Odla egen chili

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Ni som är lite mer insatta än mig i detta, stjälkarna på de plantor som har tagit sig tycker jag är väldigt långa.
ska man plantera ner dom lite djupare eller ska jag låta dom vara om dom är?

Vill inte riskera att få tunna o svaga plantor när det kommer mer blad och förhoppningsvis frukter.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ni som är lite mer insatta än mig i detta, stjälkarna på de plantor som har tagit sig tycker jag är väldigt långa.
ska man plantera ner dom lite djupare eller ska jag låta dom vara om dom är?

Vill inte riskera att få tunna o svaga plantor när det kommer mer blad och förhoppningsvis frukter.
Jag har hört att stjälken i sig skapar rötter om man sätter den djupt, så så har jag alltid gjort. Att plantan sticker på höjden tyder på för lite ljus i förhållande till värme, så försök sänk temperaturen eller öka ljuset. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni som är lite mer insatta än mig i detta, stjälkarna på de plantor som har tagit sig tycker jag är väldigt långa.
ska man plantera ner dom lite djupare eller ska jag låta dom vara om dom är?

Vill inte riskera att få tunna o svaga plantor när det kommer mer blad och förhoppningsvis frukter.

De är långa för att de fått för mycket värme och/eller för lite ljus. I efterhand är det inte mycket att göra. Du kan ju alltid sätta dom lite djupare när det är dax att plantera om.

- - - Updated - - -

Jag har hört att stjälken i sig skapar rötter om man sätter den djupt, så så har jag alltid gjort. Att plantan sticker på höjden tyder på för lite ljus i förhållande till värme, så försök sänk temperaturen eller öka ljuset. :)

Oj du hann visst före :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det kan vara för mycken vattning oxå. Troligast en kombination av allt.
Rådet är, undvik glödljus.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jahapp, här är första och andra sådden, numera förpassade i ett skåp tillsammans med golvvärmefördelaren.
Risken är att det blir varmt, så luckorna får stå öppna....

2015-01-30-17.10.59.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det blev en sjuhelvetes sprutt på plantorna i det där utrymmet. Man kan nästan se dom växa :)
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det blev en sjuhelvetes sprutt på plantorna i det där utrymmet. Man kan nästan se dom växa :)
Vad har du för temperatur, ungefär? :)

Mina står i ca 18-19 grader, med belysning 16/24. Växer på rätt bra, faktiskt. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad har du för temperatur, ungefär? :)

Mina står i ca 18-19 grader, med belysning 16/24. Växer på rätt bra, faktiskt. :)

2x45W lågenergilampa (motsv 400W) på en yta av 1/4 m2. Ganska varmt, 23-24C kanske. Kan inte få det svalare utan att flytta rubbet, men orkar inte för tillfället. Det är inte BARA stjälkarna som växer utan bladen hänger på bra. Skott åt alla håll och kanter och flera nya bladpar/planta på bara 3 dagar....
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Tänkte på det, sen när man har fått lite frukter av sina plantor.
Vad brukar ni göra med dem? Funderar på att göra egen chiliolja bla, sen kommer jag torka en del och göra chilipulver.
men sen? vad kan man mer göra med det? har ni några bra tips så tar jag tacksamt emot dom.

Sen undrar jag ifall ni vet nått bra recept på en riktigt god "hot sauce" som man kan ha till maten?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Såsrecept som jag hittat på internettet. Dock inte testat själv:

6 tomater, 1 lök, 3 färska habanero, 4 malaysiska chilis, 1 torkad chipotle, 1 msk socker , 1 msk salt, 3dl vitvinsvinäger. 1,5 timmars kok i järngryta.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det jag inte äter upp torkar jag och gör pulver. Har många gånger tänkt göra chilisalt, men det har inte blivit av än. :)
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Det växer så det knakar här hemma som ni kan se på bilderna, vissa va lite sena på att komma igång. :)

Men det jag undrar är vad är det vita som har börjat komma på jorden och kommer det bli något bekymmer för min chili?
 

Bifogat

  • 20150221_112029.jpg
    20150221_112029.jpg
    1.5 MB · Visningar: 46
  • 20150221_112016.jpg
    20150221_112016.jpg
    1.2 MB · Visningar: 50

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Möglig jord, jag har samma problem när jag köper jord från plantagen eller blomsterlandet. Kommer att byta ut att den jorden och aldrig mer köpa deras jord.
Köper jord vid blomsteraffären bredvid Coop o Willys.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Svamp i jorden är helt naturligt och inte alls dåligt för växterna!

Sorgmyggor däremot, är dåligt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag fermenterade chili och gjorde riktig chilisås av i höstas.
Mixa chilifrukterna (inklusive frön) med en liten skvätt vinäger, lite salt och mycket vitlök. Ta vassle från någon mjölkprodukt med levande bakteriekultyr och håll i ett par testedar eller så. Låt stå i burk med duk över i ett par veckor så det verkligen får jäsa. Döda pricessen med mer vinäger (jag kör äppelcidervinäger för att det är godast enligt mig). Smaka av och buteljera. Det ska hålla i minst ett år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top