Varvrekord på Mantorp?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
När Shell lanserade V-power för något år sedan så körde dom ett par varv med en Ferrari F1-bil. Den hade några år på nacken och föraren hade aldrig kört på Mantorp....ever.... 1.02.något....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Webspy skrev:
2507421 När Shell lanserade V-power för något år sedan så körde dom ett par varv med en Ferrari F1-bil. Den hade några år på nacken och föraren hade aldrig kört på Mantorp....ever.... 1.02.något....
Det var Marc Gené, Ferraris testförare, han klagade bittert på hur ojämn banan var och hur de fick höja bilen maximalt för att kunna köra överhuvudtaget. :D 1:03.84 körde han trots att det var kallt och inte med max downforce då. :tummenupp

190805.jpg
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2507725 Det var Marc Gené, Ferraris testförare, han klagade bittert på hur ojämn banan var och hur de fick höja bilen maximalt för att kunna köra överhuvudtaget. :D 1:03.84 körde han trots att det var kallt och inte med max downforce då. :tummenupp
Helt sjukt snabbt!
Gissar att han skulle komma under minuten ganska fort om han fick vara där någon dag och nöta.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2507747 Helt sjukt snabbt!
Gissar att han skulle komma under minuten ganska fort om han fick vara där någon dag och nöta.
Jag läste om det i efterhand annars hade jag stuckit ut och lyssnat, även från utsidan om de inte släppte in folk. Inget, absolut inget, låter lika glorious som en F1:a. :kär
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2508122 Jag läste om det i efterhand annars hade jag stuckit ut och lyssnat, även från utsidan om de inte släppte in folk. Inget, absolut inget, låter lika glorious som en F1:a. :kär
Att lyssna på en F1:a och en MotoGP-hoj (hinner nog inte med en 990) är något jag planerar att göra innan de lägger på locket :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2511999 Att lyssna på en F1:a och en MotoGP-hoj (hinner nog inte med en 990) är något jag planerar att göra innan de lägger på locket :)
TV:n får inte alls fram ljudet rätt så det är verkligen något jag rekommenderar. :tummenupp Dock är MotoGP inte i närheten av F1 faktiskt. Jag hade nöjet att lyssna på 500 och 990 samtidigt på Sachsenring 2002, det var härligt. :kär
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Neutral skrev:
2508122 Jag läste om det i efterhand annars hade jag stuckit ut och lyssnat, även från utsidan om de inte släppte in folk. Inget, absolut inget, låter lika glorious som en F1:a. :kär

I august varje år (nästan varje år) så körs Copenhagen Historic Grand Prix mitt i Köpenhamn. Ett par gator i "Parken" i centrala stan stängs av och det är tre dagars folkfest med gamla och nyare bilar för fulla gardiner. Det brukar vara 4-5 stk F1 bilar med som kör uppvisning. Det är helt O-T-R-O-L-I-G-T hur dessa motorer vrålar. Deras tomgång låter som en hysterisk vulkan i falsett, och när dom gasar så trillar man nästan omkull av ljudet. Antingen ryser man med avsmak eller blir djupt förälskad, beroende på vem man är. Det är i varje fall oberipligt.

Det är över 130 db 20 meter från bilen. Man måste trycka fingrarna hårt in i öronen och ändå låter det som om man står precis i utblåset från jet motorn på ett jaktflyg

Spana in
http://www.triumph-kbh.com/chgp2004/chgp2004.htm
http://www.chgp.dk/2004
http://www.chgp.dk/2003

Avvakta programmet för 2007 och ta en liten tur till Köpenhamn, njut solen, dansk øl och kanske några F1 bilar. Tråkigare kan man ha det.

/Kris
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kris955 skrev:
2512350 Avvakta programmet för 2007 och ta en liten tur till Köpenhamn, njut solen, dansk øl och kanske några F1 bilar. Tråkigare kan man ha det.
Jag har många fina sommarminnen från Köpenhamn med Tivolit, Ströget och den goda ölen. Nu fick jag en anledning till att åka dit igen. :tummenupp
 

sandstream

Guest
Kris955 skrev:
Avvakta programmet för 2007 och ta en liten tur till Köpenhamn, njut solen, dansk øl och kanske några F1 bilar. Tråkigare kan man ha det.
Har du tid så återkom gärna med en egen tråd i ämnet, vore kul att se bilarna :tummenupp
(Bodde och jobbade i Köpenham våren 95 så det är alltid kul att komma tillbaka)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top