Odla egen chili

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Börjar bli väldigt mycket chili nu och en har äntligen blivit röd. 1 av kanske 100 st. :)
ImageUploadedByTapatalk1403815648.558487.jpg

Hoppas dock på att mina penischilis ska dyka upp snart oxå. :)

ImageUploadedByTapatalk1403815708.013382.jpg
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hur går det för alla chili-odlare? Här går det fint, nyss omskolat två av mina Bhut Jolokior, och två kvar i minidrivhuset. Sen, efter medlemskap i Chiliklubben på Facebook, så fick jag ärva ett gäng plantor av en närboende, så jag hinner få lite frukt i år också. :) Trinidad Scorpion Sunrise, Scotch Bonnet Orange, Fodorama Scotch Bonnet, Columbian Orange Lantern och en Chinese Golden Dagger. :) Otroligt bra sida, det där. :)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur går det för alla chili-odlare? Här går det fint, nyss omskolat två av mina Bhut Jolokior, och två kvar i minidrivhuset. Sen, efter medlemskap i Chiliklubben på Facebook, så fick jag ärva ett gäng plantor av en närboende, så jag hinner få lite frukt i år också. :) Trinidad Scorpion Sunrise, Scotch Bonnet Orange, Fodorama Scotch Bonnet, Columbian Orange Lantern och en Chinese Golden Dagger. :) Otroligt bra sida, det där. :)

Hoppas det går bra för mina. Är på semester så min roomie sköter om alla mina växter. Hon vet att jag flår henne levande om hon dödar mina kära växter. Frågade henne om de lever och hennes svar blev: Nej men lugn dom fick en fin begravning
:mad:
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hoppas det går bra för mina. Är på semester så min roomie sköter om alla mina växter. Hon vet att jag flår henne levande om hon dödar mina kära växter. Frågade henne om de lever och hennes svar blev: Nej men lugn dom fick en fin begravning
:mad:

:såjaponken
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kom hem från semester igår. Våra kära grannar som fått uppgiften att vattna hade gjort ett förträffligt dåligt jobb. Kan inte missat det helt med tanke på att det faktiskt fanns liv kvar, men det hade gått hårt åt samtliga växter... :(
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kom hem från semester igår. Våra kära grannar som fått uppgiften att vattna hade gjort ett förträffligt dåligt jobb. Kan inte missat det helt med tanke på att det faktiskt fanns liv kvar, men det hade gått hårt åt samtliga växter... :(

Man ska välja någon man litar på. Själv kommer jag hem min första vända på onsdag så då får jag se hur det står till med mina. Orolig
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Kom hem från semester igår. Våra kära grannar som fått uppgiften att vattna hade gjort ett förträffligt dåligt jobb. Kan inte missat det helt med tanke på att det faktiskt fanns liv kvar, men det hade gått hårt åt samtliga växter... :(
Samma problematik finns här, dessutom drabbades tomater och chili av spinn(småkryp som spinner nät, utan att vara riktiga spindlar).
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Detta är lite av vad jag åstadkommit i sommar.

Chocolate habanero tror jag denna heter.

ImageUploadedByTapatalk1411066036.790686.jpg

Denna har jag döpt till Penispungchili (PenisBallsChili). Är en helt vanlig röd chili som troligen råkat få pollen från något annat på sig.

ImageUploadedByTapatalk1411066070.878135.jpg

Om ni tittar riktigt noga så har denna chili en liten snopp i böjen. Troligen oxå pollen från någon annan sort. :)

ImageUploadedByTapatalk1411066103.614243.jpg
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Detta är lite av vad jag åstadkommit i sommar.

Chocolate habanero tror jag denna heter.

View attachment 411238

Denna har jag döpt till Penispungchili (PenisBallsChili). Är en helt vanlig röd chili som troligen råkat få pollen från något annat på sig.

View attachment 411239

Om ni tittar riktigt noga så har denna chili en liten snopp i böjen. Troligen oxå pollen från någon annan sort. :)

View attachment 411240
Ser bra ut, Pippi! Själv har jag lyckats skörda ca 20 Fodorama Scotch Bonnet, 5 Scotch Bonnet Orange och 5 Trinidad Scorpion Sunrise. Bhut Jolokiorna har inte hunnit till blomsterstadiet ännu, tyvärr. Och inte blev det bättre att jag under förflyttningen till vinterbostaden var tvungen att tvärnita för nått juko som bestämde sig för att korsa vägen rätt vad det var, så samtliga chilis gjorde minst en varsin kullerbytta, så några bröts av. Men de kommer så sakteliga tillbaka, så till nästa säsong är de förberedda på bästa sätt. :)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ser bra ut, Pippi! Själv har jag lyckats skörda ca 20 Fodorama Scotch Bonnet, 5 Scotch Bonnet Orange och 5 Trinidad Scorpion Sunrise. Bhut Jolokiorna har inte hunnit till blomsterstadiet ännu, tyvärr. Och inte blev det bättre att jag under förflyttningen till vinterbostaden var tvungen att tvärnita för nått juko som bestämde sig för att korsa vägen rätt vad det var, så samtliga chilis gjorde minst en varsin kullerbytta, så några bröts av. Men de kommer så sakteliga tillbaka, så till nästa säsong är de förberedda på bästa sätt. :)

Jag har skördad galet mycket frukter för att vara första gången någonsin jag odlar något och träden är fortfarande fulla. :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nån som har lite sköna tips på vad man kan göra av sin chilli då?

Slängde ihop en vitlök/chilliolja igår men behöver göra lite mer skit.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag tänkte försöka mig på att göra chilisalt. =)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har dunkat upp högeffekts LED i köksfönstrena och alldeles nyss installerat två feta LED-lampor som ajg skal ha till lite större växter. Ska bli intressant att se om de tar sig!
 

Morbidrocker

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2013
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 625 SXC -04
Nu är detta ingen odlingsfråga, men jag undrar om någon vet var man kan få tag i färsk Carolina Reaper?
Har kollat med en grossist i Helsingborg, men inte ens dom kunde få tag i chilin...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top