Respons system på MC

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Vanligt förekommande på bilar men finns det till hojjar:confused: och om nej varför inte?,

Responsen bör ju rimligen ha en positiv verkan mot turbolagg som på mc kan bli direkt farligt, En mc måste låta jätte häftigt med respons på högre varv:yoparty
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Chii skrev:
2493101 Vanligt förekommande på bilar men finns det till hojjar:confused: och om nej varför inte?,

Responsen bör ju rimligen ha en positiv verkan mot turbolagg som på mc kan bli direkt farligt, En mc måste låta jätte häftigt med respons på högre varv:yoparty

Du menar alltså bygga laddtryck stillastående? I sånna fall enkelt med en 2 step regulator, bygger hyffsat med ladd, sen kan man ändra tändningen vid stilla stående med kopplingen inne så det tänder senare...eller?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Wibbe skrev:
2493536 Du menar alltså bygga laddtryck stillastående? I sånna fall enkelt med en 2 step regulator, bygger hyffsat med ladd, sen kan man ändra tändningen vid stilla stående med kopplingen inne så det tänder senare...eller?
Det man vill är väl egentligen att undvika laggning när man växlar? :va Men det känns som ett mindre problem på hojar eftersom man växlar mycket snabbare än på en bil, och dessutom oftast har kortare tryckrör så att man får mindre volym som ska få upp tryck igen.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hoztic skrev:
2493615 Det man vill är väl egentligen att undvika laggning när man växlar? :va Men det känns som ett mindre problem på hojar eftersom man växlar mycket snabbare än på en bil, och dessutom oftast har kortare tryckrör så att man får mindre volym som ska få upp tryck igen.

Laggning när man växlar är knappast ett problem och tryckrör/pleniums volym har knappast någon inverkan. Jag tror att han menar att man skulle ha maxl addtryck så fort man vrider på rullen, samma typ av responssystem som de har på WRC bilarna. En sån hoj skulle jag ALDRIG köra på gatan.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Vad jag vet så gör responssystemen så att du får max ladd utan att ens köra iväg. Den gör att bensinen på något sätt tänds i grenröret och tuggar runt turbon. Detta för att få en optimal start, inte för att hålla laddtryck i växlingarna...

Och, ja... som det låter är det; inte bra för varken turbo eller grenrör, men bra för tidtagaruret...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Totte skrev:
2497218 Och, ja.....

det låter ju så fint vid rödljusen... Hur bygger man ett responssystem rent praktiskt på en tyrbo 4:a? Har sökt men ej funnit...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Silverryggen skrev:
2497479 det låter ju så fint vid rödljusen... Hur bygger man ett responssystem rent praktiskt på en tyrbo 4:a? Har sökt men ej funnit...

Brukar vara o kika lite på Mats Öhmans Rallyfocus och så vitt jag fattat så ställer den om tändningen så den "misständer" och på så sätt bygger ladd. Du kan ju även ställa hur mycket respons du ska ha. Så det du behöver är ett sprut med programvara som stöder respons. Vad han hans heter och om det är tillämningsbart på en mc vet jag ej, men låter förjävla häftigt gör det :yoparty
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Noc skrev:
2498810 Du kan ju även ställa hur mycket respons du ska ha. Så det du behöver är ett sprut med programvara som stöder respons.

Har inget sprut.... Kör med förg....:arsele
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2499054 Har inget sprut.... Kör med förg....:arsele

Min hoj byggde ca 0,6 bar stillastående med enbart en 2 step inställd på ca 8000(?) varv, med förgasare.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Två olika begrepp som offta förväxlas

Launch funktion används vid start och baseras på att senarelägga tändningen tillsamans med ett startvarvtal (twostep)

Detta gör att man eldar ut i turbon och på så sätt får mer snurr
En motor som går i detta driftläge ger inget pulver
men så fort kopplingen släpps så ger man rätt tändläge samt kliver av varvstoppet , i detta läge får man massor med pulver



Antilag eller responssystem bygger på att vid avslag ( stängd trottel)
så senarelägger man tändningen radikalt samt öppnar trotteln till ett förbestämt läge samt ger mer bensin
Även detta ger den effekten att det eldas i turbon

Tändsänkningen gör att motorn inte orkar upp i varvtal vilket den annars skulle göra

Detta används mycke riktigt för att hålla trycket uppe vid växling

EXTREMT farligt för motorn detta, Man bör veta vad man gör
 
Last edited:

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
ett respons lär inte finnas nån vits med på en gathojj, som nån skrev rent livsfarligt.
ett launch kanske vore nått, om man tycker om att åka på höga bakhjulslyft vid varje rödljus :yoparty

jag kommer ha launch på min fiddy, men det är enbart för att turbon är ca 5ggr för stor för min motorvolym. har man en väl anpassad storlek på turbo till motorn så lär inte launch va å rekomendera på en gathojj, inte användningsbart mer än att det låter fränt när man ska resja från stillastående :D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
knotan skrev:
2534507 ett respons lär inte finnas nån vits med på en gathojj, som nån skrev rent livsfarligt.
ett launch kanske vore nått, om man tycker om att åka på höga bakhjulslyft vid varje rödljus :yoparty

jag kommer ha launch på min fiddy, men det är enbart för att turbon är ca 5ggr för stor för min motorvolym. har man en väl anpassad storlek på turbo till motorn så lär inte launch va å rekomendera på en gathojj, inte användningsbart mer än att det låter fränt när man ska resja från stillastående :D


Om du läser min förklaring ovan lite nogrannare så finner du att i retardat läge så lämnar inte motorn nån vidare effekt

Det är i stället skadligt att ligga med fel tändläge i daglig drifft

M.V.H peter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var väl Mika Jansson, han WV-gurun som labbade lyckosamt med det där "respons" på 80-talet? Utan stödhjul är det nog lite vanskligt... på hoj funkar det lika bra att varva upp och slira iväg medans trycket byggs upp. Lixom, svårt att göra av med 400 hästar på ettans växel utan feghjul på släp.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
andersson turbo skrev:
2534676 Om du läser min förklaring ovan lite nogrannare så finner du att i retardat läge så lämnar inte motorn nån vidare effekt

Det är i stället skadligt att ligga med fel tändläge i daglig drifft

M.V.H peter
nej jag vet att den inte lämnar nå vidare effekt i retarderat läge, men vitsen med launch är ju att man ska bygga ladd med "rätt" varvtal, sen när man dumpar kopplingen så finns redan optimalt varvtal å en massa ladd vanligen kör man ju med klister om man ska ha nån nytta av effekten som kommer i raketfart, men det hjälper ju knappast på en hojj, feghjul är ju det endas som hjälper mot det!:rolleyes:

sen är det ju inte så att retarderat läge nödvändigtvis inte går att köra med, i teorin så kan man ju lägga in retard mellan tex 100kpa upp till 130kpa vid nödvändiga varvtal för att sedan återgå till korrekt tändkruva, som i mitt fal orkar turbon bara komma igång först sent i varv å kommer inte upp i några mängder ladd ens då pga för dålig verkningsrad i motorn, lägger jag då en retard till kanske halva tändläget mellan 100kpa upp till 130kpa rakt över hela vartalsregistret så kommer den så snart jag drar fullgas bygga upp laddet relativt snabbt å vartefter som laddet byggs kommer den återgå till normal tändkurva, det höjjda laddet ökar ju fyllnadsgraden i motorn å därav kommer motorn orka pumpa bättre. detta är inget som man märker av medans man kör mer än att laddet infinner sej snabbare.
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
nått sånt här tänkte jag mej, spöregnar ju tyvär så ville inte ut å provköra idag :huvet
har ju även utgång för varvstopp som kan kopplas via tex kopplingshandtaget så den låser på säg 6000 å 15grader om man vill grilla lite extra just när man åker iväg :tummenupp

få se om jag hinner provåka imorrn.

fiddytandning.JPG


öppna bilden i separat fönster
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Har du kollat så graderna stämmer i verkligheten oxå? På min 2 cyl så stämmer dom inte. Ställer jag in det så jag har 10 grader i både mapp och i verkligheten på 1000 varv så får jag ha ungefär 50 i mappen på 8000 varv för att det ska va 32 i verkligheten...
Funkar som det ska på 4-8 cyl men inte på två cyl.
Jag kör 024s9
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
jojje1963 skrev:
2556943 Har du kollat så graderna stämmer i verkligheten oxå? På min 2 cyl så stämmer dom inte. Ställer jag in det så jag har 10 grader i både mapp och i verkligheten på 1000 varv så får jag ha ungefär 50 i mappen på 8000 varv för att det ska va 32 i verkligheten...
Funkar som det ska på 4-8 cyl men inte på två cyl.
Jag kör 024s9
kör du oddfire då eller nått sånt??
jo min visar rätt nu,
jag hade probbs först med min, men det va innan jag kom på att när man kör triggern på veven så måste man dubbla antalet cylindrar mot verkligheten, iom att man kör waste så beräknar den helt fel annars, problemen kommer sen när jag kopplar in sprutet, får lov att flytta givaren till kammen då!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top