder en Superbikemonter på Göteborgs Motorshow. Alltså någon som vill ställa ut sin fina röd/vita Yamaha FZ750 87/88. Dessa kommer att dela utrymme med Yamahas legendariska OW01 och OW02/R7. Totalt kommer montern att rymma 15+ motrocyklar. World Superbike homologiseringsmodeller 1988 till 2002 och de ska vara i det skick som de såldes till konsument på gatan. Med viss mindre modifikation. Om allt går bra kommer Hondas NR750 att visas i denna monter.
Med vänlig hälsning Toyman. Tag kontakt med mig
 

Bifogat

  • IMG_0228 mail.jpg
    IMG_0228 mail.jpg
    66 KB · Visningar: 155

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
:) Jag behöver komma i kontakt med någon/några som kör FZ750 1987/88 i Göteborgstrakten. Håller på och förbereder en Superbikemonter på Göteborgs Motorshow. Alltså någon som vill ställa ut sin fina röd/vita Yamaha FZ750 87/88. Dessa kommer att dela utrymme med Yamahas legendariska OW01 och OW02/R7. Totalt kommer montern att rymma 15+ motrocyklar. World Superbike homologiseringsmodeller 1988 till 2002 och de ska vara i det skick som de såldes till konsument på gatan. Med viss mindre modifikation. Om allt går bra kommer Hondas NR750 att visas i denna monter.
Med vänlig hälsning Toyman. Tag kontakt med mig

Det finns ju ett par medlemmar med de hojarna.
Vi får hoppas att någon hör av sig!
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Lyfter tråden!

Jag lyfter tråden lite!

Hur går det ute i stugorna, börjar Fz'n bli färdig för ett nytt år?

Jag håller på förfullt och det som är på gång nu är att skaffa öhlinsfjädrar till framgafflen.:yoparty

Kolla gärna min sida!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Sakta men säkert... Som det ser ut nu så blir det nog åka av i slutet av sommaren!? :rolleyes:

Får ta och skärpa till mig lite. Uppdaterar byggtråden om ett par dagar (kanske)!

/Mange
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Sakta men säkert... Som det ser ut nu så blir det nog åka av i slutet av sommaren!? :rolleyes:

Får ta och skärpa till mig lite. Uppdaterar byggtråden om ett par dagar (kanske)!

/Mange

Det börjar kanske bli dags att lägga på ett kol.
Men du har nog minst ett par månader kvar innan säsongen kommer igång.
Lycka till! :tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Njaäe. Händer inte mycket eftersom jag inte har nåtot mekgarage att vara i. Står i kö, men det lär väl dröja 1100 år innan man får tag på nåt.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej alla.
Snön smälter så sakteliga utanför..... hurra!

Köpt en FZ 750 .... igen. :D
Numera har jag tre stycken. Lite att göra på den senaste.

Köptes i detta skicket:
http://www.fz750.se/andra/pics/ACL_2.jpg

Numera ser den ut enligt (ca 3 veckor senare):
http://www.fz750.se/andra/pics/ACL_11.jpg
http://www.fz750.se/andra/pics/ACL_13.jpg

Dock en hel del kvar att göra. Däck, drivlina, service, bränslepumpen (redan bytt), byta en del småsaker och besiktiga.

Har ett temperaturfel enligt följande:
Tempmätaren gick upp som vanligt en bit men gick ner igen... kanske efter att termostaten öppnade? Lite kylarvatten i systemet kanske? Skall kolla det på sikt men i exp kärlet är det normalt - borde den inte sugit ner detta om det var lite i systemet? Termostaten hängt sig? Fel på givare/mätare?
TIPS emottages tacksamt.


/Blysläden
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
R1 fälg i en fzr 1000 exup swing?

Halloj, är det någon som vet om man får i en R1 fälg 17x6 i en fzr 1000 3LE swing?



Medlem Nr. 49 på www.fz750.se
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top