Odla egen chili

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Är det någon som har koll på polleneringen och om plantorna måsta ha samma "ras" som man pollar mellan. Om det funkar att polla från blommor på samma planta osv osv. :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad är det för sort? Någon form av Thai-chili ser det ut som.

Mina ligger långt efter pga. sen plantering. Men dom flesta plantor växer på bra så det ska förhoppningsvis bli en fin skörd till slut.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Satte ut min chilihink i mitten på april, vilket var ett stort misstag.
Chili är tydligen VÄLDIGT frostkänsligt! :(

Trodde allt hopp var ute men nu har alla plantorna börjat sätta små skott vid stambasen.
Kanske hinner de växa till sej så man får frukt även denna sommar.
Det vore väl påpassligt eftersom förra årets skörd precis håller på att ta slut.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Och inspirerad av mina kämpande chiliplantor och förra årets goda skörd, bestämde jag mej för att försöka med fler frukter.

Sagt och gjort ska jag nu försöka med paprika (som ju egentligen bara är en stor och capsaicinfri chili). Köpt röd, gul och vit.

Och så köpte jag aubergine, för det är gott på grillen.

Sedan blev det ett beroende. Tomat, pumpa, gräslök, dill och gurka har åkt ner i jorden.
Väntar på fröer med okra och tamarillo.

Allt ska få plats på min lilla balkong.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag har satt ingefära oxå hittills men det ska även bli citron, lime och apelsin.
Har chili av olika sorter bla PeterPepper och två sorters tomater och något annat som mor min planterat åt mig. Återstår att se. :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej. Någon här som har koll på växtbelysning? Har planer på att använda vintergaraget till plantage på sommaren. :) Men, där är ju beckmörkt, med vanliga lysrörsatmaturer. Vet ni vad som funkar? :) Tack på förhand.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hej. Någon här som har koll på växtbelysning? Har planer på att använda vintergaraget till plantage på sommaren. :) Men, där är ju beckmörkt, med vanliga lysrörsatmaturer. Vet ni vad som funkar? :) Tack på förhand.

För tips om cannabisodling finns det nog andra forum med mer värdefulla tips.

För vanliga grödor är det ju att gå över ån för att hämta vatten att trycka in dom i ett garage när sol och värme råder utomhus. Dyrt, tidskrävande och ger sannolikt sämre kvalité.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
För tips om cannabisodling finns det nog andra forum med mer värdefulla tips.

För vanliga grödor är det ju att gå över ån för att hämta vatten att trycka in dom i ett garage när sol och värme råder utomhus. Dyrt, tidskrävande och ger sannolikt sämre kvalité.

Ingen kommentar på din första, helt jävla onödiga mening.

På den andra, så är det så att jag bor i lägenhet, med merpart skuggsida.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hej. Någon här som har koll på växtbelysning? Har planer på att använda vintergaraget till plantage på sommaren. :) Men, där är ju beckmörkt, med vanliga lysrörsatmaturer. Vet ni vad som funkar? :) Tack på förhand.

Skicka ett pm med dina funderingar så ska jag fixa fram några länkar.
Undvik att köpa sådant i Sverige då det är svindyrt här, mycket billigare i england eller ebay.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Skicka ett pm med dina funderingar så ska jag fixa fram några länkar.
Undvik att köpa sådant i Sverige då det är svindyrt här, mycket billigare i england eller ebay.

Tack, skriver ett sen när jag är vid datorn. Men det är bara lite basic, typ avstånd, varmvit eller kallvit. Vet inte vad chili behöver för något. :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack, skriver ett sen när jag är vid datorn. Men det är bara lite basic, typ avstånd, varmvit eller kallvit. Vet inte vad chili behöver för något. :)

Avståndet beror på hur stark lampa du är på jakt efter vilket i sin tur bestäms av hur stor yta du har tänkt använda.
Man vill helst inte gå lägre än 400W till en kvadratmeter men optimalt är en 600W.
Har du planerat mindre yta än så kommer det räcka med 250W.

Till växtfasen så vill du ha ett blåare sken, oftast i trakterna 5000-6500K beroende på lampa och tillverkare.
Till blomfasen är ett rödare sken att föredra, de flesta lampor är 2700K men finns ner till 2200-2500K för växter som kräver det.
Just vad som gäller för chili vågar jag inte svara på men jag hade nog köpt en så kallad "dual spec" lampa.
Skenet är en mix av blått och rött och dessa funkar utmärkt hela vägen från sådd till skörd.
Tänk på att det tillkommer en del fixande så som att skärma av ytan du vill använda till odling, ordna med ventilation så du kan kontrollera miljön och allt vad det heter.
Fundera igenom allt bara så att du har en plan sen kan vi enkelt hitta vad som passar och var det är billigast ;)

Ja, på sommaren så föredrar man ju att odla i solen men det är guld värt att kunna så redan på vintern så man kan sätta ut stora härdade plantor redan på vårkanten när de andra knappt köpt fröer ens :)
Sen är det en riktigt trevlig hobby under vintern när vädret inte tillåter dig att odla ute, man blir kung hos polarna när man kan tugga jordgubbar och chili året om ;)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Avståndet beror på hur stark lampa du är på jakt efter vilket i sin tur bestäms av hur stor yta du har tänkt använda.
Man vill helst inte gå lägre än 400W till en kvadratmeter men optimalt är en 600W.
Har du planerat mindre yta än så kommer det räcka med 250W.

Till växtfasen så vill du ha ett blåare sken, oftast i trakterna 5000-6500K beroende på lampa och tillverkare.
Till blomfasen är ett rödare sken att föredra, de flesta lampor är 2700K men finns ner till 2200-2500K för växter som kräver det.
Just vad som gäller för chili vågar jag inte svara på men jag hade nog köpt en så kallad "dual spec" lampa.
Skenet är en mix av blått och rött och dessa funkar utmärkt hela vägen från sådd till skörd.
Tänk på att det tillkommer en del fixande så som att skärma av ytan du vill använda till odling, ordna med ventilation så du kan kontrollera miljön och allt vad det heter.
Fundera igenom allt bara så att du har en plan sen kan vi enkelt hitta vad som passar och var det är billigast ;)

Ja, på sommaren så föredrar man ju att odla i solen men det är guld värt att kunna så redan på vintern så man kan sätta ut stora härdade plantor redan på vårkanten när de andra knappt köpt fröer ens :)
Sen är det en riktigt trevlig hobby under vintern när vädret inte tillåter dig att odla ute, man blir kung hos polarna när man kan tugga jordgubbar och chili året om ;)

Suveränt svar, till skillnad från andra. Tusen tack. :tummenupp

Jisses, jag som trodde att det bara var att hänga upp några nya lampor ovanför arbetsbänken. :D Men jag ska analysera ditt svar, och överväga det hela lite nogrannare. =) Tack för svaret, ännu en gång.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Suveränt svar, till skillnad från andra. Tusen tack. :tummenupp

Jisses, jag som trodde att det bara var att hänga upp några nya lampor ovanför arbetsbänken. :D Men jag ska analysera ditt svar, och överväga det hela lite nogrannare. =) Tack för svaret, ännu en gång.

Nemas problemas, får du några funderingar så kasta ett pm bara! :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Urladdningslampor kan man säga ger bättre ljus generellt. Det räcker med ett par 70w från plantagen eller weibulls.
Allt det där om olika ljuskvalité i olika tillväxtfaser hittar man nästan bara hos hemhampodlare. Kolla hur det ser ur i ett kommersiellt växthus så förstår du.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Urladdningslampor kan man säga ger bättre ljus generellt. Det räcker med ett par 70w från plantagen eller weibulls.
Allt det där om olika ljuskvalité i olika tillväxtfaser hittar man nästan bara hos hemhampodlare. Kolla hur det ser ur i ett kommersiellt växthus så förstår du.

Menar du typ högtrycksnatrium och metallhalogen?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ja, precis.
http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/vaxthuslampor/vaxtbelysning-for-vaxter-utan-dagsljus-p1

Visst är det bättre om man har precis rätt våglängder på ljuset men man skall ju orka att hålla på också. Du kommer ha fullt upp med att blanda näring och vattna så att behöva blanda in ytterligare en faktor är mest överkurs, speciellt som det fungerar bra ändå.

Ja, jag hade som sagt inte räknat med att belysningen skulle vara så avancerad. =)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top