Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Blivande fz 750 ägare.

Hej! Ska faktiskt och hämta mig en gammal fz som jag har tingat nu i veckan. Det jag undrar över är om det blir nån skillnad om man byter till den nyare fz ans treekrade fälgar. Blir den mer lättsvängd. Kan man få på bredare däck då!? Vad är det som brukar gå sönder eller krångla på fz när den börjar bli gammal. Kom med lite tips. Ett tips som jag kan komma med är att hyra Montza banan uppe i Älvsbyn i Dalarna. Jag var där i sommras och körde en heldag vilket var kanon!!! Gå in på Montza .se och kolla. Trx 850 klubben var där en heldag och körde vetja.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej! Ska faktiskt och hämta mig en gammal fz som jag har tingat nu i veckan.
- Bra val !!
Det jag undrar över är om det blir nån skillnad om man byter till den nyare fz ans treekrade fälgar.
- Utseende och 17" fram. Komplett gaffel = fyrkolvsok jfr tvåkolvsok 85-88.
Blir den mer lättsvängd.
- Tja kanske men tycker att 16" är mer känslig på däck. Annars är det nog inte så stor skillnad. Däckutbudet är klart olika då 17" finns i mängder men 16" .... lite sämre utbud.
Kan man få på bredare däck då!?
- Bak är 140 istället för 130 (Original)
Vad är det som brukar gå sönder eller krångla på fz när den börjar bli gammal.
- Inte mycket som är specifikt för modellen. Annars som på alla gamla mc.
Kom med lite tips.
- Gå in på www.fz750.se - skrivit mycket om FZ:n där. Utveckligen år från år med de olika uppdateringarna, bilder, tester mc tidningar (vilka nr), en massa bilder m.m.

Lycka till och bli medlem på fz750.se :tummenupp

Glömde säga att gummina mellan förgasare och luftburk otroligt nog kostar ca 95+moms (per styck - kräver 4st). Billigt:D
Ett originalluftfilter kostade 307kr med moms - klart OK :tummenupp

Hoppas få prylarna innan helgen så jag kan ut och köra igen. Körde en runda denna helgen men det är inte kul när den går orent. :huvet
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
blysläden skrev:
2595644
Glömde säga att gummina mellan förgasare och luftburk otroligt nog kostar ca 95+moms (per styck - kräver 4st). Billigt:D

Hittade kvittot på mina, 138:- inkl moms/st.
Antingen har Yamaha sänkt priset eller så är det som vanligt, dyrare här i Sthlm... :rolleyes:

Ang. Fz och problem så kan det vara värt att kolla ventilspel, eftersom det med åren brukar bli svårjusterat (std fel på både Fz & Fzr, sjunkna ventilsäten har jag för mig att det var)!

Annars är väl motorn inget att oroa sig över, klart överdimensionerad för att vara en sjufemti. Är ju i stort sett identisk med Fzr1000, som har c:a 35 hk mer! :tummenupp
 
Last edited:

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Tackför svaren!! Snart har nog Fz klubben en ny medlem. Det är lite lockande det där med 1000 kubiks motorn. Är det krångligt att byta tro, tänkte då mest på all el och sånt.
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Ja då är man Fz ägare nu då! Det är en -85a silver/röd. Den har gått hela 9000 mil, men den tidigare ägaren har haft isär motorn för nåt år sen för att byta nåt lager och den var kanonfin inuti. Den är original förutom ett 4-1 system av okänt märke, och den är i behov av en rejäl tvätt samt puts. Jag gav dock bara 10000:- för den och jag tror den kommer att bli helt ok när jag har putsat upp den. En ensits kuts skulle sitta fint på den så om nån har nån på lager så är jag intresserad. Jo om nån vet färgkoden till på min 85a så vore det ju bra, den är som sagt silver.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Rydde skrev:
2601929 Ja då är man Fz ägare nu då! Det är en -85a silver/röd. Den har gått hela 9000 mil, men den tidigare ägaren har haft isär motorn för nåt år sen för att byta nåt lager och den var kanonfin inuti. Den är original förutom ett 4-1 system av okänt märke, och den är i behov av en rejäl tvätt samt puts. Jag gav dock bara 10000:- för den och jag tror den kommer att bli helt ok när jag har putsat upp den. En ensits kuts skulle sitta fint på den så om nån har nån på lager så är jag intresserad. Jo om nån vet färgkoden till på min 85a så vore det ju bra, den är som sagt silver.



Grattis!!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Rydde skrev:
2601929 Ja då är man Fz ägare nu då! Det är en -85a silver/röd.....Jo om nån vet färgkoden till på min 85a så vore det ju bra, den är som sagt silver.

Grattis, bra pris! :tummenupp

Ang. färgkod, Yamaha kallar den för Fine Silver. Men går du till en lackerare så har han ingen aning om vad det är för färg, tyvärr! Så är det med alla hojmärken (min egen erfarenhet, jobbar med Yama, Honda, Triumph & Kawa).
Skall du lacka nåt så ta med ett färgprov så kan lackfirman bryta fram rätt nyans.

Lycka till med bågen! :)


/Mange
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Spondon skrev:
2595696 Hittade kvittot på mina, 138:- inkl moms/st.
Antingen har Yamaha sänkt priset eller så är det som vanligt, dyrare här i Sthlm... :rolleyes:

Spondon:
Väntar fortfarande på mina gummin - dina kostade kanske ett par kronor mer men du kanske fick dem inom rimlig tid. Mina är restade och ingen verkar veta när dessa kommer... kanske nästa vecka... eller nästa igen... vill köra hoj. Vädret kanske inte är det bästa men +10 grader och hyffsat torrt är OK - jag hade kört denna helgen och lite under veckan som gick.
-----
Kollat på en ny CBR 600 RR 2006 .... dyrt men ljuvligt. Kostar mer än en slant i försäkring. Kollade idag och TryggHansa vill ha 26.000kr /år ..... uj uj uj. Inte helt gratis. Osäker på om det är värt det!
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Äntligen fått mina gummin .:tummenupp
Typiskt när man klagar ... firman ringde upp mig och berättade att gummina kommit - trevligt av dem och servicevänligt.
Hinner troligen inte testa innan helgen :huvet
Glad Fz-ägare.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
blysläden skrev:
2621254 Äntligen fått mina gummin .:tummenupp
Typiskt när man klagar ... firman ringde upp mig och berättade att gummina kommit - trevligt av dem och servicevänligt.
Hinner troligen inte testa innan helgen :huvet
Glad Fz-ägare.

Bra skit! Blir väldigt lättmeckat med nya gummin! :tummenupp

Ut och köra nu känns inte helt aktuellt när man står och huttrar i väntan på bussen. Men det var faktiskt runt 10+ i helgen och är det så pass varmt på vårkanten är man ju inte sen att ta en sväng.

Fast då har man å andra sidan legat i ide hela vintern... :)

Kör försiktigt!
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej igen

Nya gummin .... så vackert det blev. Två fingrar och PLOPP den var på plats. Blev 12 mil i helgen utan bekymmer. Går som den skall och gissa vem som är nöjd :tummenupp
Körningen var kanske inte optimal utan lite kylig och en del vatten på vägen. Men det gjorde inte glädjen mindre. Tvätta pärlan tog 3,5h ... nästan lika kul som körningen.

Ha dé gott
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Behov av lite Fz-delar!

Hej! Är det nån som har följande till salu!

Bromscylinder bak köpes. Alternativt om nån som vet om man kan renovera den!?

Locket som sitter över bromsbeläggen på bakre oket köpes.

Ensitskuts köpes.

styrvikter köpes.

Nån som vet vad den röda färgen heter på min 85a. Fine silver heter silverfärgen har jag förstått.

Går det att montera en liten underkåpa på min 85a. Har sett att det sitter på -86an och det ser riktigt bra ut. Vill köpa en sådan isåfall.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Ville bara berätta att gubben varit ute och rastat hojen under helgen som gick d.v.s början av December. Kul - den längsta mcsäsongen jag minns! Mötte ett par tokstollar med hoj .. skönt när man inte känner sig ensam :D

Tänkte passa på att fråga om någon av er bytt styrlager på FZ:n ... finns det något att tänka på? Lite rädd att inte få bort lagerbanorna i ramen - klart svårt att lämna iväg det till någon om jag misslyckas utan att sätta ihop hojen igen (inget som jag är speciellt sugen på). Styrkronorna är klart lättare att lämna iväg om de tjurar. Alternativet är att vänta till våren och lämna in då det skall bli en ventiljustering och förgasarsynkning på firma - kan lika väl låta de byta styrlagret när den ändå är där. Blir dock billigare om jag gör det själv :tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har ju en såndär fin servicemanual, men ingen kamera eller scanner så jag kan tyvärr inte ta bilder på förloppet. =(

Verkar vara lite smådetaljer att tänka på. Fördra, lossa och efterdra vissa muttrar och diverse moment att hålla koll på.
Själv så lämnar jag in gör styrlagerbyte och framgaffelrenovering. Vill vara säker på att sådant görs av nån som kan. Är ju rätt vitala delar.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hur ska min FZ vara?

jag kan inte bestämma mig, vilket snyggast eller minst fult? :va

med helkåpa?


eller utan?


Jag är väldigt intreserad av era synpunkter:tummenupp
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Helkåpa eller ingen kåpa alls, är iaf min åsikt!

Kanske ett par lite smidigare backspeglar vore nåt... :tungan


/Mange
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
SUCK FAN OCH FÖRBANNELSE!
Måste bara skriva av mig lite.

Fick samtal från kompisen att garaget vi är i inte längre kan användas. Skulle flytta hojarna nu i helgen och upptäcker då att min är totalt överdammad p.g.a oansvariga byggarbetare som inte kunde dra en bit plast över den (vilket de gjort med allt annat i lokalen). Har den nu i kall (ljummen) förvaring utan mekmöjlighet. Vad göra?
Någon som har ett varmgarage med mekmöjlighet att hyra ut?
Skall jag lämna in hojen på en verkstad så de får ordna allt som behövs?

HJÄLP! =(
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej Eniac

Jag vet exakt hur det känns. Har min andra FZ 750 (1989) i ett för mig nytt garage och skulle ta ut min lilla älskling på en tur mest för att den inte skall stå still (pumpa däcken och tanka upp den inför vintern etc) men ....

Nu står det 15 husbilar och 10 båtar av större storlek i vägen, kunde knappt ta mig fram till hojen till fots. Kommer inte ut med hojen innan de har flyttat sina prylar. Blev så trött.

Dessutom har den vält (när jag var där) och blir ett försäkringsärende. De kommer troligen vilja att jag lämnar in den till en verkstad .... blir inte förrän till våren om de inte kan acceptera foton på skadorna. :gråta

Så trött. Tur man har en till att kela med. Fick såga av styret på den nyligen då jag inte fick bort skiten. Tålamod är inte en av mina största tillgångar:D

/lars
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
mmmh.. samma för mig Blysläden. Tålamod är en svag sida.

Vad kostar det att lämna in för att få följande bytt förutsatt att jag har reservdelar :

Topplockspackning
ventilkåpspackning
ryckutjämnare
hjullagren fram
hjullagren bak

samt att få framgaffeln ompackad.

Har som sagt inte garage eller tålamod att fixa det själv... =/
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Eniac

Vad jag tror:

Ryckutjämnare byter du på 5min när du tagit bort bakhjulet. Är bara tre stycken gummiklossar. Gissar på 200-300kr per gummikloss.

Hjullager är ok att byta själv... bytte ett par gånger under våren på en 89:a bak - kostar runt 1000 lappen i material för bakfälgen då det är 4 lager. Billigare fram kan man tänka. Gjorde fel därav att jag fick göra om det ett par gånger.

Ventilkåpspackningen är nog inte speciellt svårt .. bytte på min gamla gsx från tidigt 80-tal för något år sedan... tog ett par timmar och en påse kanelgifflar senare var det ok. Inte glömma att applicera flytande packningsmassa tunt för extra säkerhet/täthet. Ett par hundarför packningen och en hundring för tuben med packningsmassa.

Topplockspackning... behövs det?
Blir nog inte kul själv om du inte är händig - inget för mig. Packningen kostar troligen 2000kr plus arbete (ett par timmar).

Vi kan fixa allt utom topplockspackningen under en helg i kalmar. Hjälper gärna till. Finns några fz-killar i närheten som säkerligen dyker upp om det blir verklighet.

Gaffeln kostar ca 600kr per ben + material. Jag brukar betala 1500-1700kr för bytet när jag lämnar in lösa ben.

mvh
Lars
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top