turbo på dr,n?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
aså..har funderat lite..benny boost har ju lyckats med sin xr 650.

om jag skulle vilja turbomata min dr800 caferäser så ser jag de såhär.
grenrör= toksimpelt då de bara kommer ut ett.
olja, tja, sitter en oljekylare alldeles brevid, där kan man väl ta oljan?
turbo..ja de vet nog ni bäst, ska ju inte va allt för många hk.
komp ska ligga på 9,5 på denna maskin.
då behövs väl ingen annan packning för o minska kompet.
hur mycke kan man ladda då? är inte ute efter nå monsterösa effekter. (ej intercooler) ska man blanda in
e 85?

de jag ser som ett problem är plenumet :va där måste väl vara nån slags kammare pga pulserna? hur kan en sån se ut? ska de räknas på hur stor den måste va?
finns de nå bra sidor om plenum för enstånkor man missat?
el måste jag prova mig fram?


tack på förhand.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
En tryckbox är inget måste...men ger bättre karaktär på cykeln..antar att det inte behöver vara så jätte stort på den cykeln.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som har en anning om de måste va nå slags gångar el en flaskhals för avgasserna så de blir jämnare före?
el bli de ba skit så?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hoztic skrev:
2501243 Vad tror du om att bygga kompressor istället? Lite mer annorlunda, och du slipper problem med pulser mm :)
:rolleyes:
nej..för invecklat för mig :näsblod
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ozeo skrev:
2501219 nån som har en anning om de måste va nå slags gångar el en flaskhals för avgasserna så de blir jämnare före?
el bli de ba skit så?

Om man läser tex andersbrinks svar så brukar han hänvisa till sökfunktionen (turbo forumet) där ska tydligen allt stå som man behöver veta för att kunna konvertera.

Tex plenum
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=4527140

Ska bli kul att följa ditt projekt. Har själv lite planer om detta dock längre fram i tiden.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Mr Helmut skrev:
2501283 Om man läser tex andersbrinks svar så brukar han hänvisa till sökfunktionen (turbo forumet) där ska tydligen allt stå som man behöver veta för att kunna konvertera.

Tex plenum
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=4527140

Ska bli kul att följa ditt projekt. Har själv lite planer om detta dock längre fram i tiden.

jo de står mycket men vet ju ej om det gäller för en stånka
då pulserna kommer så sällan.
mest de jag vill veta..
är de samma "naturlagar" som gäller så finns de ju massvis o läsa.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
finns de nån som byggt kammrar så man kan ändra luftflöde genom att skruva dit i efterhand..
typ som på en supertrapp fast tja, de ska ju gå o göra i den slutna plenumet då?
kan man bygga typ en expasionskammare istället? skulle väl funka på nå likn sätt el tänker jag fel då :va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
verkar dött..
vad är bra små aggregat då?
beteckningar?
hur funkar de med dump?
finns de med inbyggda? el funkar dom där små plastisarna man läst följer med vissa?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu är jag ingen expert på stånkor
Men det jag lärt mig är at det går åt relativt stora aggregat
just därför att det blir så få men kraftiga pulser

Detta gör även att stort plenum är nödvändigt för att jämna ut trycktopparna
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
andersson turbo skrev:
2506707 Nu är jag ingen expert på stånkor
Men det jag lärt mig är at det går åt relativt stora aggregat
just därför att det blir så få men kraftiga pulser

Detta gör även att stort plenum är nödvändigt för att jämna ut trycktopparna
ingen anning om hur stor ev plenum ska va?
groteskt el lite mer än vanligt?
kammrar? :va
turbo, nåt förslag?

Hoztic skrev:
2507049 Borde det inte vara samma sak på avgassidan, lite större volym för att undvika att skicka pulser rakt in i turbon? :va

menar direkt ut från cylinder till turbon..
har ett färdigt rör som e lite grövre än orginal som ska dit.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Angående plenumvolymen borde man kunna resonera grovt såhär.
Förutsättningarna är att motorn är på 0,5 l och plenumet är på 1 liter. Motorn suger i sig 0,5 liter luft varannat varv. Men trycket på luften sjunker eftersom den i princip bara har tillgång till den mängd luftmolekyler som finns i plenumet.

När insugsventilen öppnar och kolven rör sig från topp till botten öppnar sig en volym på 0,5 liter som har kontakt med plenumet. Då fördelas luften som var i plenumet ut i cylinderns volym. Samtidigt strömmar det in luft från turbon som fyller på. Vi antar att turbon är ganska trög och inte hinner reagera så mycket under det halva varv som kolven rör sig; turbon ger ett konstant flöde. Det är på 0,5 liter varannat varv. Turbon hinner alltså bara pumpa in 0,5/4 liter = 0,125 liter från det att kolven är i topp tills den går i botten.
Resultat blir att 1,125 liter luftmolekyler av ett visst tryck ska fördelas på 1,5 liter. Trycket sjunker då till 1,125/1,5 av det ursprungliga vilket är 75%. Skulle plenumet vara 2 liter blir trycket 2.125/2.5 = 85% o.s.v.

Verkar det vara ett vettigt sätt att resonera?
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hoztic skrev:
2508464 Blir inte det lite väl häftigt? :va
Hur mycket varvar den där motorn?

7500 kommer rödmarkeringen :rolleyes:

Bearing skrev:
2508902 Angående plenumvolymen borde man kunna resonera grovt såhär.
Förutsättningarna är att motorn är på 0,5 l och plenumet är på 1 liter. Motorn suger i sig 0,5 liter luft varannat varv. Men trycket på luften sjunker eftersom den i princip bara har tillgång till den mängd luftmolekyler som finns i plenumet.

När insugsventilen öppnar och kolven rör sig från topp till botten öppnar sig en volym på 0,5 liter som har kontakt med plenumet. Då fördelas luften som var i plenumet ut i cylinderns volym. Samtidigt strömmar det in luft från turbon som fyller på. Vi antar att turbon är ganska trög och inte hinner reagera så mycket under det halva varv som kolven rör sig; turbon ger ett konstant flöde. Det är på 0,5 liter varannat varv. Turbon hinner alltså bara pumpa in 0,5/4 liter = 0,125 liter från det att kolven är i topp tills den går i botten.
Resultat blir att 1,125 liter luftmolekyler av ett visst tryck ska fördelas på 1,5 liter. Trycket sjunker då till 1,125/1,5 av det ursprungliga vilket är 75%. Skulle plenumet vara 2 liter blir trycket 2.125/2.5 = 85% o.s.v.

Verkar det vara ett vettigt sätt att resonera?


inegn anning..ska läsa igenom det nåra ggr så jag fattar :rolleyes:
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2508902 Angående plenumvolymen borde man kunna resonera grovt såhär.
Förutsättningarna är att motorn är på 0,5 l och plenumet är på 1 liter. Motorn suger i sig 0,5 liter luft varannat varv. Men trycket på luften sjunker eftersom den i princip bara har tillgång till den mängd luftmolekyler som finns i plenumet.

När insugsventilen öppnar och kolven rör sig från topp till botten öppnar sig en volym på 0,5 liter som har kontakt med plenumet. Då fördelas luften som var i plenumet ut i cylinderns volym. Samtidigt strömmar det in luft från turbon som fyller på. Vi antar att turbon är ganska trög och inte hinner reagera så mycket under det halva varv som kolven rör sig; turbon ger ett konstant flöde. Det är på 0,5 liter varannat varv. Turbon hinner alltså bara pumpa in 0,5/4 liter = 0,125 liter från det att kolven är i topp tills den går i botten.
Resultat blir att 1,125 liter luftmolekyler av ett visst tryck ska fördelas på 1,5 liter. Trycket sjunker då till 1,125/1,5 av det ursprungliga vilket är 75%. Skulle plenumet vara 2 liter blir trycket 2.125/2.5 = 85% o.s.v.

Verkar det vara ett vettigt sätt att resonera?

Du ska nog beräkna den som en Helmholtz resonator.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2509009 Du ska nog beräkna den som en Helmholtz resonator.
Cylindern eller plenumet?
Vad blir fördelen av det?

Kan man få fram medeltryck/momentana tryck i en helmholz resonator med enkla formler?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2509044 Cylindern eller plenumet?
Vad blir fördelen av det?

Kan man få fram medeltryck/momentana tryck i en helmholz resonator med enkla formler?

Plenumkammaren. Helmholtz resonatorn googla lite eller gå upp till "Ljud och vibb" imorgon. Det är som ett massa-fjädersystem med luften i kammaren som fjädrande del, samt luften i insugsrören som massa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top