Lb-reggad dieselbil? Nån som vet hur det funkar?

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Tjena igen.

Jag funderar lite på det där med lb-reggade dieseldrivna personbilar.
Fordonsskatten på lätta lastbilar höjdes ju för inte så länge sen, så den skulle bli lika dyr som en pb-reggad.

Men skillnaden är ju fortfarande enorm när vi snackar diesel.

Ex. (ungefärlig fordonsskatt):

Volvo 855 bensin = 2000:-
Volvo 855 diesel = 6500:-
Lb-reggad 855 diesel = 2300:-

Går det fortfarande att regga om en 855'a diesel till lastbil, och därmed få en mer human fordonsskatt?
(Det snackas ju om att den möjligheten ska ha försvunnit nu)

Om inte annat, vågar man köpa en redan omreggad sådan idag, eller kommer även denna skatt att tokhöjas till 6500:- snart?

Nån som vet har erfarenhet, eller tips om detta?

PS: Varför? För dieselbilar drar mindre bränsle. :)
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
War-psycho skrev:
2502645 Tjena igen.

Jag funderar lite på det där med lb-reggade dieseldrivna personbilar.
Fordonsskatten på lätta lastbilar höjdes ju för inte så länge sen, så den skulle bli lika dyr som en pb-reggad.

Men skillnaden är ju fortfarande enorm när vi snackar diesel.

Ex. (ungefärlig fordonsskatt):

Volvo 855 bensin = 2000:-
Volvo 855 diesel = 6500:-
Lb-reggad 855 diesel = 2300:-

Går det fortfarande att regga om en 855'a diesel till lastbil, och därmed få en mer human fordonsskatt?
(Det snackas ju om att den möjligheten ska ha försvunnit nu)

Om inte annat, vågar man köpa en redan omreggad sådan idag, eller kommer även denna skatt att tokhöjas till 6500:- snart?

Nån som vet har erfarenhet, eller tips om detta?

PS: Varför? För dieselbilar drar mindre bränsle. :)

Kör själv en lb-regad merca 300d från -93. Ingen aning om skatten skall höjas, men om den gör det blir det ännu en skatt som slår mot de med mindre ekonomiska resurser! Åker ju inte runt i en gammal diesel med lastgaller bara för att det är kul eller tufft...
Dieselbilar drar mindre pga att de har bättre verkningsgrad. En Ottomotor (vanlig bensinare) har verkningsgrad på runt 30% men en dieselmotor (efter den gamle tysken(?) Diesel) har verkningsgrad på runt 40%.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
henrikkrueger skrev:
2502679Dieselbilar drar mindre pga att de har bättre verkningsgrad. En Ottomotor (vanlig bensinare) har verkningsgrad på runt 30% men en dieselmotor (efter den gamle tysken(?) Diesel) har verkningsgrad på runt 40%.
Jo tack, det där kan jag. :D

Det är mer skattereglerna jag undrar över.
Man vill ju inte tjacka en lastbilsreggad dieselbil, för att sen upptäcka att skatten normaliserats även på dom med tredubbla skatten.
 
Last edited:

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
War-psycho skrev:
2502803 Jo tack, det där kan jag. :D

Det är mer skattereglerna jag undrar över.
Man vill ju inte tjacka en lastbilsreggad dieselbil, för att sen upptäcka att skatten normaliserats även på dom med tredubbla skatten.

Läste ditt ps som "varför drar dieselbilar mindre".... Dags att gå till optikern tror jag. :(
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jaha därför man höjde skatten på alla riktiga Lätta lastbilar. För att folk myglar. Hmmm känns inte detta igen från något annat?
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Qwerty skrev:
2508047 Jaha därför man höjde skatten på alla riktiga Lätta lastbilar. För att folk myglar. Hmmm känns inte detta igen från något annat?
Mygla å mygla...

Min cheva van var en lätt lastbil (som dom flesta andra), vad för "mygel" tycker du det var då?
Du får gärna definera en lätt lastbil för mig, du som vet.
För mig handlar det om ett fordon under 3,5 ton som är mer avsett för last än persontransport, vilket är precis så som JAG nyttjar mina fordon.

I detta fall handlar det heller inte om något mygel, JAG använder aldrig mitt baksäte till annat än lastutrymme, så något fusk/mygel är det iallafall inte.

Sen kan du ju gärna förklara logiken i varför en dieselbil ska betala 6500:- i fordonsskatt, medans en motsvarande bensinare ska betala 2000.
"Smutsigare" avgaser... kanske det, men samtidigt förbrukas mycket mindre olja, något vi börjar få ont om idag.
Som det är idag lönar det ju dessutom att köra diesel om man kör mycket, vid x antal mil har man ju kompenserat den högre skatten med lägre soppaåtgång.
Alltså är det dom som kör mest som kör "smutsigt" idag, var ligger logiken i det?

Så länge svenska Volvo inte lyckas tillverka besninsnåla bilar, och staten beskattar svenska bilägarna hutlöst mycket för bränslet, så kanske det inte är så konstigt att folk utnyttjar de skattelindriga alternativen...eller?

Jag tycker du kan moralisera över denna tjänstebilsfilosofi sverige har istället, där dom flesta väljer stora, dyra, TÖRSTIGA bilar, bara för att åka till å från jobbet... allt subventionerat av staten.
En tjänstebil för mig är en bil som används till "i tjänsten", inte en förmån för att bekvämt åka till å från jobbet, men hur många tjänstebilar stämmer DET in på?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är väll inte bara att det är mer smutsiga avgaser. Har hört 1L diesel förstör 10m^3 vatten:näsblod

Åker också diesel (lätt lastbil)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Mr Helmut skrev:
2508342 Är väll inte bara att det är mer smutsiga avgaser. Har hört 1L diesel förstör 10m^3 vatten:näsblod

Åker också diesel (lätt lastbil)
Hur miljövänligt är bensin då?

Motsvarar det skatteskillnaden, och varför ska det löna sig att köra diesel om man kör mycket/många mil i så fall då?

----------------------------------------------------------

Nu var det inte meningen att ha nån miljödebatt här, men gillar inte när det snackas om "mygel".
Är det bättre att jag skaffar en "riktig" lätt lastbil, som drar mer diesel, så det ska SE bra ut, än att jag enbart använder den lilla storlek jag behöver för min last?

Nåt mygel handlade det alltså inte om, jag använder inte mitt baksäte, och har alltså ingen avsikt att "mygla" på det sättet.
Jag rättar mig efter dom regler som finns, inge fusk alltså.
Så moralisera kan ni göra nån annanstans, frågan jag ställde får kan ni gärna hjälpa mig med istället.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
War-psycho skrev:
2508360 Hur miljövänligt är bensin då?

Motsvarar det skatteskillnaden, och varför ska det löna sig att köra diesel om man kör mycket/många mil i så fall då?

Jag körde nyss en lite resa på 390 mil med släp ( 3 dagar) med en dieselturbo och bilen gick på 0.75 liter/mil i 100-120km/h där har du andledninge till varför man ska köra diesel.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=165613&d=1159799017

Jag försvarar inte bensin men de är väll en anledningen för staten att dra in mera pengar.

Sitter å söker för att hjälpa dig. Vet inte själv hur det kommer bli med höjningar osv.

http://forum.lazzat.se/printthread.php?t=9361&pp=40
http://www.vibilagare.se/forum.asp?show=1&id=17472
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Mr Helmut skrev:
2508393Sitter å söker för att hjälpa dig. Vet inte själv hur det kommer bli med höjningar osv.

http://forum.lazzat.se/printthread.php?t=9361&pp=40
http://www.vibilagare.se/forum.asp?show=1&id=17472
Schyssta länkar... tackar för hjälpen. :tummenupp

Tror inte det kommer bli av i mitt fall, men funderingarna finns ju där.

I min bil används bara kombin å förarplatsen (och ibland främre passagerarplatsen.), jag har alltså ingen användning av baksätet annat än som lastutrymme ändå.
1,3 liter/milen är inte billigt, och diesel lockar med avsevärt lägre förbrukning.
Jag hade kunnat godta lite högre skatt, men inte en >tredubbling, det är ju bara löjligt.
Och eftersom jag ändå använder bilen som lastbil, så vore det ju naturligt med en lb-reggad sådan.

Frågan är alltså om det är värt besväret. :wiggle
Alla som fuskar med baksäte/galler gör ju att dom säkert kommer ta bort den möjligheten också.
Vi får väl se om nån annan har några fler tips.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top