Odla egen chili

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Säkert ingen nyhet för de flesta, men jag upptäckte denna nyligen och häller den på allt:

HUY-06109-2.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den är klockren till nästan allt där man förut kört med ketchup!

Jag gillar inte riktigt ketchup. För mycket socker/vinäger. Men det här såsen är klockren.
Bra riv och god avvägd smak. Hittade den i min mataffär av alla ställen.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Några av mina nysådda resultat har hoppat upp ur jorden och ligger ner. Är det bara att planera om dom små liven i jord då?
(har använt sånna där torv"kuddar")
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Några av mina nysådda resultat har hoppat upp ur jorden och ligger ner. Är det bara att planera om dom små liven i jord då?
(har använt sånna där torv"kuddar")

Plantera om dom en bit ned så att de orkar stå upp. Förmodligen har de stått för varmt, då drar de iväg på höjden och orkar inte riktigt bära sig själva. Experterna säger 17C och massor med ljus.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Några av mina nysådda resultat har hoppat upp ur jorden och ligger ner. Är det bara att planera om dom små liven i jord då?
(har använt sånna där torv"kuddar")

Plantera ner hela skaftet så bara bladen sticker upp. På med ljus med ett avstånd på 10-20 cm från plantan.
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
kvällen har bedrivits med att plantera om alla plantor samt ta bort de som det inte blev något av.
Men 20 st plantor tog sig iaf och har fått lite mer plats nu. :) :yoparty
 

Bifogat

  • 11047013_10153726459138065_1208963782_n.jpg
    11047013_10153726459138065_1208963782_n.jpg
    76.5 KB · Visningar: 90

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Phew, idag har jag planterat om en hög med plantor och förhoppningsvis orkar jag ta resten imorgon eller på torsdag.
Nu önskar jag bara att det blir tillräckligt varmt på nätterna snart så att jag kan fylla min inglasade balkong med växter istället för att ha proppfullt överallt härinne. Ibland önskar jag verkligen att jag bodde i hus så att jag kunde ha växthus och hela trädgården full med ätbara växter och träd.

På önskelistan står nu två till odlingstarioner varav en ska fyllas med olika kryddor och dylikt, den jag redan har blir chilibarnkammare och ytterligare en där jag kan experimentera med olika andra ätbara odlingar.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag är lite fundersam, sedan jag började odla chili, så har jag inte ägnat hojen en enda tanke över vintern. :D Vanligtvis håller jag tokputs på den, men i år har den stått där jag ställde den, orörd. :) Är det så för flera, tro?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag är lite fundersam, sedan jag började odla chili, så har jag inte ägnat hojen en enda tanke över vintern. :D Vanligtvis håller jag tokputs på den, men i år har den stått där jag ställde den, orörd. :) Är det så för flera, tro?

Jag känner samma, man har lite annat att tänka på så vintervåren blir inte lika tung. :)
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hur går det för er? Har följt denna tråden lite i bakgrunden. I fjol och förrfjol fyllde jag upp ett halvt skafferi med mumsigt chilipulver som används i princip dagligen, men det finns trots det ett antal rejäla burkar kvar. Höll därför nere antalet plantor i år, men shit va frukter det blir! Piripirin, som jag övervintrade, växer mig bokstavligen över huvudet.

Torkad chili behöver jag inte mer av. Måste våga göra något annat.:yoparty

IMG_0659.jpg
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur går det för er? Har följt denna tråden lite i bakgrunden. I fjol och förrfjol fyllde jag upp ett halvt skafferi med mumsigt chilipulver som används i princip dagligen, men det finns trots det ett antal rejäla burkar kvar. Höll därför nere antalet plantor i år, men shit va frukter det blir! Piripirin, som jag övervintrade, växer mig bokstavligen över huvudet.

Torkad chili behöver jag inte mer av. Måste våga göra något annat.:yoparty

View attachment 422348

Jag låter bara mitt växa nu. Orkar inte sköta om skiten längre eftersom jag tog i för kung och fosterland. Nästa år ska jag ha en strikt plan och endast odla de sorter jag testat i år och verkligen vill ha plus 1 ny testplanta. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur går det för er? Har följt denna tråden lite i bakgrunden. I fjol och förrfjol fyllde jag upp ett halvt skafferi med mumsigt chilipulver som används i princip dagligen, men det finns trots det ett antal rejäla burkar kvar. Höll därför nere antalet plantor i år, men shit va frukter det blir! Piripirin, som jag övervintrade, växer mig bokstavligen över huvudet.

Torkad chili behöver jag inte mer av. Måste våga göra något annat.:yoparty

View attachment 422348

Fermentera och gör egen chilisås.
Kul att experimentera med och man kan ha små såsflaskor att ge bort till kompisar om man vill, alternativt äta och riskera ringbränna dagligen.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag låter bara mitt växa nu. Orkar inte sköta om skiten längre eftersom jag tog i för kung och fosterland. Nästa år ska jag ha en strikt plan och endast odla de sorter jag testat i år och verkligen vill ha plus 1 ny testplanta. :)
Haha, det ser EXAKT ut som att jag skulle ha skrivit det där inlägget. :D Instämmer helt med detta.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jahopp, då var 2016 års chiliodling igång. :)
3bc9604a500a139e5a2e9387b454b838.jpg
91c0942a8e2eb1eb5a17918af922869a.jpg

Det blir en eller två sorter till, bland annat Basket of Fire. Den andra jag beställde har jag glömt namnet på. :)

Är det fler som är på G?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är också igång! I år blir det Bhut Jolokia Choc, Bhut Jolokia Peach, Trinidad Doughlah, 7-pod Peach, Habanero Choc, Cayenne, Padron och Naglah Choc :tummenupp
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag går in för att lyckas övervintra min snopp-chilisar. Dom var väldigt blyga med sin utdelning förra sommaren. Nu jävlar ska det tryckas ut frukter i mängder! :rock
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Åtminstone 2 plantor från förra årets ca 9-10 st verkar klara övervintringen i lägenheten trots mörker och brist på värme, kul. Stora som as och gav en satans massa frukt. Carolina reaper bägge. Den ena har tom massa frukt kvar på sig
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Åtminstone 2 plantor från förra årets ca 9-10 st verkar klara övervintringen i lägenheten trots mörker och brist på värme, kul. Stora som as och gav en satans massa frukt. Carolina reaper bägge. Den ena har tom massa frukt kvar på sig

Mina började se trista ut eller fick löss, så orkade inte hålla på utan slängde dom i komposten.
Börja om från början :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top