Odla egen chili

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Idag trillade det in ett par fröpåsar.
Ska bli intressant o se om man lyckas.
 

Bifogat

  • 10906457_10153556070658065_7365779979888347610_n.jpg
    10906457_10153556070658065_7365779979888347610_n.jpg
    69.4 KB · Visningar: 57

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Snart ska jag dra igång årets sådd. :kär
Njuter fortfarande av förra årets och skördar fortfarande starka jävlar som fick hela lägenheten att osa idag.
Min mamma ringde när jag var i full färd med att hacka upp ett par nyskördade vad jag tror ska vara habanero men dessa är så brutalt starka så jag och min kombo började astmahosta, gråta, näsan sprutade snor och samtidigt försökte jag genom skrattanfallen skylla på min mamma som gav mig skottet i våras. Hon vrålade av skratt på andra sidan luren och hade hon inte befunnit sig 20 mil härifrån hade jag åkt dit och tryckt upp en i näsan på henne. :)
Kommer att så massor av denna rödbruna helt underbart goda och starka chili. Kan ju vara så att frukterna är så förbannat starka för att de suttit på trädet i flera månader och mognat utan att bli skrumpna.
Har bara en frukt kvar men nu står trädet åter i gull blom och jag polerar för glatta livet. :kär
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snart ska jag dra igång årets sådd. :kär
Njuter fortfarande av förra årets och skördar fortfarande starka jävlar som fick hela lägenheten att osa idag.
Min mamma ringde när jag var i full färd med att hacka upp ett par nyskördade vad jag tror ska vara habanero men dessa är så brutalt starka så jag och min kombo började astmahosta, gråta, näsan sprutade snor och samtidigt försökte jag genom skrattanfallen skylla på min mamma som gav mig skottet i våras. Hon vrålade av skratt på andra sidan luren och hade hon inte befunnit sig 20 mil härifrån hade jag åkt dit och tryckt upp en i näsan på henne. :)
Kommer att så massor av denna rödbruna helt underbart goda och starka chili. Kan ju vara så att frukterna är så förbannat starka för att de suttit på trädet i flera månader och mognat utan att bli skrumpna.
Har bara en frukt kvar men nu står trädet åter i gull blom och jag polerar för glatta livet. :kär

Vad är det för en planta du har? Du råkar inte ha några frön över?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kunde inte låta bli, beställde fler fröer. Det kommer bli en het vår :)

CHILI.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du gjorde helt rätt som valde habanero chocolate. Den är inte bara stark utan smakar gott oxå. :tummenupp

Har redan 6x andra sorter på G. De är mer ätbara. I den här senaste ordern blev det starkt och tokstarkt.
Kommer att svämma över hemma när plantorna börjar ta sig. Det blir säkert populärt :hihi
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Har redan 6x andra sorter på G. De är mer ätbara. I den här senaste ordern blev det starkt och tokstarkt.
Kommer att svämma över hemma när plantorna börjar ta sig. Det blir säkert populärt :hihi

Jag beställde oxå ett gäng så det kommer vara krukor överallt. Min kombo tycker att det är ok om jag lagar mat åt henne med chili nån gång ibland. Mutor är bra. :)
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Veckans noobfråga. Funkar det med frön som varit frusna? Brukar de ta väck fröna från torkade chilifrukter?

Tänkte prova hemodling in mitt lilla råttbo till lägenhet.. Är inte direkt tropisk värme här så tänkte prova en vända med frön från frukter innan jag köper på mig några exotiska frön från das interwebs..

Pöjt igenom hela tråden och haft görgo läsning.. :tummenupp

Tvätta händerna efter hantering verkar vara det bästa tipset :Bugar
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Veckans noobfråga. Funkar det med frön som varit frusna? Brukar de ta väck fröna från torkade chilifrukter?

Tänkte prova hemodling in mitt lilla råttbo till lägenhet.. Är inte direkt tropisk värme här så tänkte prova en vända med frön från frukter innan jag köper på mig några exotiska frön från das interwebs..

Pöjt igenom hela tråden och haft görgo läsning.. :tummenupp

Tvätta händerna efter hantering verkar vara det bästa tipset :Bugar

Frysta frön funkar de oxå. :)

Använd sjuksköterske handskar vid riktigt stark chil. ;)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Mina tassar är härdade med olja, bräkleen och DOT4.. Dock så försöker jag hålla det borta från ögon och annat känsligt :va

Jag har inga problem med själva händerna, det är under naglarna det sätter sig när man har långa o där vill det gärna stanna kvar tills man ett par timmar senare kliar sig i ögat eller dylikt.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Veckans noobfråga. Funkar det med frön som varit frusna? Brukar de ta väck fröna från torkade chilifrukter?

Tänkte prova hemodling in mitt lilla råttbo till lägenhet.. Är inte direkt tropisk värme här så tänkte prova en vända med frön från frukter innan jag köper på mig några exotiska frön från das interwebs..

Pöjt igenom hela tråden och haft görgo läsning.. :tummenupp

Tvätta händerna efter hantering verkar vara det bästa tipset :Bugar

Hej,
Kul att du blivit sugen. Det finns lite tips o tricks på hur man får sina frön att gro bättre.

Här är några jag kommer på men det finns fler, kanske läge att göra en samling med tips inför kommande säsong?!

Här är en generell guide jag hittat på nätet,

Från frö till rabatt
  • Ta fram en sålåda eller krukor. Du behöver också såjord, frön, en fylld vattenkanna och gärna en sprayflaska med vatten.
  • Fyll botten av sålådan/krukan med 2-4 cm såjord, ju större frö desto mera jord.
  • Tryck till jorden lätt, t ex med undersidan av en kruka eller locket till sålådan.
  • Så 2-4 frön i varje kruka eller lägg ut fröna jämnt över ytan (bredsådd). Ju större frön desto färre i varje kruka.
  • Täck med såjord 0,5-1 cm. (Observera att vissa frön är ljusgroende och ska inte täckas, vilket framgår på fröpåsen.)
  • Spraya jordytan med vatten och vattna även på fatet alt. i sålådans botten.
  • Lägg locket på drivhuset eller täck med plast.
  • De flesta frön gror bäst i rumstemperatur (ca 20 grader). (chili tror jag vill ha lite varmare. Har du golvvärme kan det vara bra. Ljus är inte nödvändigt för att fröna ska gro)
  • När bladen tittar upp måste sådden stå ljust, gärna i fönsterkarmen.
  • Ta av drivhuslocket för att lufta om det bildas kondens. När plantorna fått sina hjärtblad, plus de första karaktärsbladen (dvs. två bladpar) behövs locket inte längre.
  • Vattna noga. Jorden får inte vara för blöt men bör inte heller torka ut för hårt.
  • När plantorna fyller ut såkrukorna ska de omskolas, flyttas över till större krukor.
  • 2-3 veckor efter omskolningen kan du börja gödselvattna så smått.
  • Plantor som växer riktigt mycket kan behöva omskolas en andra gång.
  • Avhärda växterna 1-2 veckor innan utplantering när risken för nattfrost är över.
  • Plantera ut dina växter i rabatter, urnor och köksland.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Veckans noobfråga. Funkar det med frön som varit frusna? Brukar de ta väck fröna från torkade chilifrukter?

Tänkte prova hemodling in mitt lilla råttbo till lägenhet.. Är inte direkt tropisk värme här så tänkte prova en vända med frön från frukter innan jag köper på mig några exotiska frön från das interwebs..

Pöjt igenom hela tråden och haft görgo läsning.. :tummenupp

Tvätta händerna efter hantering verkar vara det bästa tipset :Bugar

Hej,
Kul att du blivit sugen. Det finns lite tips o tricks på hur man får sina frön att gro bättre.

Här är några jag kommer på men det finns fler, kanske läge att göra en samling med tips inför kommande säsong?!

Här är en generell guide jag hittat på nätet,

Från frö till rabatt
  • Ta fram en sålåda eller krukor. Du behöver också såjord, frön, en fylld vattenkanna och gärna en sprayflaska med vatten.
  • Fyll botten av sålådan/krukan med 2-4 cm såjord, ju större frö desto mera jord.
  • Tryck till jorden lätt, t ex med undersidan av en kruka eller locket till sålådan.
  • Så 2-4 frön i varje kruka eller lägg ut fröna jämnt över ytan (bredsådd). Ju större frön desto färre i varje kruka.
  • Täck med såjord 0,5-1 cm. (Observera att vissa frön är ljusgroende och ska inte täckas, vilket framgår på fröpåsen.)
  • Spraya jordytan med vatten och vattna även på fatet alt. i sålådans botten.
  • Lägg locket på drivhuset eller täck med plast.
  • De flesta frön gror bäst i rumstemperatur (ca 20 grader). (chili tror jag vill ha lite varmare. Har du golvvärme kan det vara bra. Ljus är inte nödvändigt för att fröna ska gro)
  • När bladen tittar upp måste sådden stå ljust, gärna i fönsterkarmen.
  • Ta av drivhuslocket för att lufta om det bildas kondens. När plantorna fått sina hjärtblad, plus de första karaktärsbladen (dvs. två bladpar) behövs locket inte längre.
  • Vattna noga. Jorden får inte vara för blöt men bör inte heller torka ut för hårt.
  • När plantorna fyller ut såkrukorna ska de omskolas, flyttas över till större krukor.
  • 2-3 veckor efter omskolningen kan du börja gödselvattna så smått.
  • Plantor som växer riktigt mycket kan behöva omskolas en andra gång.
  • Avhärda växterna 1-2 veckor innan utplantering när risken för nattfrost är över.
  • Plantera ut dina växter i rabatter, urnor och köksland.

Sålåda är smidigt tycker jag. Dock risk för att man får väldigt många plantor. Fördelen med att köpa frön är att man får lite info om när/hur osv fröna ska sås.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Har även fått ett råd att nät man fått upp ett skott med hjärtblad kan man plantera om det längre ner i jorden så att endast bladen sticker upp för att få en stadigare o kraftigare planta. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top