Odla egen chili

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag är ett stort fan av riktigt manligt kryddad mat.

Har nu funderingar på att odla egen. Nån som vet om det kräver växthus eller om det räcker gott med ett köksfönster i väster?

Jag vill ha tokstark skit - vilken är det?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kom och hämta av våra pepparfrukt (läs: eld i en liten frukt)



Funkar med en vanlig kruka,våran har växt som ogräs på altanen,går även ypperligt att odla i köksfönstret.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Ahh, va bra!

Jobbar farbron i skruv & handskemedljuspåfingret-butiken imorrn eller går han hemma och skrotar?

Mark som vill odla starkaste saken i stan

PS: Här kan man visst hitta annat kul http://www.brutalablommor.se
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Väldigt enkelt att odla! Börja ganska tidigt, typ februari. Sen när blommorna kommer fram är det bara att polinera själv om nu inte bina göra det! :tummenupp

Ska själv göra det i år... var några år sen sist! :)
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Mark skrev:
2485156 Ahh, va bra!

Jobbar farbron i skruv & handskemedljuspåfingret-butiken imorrn eller går han hemma och skrotar?

Mark som vill odla starkaste saken i stan

PS: Här kan man visst hitta annat kul http://www.brutalablommor.se


Fulfarbron har fastnat på det där stället.. ska skicka med honom ett par pepparfrukter som du kan ta fröna av..

Sen får du inte glömma att leka blomma & bi så det blir några frukter.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var får man annars tag på bra skit om man inte är tokpolare med LF? (eller inte orkar åka till gbg för att komma över lite chilifrön?)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Skrutten skrev:
2485294 Fulfarbron har fastnat på det där stället.. ska skicka med honom ett par pepparfrukter som du kan ta fröna av..

Sen får du inte glömma att leka blomma & bi så det blir några frukter.

Ja, skicka gärna med honom nåt. Jag kommer förbi hans jobb imorrn.

Tack så jättemkt bästa skrutten på hela sh! :pannkyss

Dödschiliodlaren!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FreddaAbborre skrev:
2485373 Var får man annars tag på bra skit om man inte är tokpolare med LF? (eller inte orkar åka till gbg för att komma över lite chilifrön?)
Tja, fröfirmor brukar ha. Jag har själv beställt fröer från england tidigare år. Grobarheten är extremt hög (alla frön gror typ). Kvaliteten på den färdiga frukten varierar dock. Storleken på plantan varierar också. De flesta går bra att odla på fönsterbrädan men för att de skall utvecklas rikgit bra krävs mer ljus än man vanligen får i fönstret. Plantorna blir spretig med långa grenar i fönsterbrädan medan de blir buskiga på ett ljusare ställe. Problemet är egentligen att balansen ljus/värme är fel - de får för mycket värme i förhållande till ljuset. Vissa plantor blir mycket stora. Mina habaneros blev nästan två meter höga.

Enligt min erfarenhet blir de orientaliska sorterna bäst. Särskilt de med små frukter. De är också de jag tycker är godast, smaksak iofs. Sorter med stora frukter och tjockt skal har jag aldrig lyckats bra med. Bäst har jag lyckats med fröer jag tagit från frukter jag köpt i orientaliska butiker (runt Möllevången i Malmö finns många riktigt bra. Finns säkert liknande i GBG). Man tar helt enkelt de man tycker om, plockar ut fröna och stoppar i en kruka. Ett tag senare skördar man sin egen chili :)

Notera att man tar fröna från mogna (röda, i vissa fall gula. De gröna är helt enkelt omogna) frukter.

Det kan vara bra att veta att plantorna drar till sig spinn (ser ut som tät spindelväv). Spinnen är parasitdjur som skadar plantan, den tappar bladen. Bekämpas lätt med en blandning bestående av 1/3 vanlig såpa och rsten vatten. Man får göra det regelbundet. Plantorna dricker MYCKET vatten, vattna dagligen alltså! Skulle man glömma vattna några dagar kan plantan tappa alla bladen (och då menar jag verkligen alla). Oftast är det dock bara att vattna så kommer nya blad på ett par dar. Plantorna är otroligt tåliga.

Edit: härifrån har jag beställt. http://www.thompson-morgan.com/

De hade ett bättre sortiment för några år sedan. Deras Thai Dragon är mycket god. Den enda större sort jag lyckats bra med, utom Habanero.
 
Last edited:

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
FreddaAbborre skrev:
2485373 Var får man annars tag på bra skit om man inte är tokpolare med LF? (eller inte orkar åka till gbg för att komma över lite chilifrön?)


Kan väl skicka lite frön i en påse på posten. Borde väl funka?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Bingo skrev:
2485469 Massa bra text.

Tack för bra info!

Går det att få en plantskole lektion för riktiga pantade stadsbor?

Hur långt ner ska fröet!?

Hur stor behöver krukan vara?

Är självvattnande kruka skiten? Dyrt?

Andra bra tips?

Jag älskar thaimat, finns de nån chans i helvete att kunna odla röd curry o andra ingredienser?


Mark - med dom röda fingrarna
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mark skrev:
Jag vill ha tokstark skit - vilken är det?
Det finns många starka namnsorter. Men det hjälper dig inte att veta vilka om du inte kan få tag på frön av dem. Habanero är annars den starkaste sorten. Inte så god, om du frågar mig.

The Chile Pepper Institute är en bra källa att starta sökandet på: http://spectre.nmsu.edu/dept/welcome.html?t=chile
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Jag har funderat på att börja odla själv jag med, hittade dock en sydafrikansk sida där man kan beställa ett "starterpack" någon som har erfarenhet av att beställa från sydafrika?.

Starkaste chilifrukten heter red savina habanero, 600 000 scoville :yoparty
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mark skrev:
2485492 Tack för bra info!

Går det att få en plantskole lektion för riktiga pantade stadsbor?

Hur långt ner ska fröet!?

Hur stor behöver krukan vara?

Är självvattnande kruka skiten? Dyrt?

Andra bra tips?

Jag älskar thaimat, finns de nån chans i helvete att kunna odla röd curry o andra ingredienser?


Mark - med dom röda fingrarna
Haha, för helvete! Curry är en krydd-blandning :D

Tja, ner med fröet så jorden täcker det bara. En halv cm är ganska lagon. Sätt fröna i en sättlåda (en sån där med en massa små "celler"). Ett frö per cell/kub eller vad de heter. När de blivit ca 10 cm höga sätter du dem i en riktig kruka. De nöjer sig med förbluffande små krukor. jag har haft dem i små, stora, djupa, grunda och allt däremellan. Men en vanlig 30 cm terrakottakruka är ganska lagom för de flesta. Habanero lite större dock.

Självvattnande är för dyra för ett fattighjon som petit moi. Det blir en del krukor... Annars är de säkert bra.

Tips behöver du inga. De är otroligt lättodlade. Håll spinnen borta, vattna som en tok, lite gödning var tredje månad eller så. Vanlig blomnäring duger bra. Om man orkar kan man bli självförsörjande året runt. Det är en rätt skön känsla att knipsa av några frukter och snaska i sig.

Chili är fö svagt beroendeframkallande. Inte så man får delirium eller så, men man går ofta runt och är sugen. Flera jag känner som odlar själva har sanningsvittnat om att de okynnesäter ostsmörgåsar bara för att få stoppa i sig lite chili (passar perfekt ihop, läs på länken ovan så ser du varför) :)

Edit: Koriander är också lätt att odla i kruka. Värre med cocos-mjölk dock :D
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Här är lite bra starttips som jag precis hittade.

Enligt den sidan ska man plantera fröet i jan/feb.

Är det bara bull, eller måste jag vänta så länge? :(
 

Solid snake

Guest
Mark skrev:
2485492 Tack för bra info!

Går det att få en plantskole lektion för riktiga pantade stadsbor?

Hur långt ner ska fröet!?

Hur stor behöver krukan vara?

Är självvattnande kruka skiten? Dyrt?

Andra bra tips?

Jag älskar thaimat, finns de nån chans i helvete att kunna odla röd curry o andra ingredienser?


Mark - med dom röda fingrarna
Ju mindre vatten de får desto starkare blir frukterna, har jag hört.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Bingo skrev:
2485512 Haha, för helvete! Curry är en krydd-blandning :D

ja, men vaffan, sa ju att jag är ett mongo inom ämnet :lol
Fast nu när du säger det så ringer det en klocka.


Bingo skrev:
2485512
Tja, ner med fröet så jorden täcker det bara. En halv cm är ganska lagon. Sätt fröna i en sättlåda (en sån där med en massa små "celler"). Ett frö per cell/kub eller vad de heter. När de blivit ca 10 cm höga sätter du dem i en riktig kruka.

Självvattnande är för dyra för ett fattighjon som petit moi. Det blir en del krukor... Annars är de säkert bra.

Chili är fö svagt beroendeframkallande. Inte så man får delirium eller så, men man går ofta runt och är sugen. Flera jag känner som odlar själva har sanningsvittnat om att de okynnesäter ostsmörgåsar bara för att få stoppa i sig lite chili (passar perfekt ihop, läs på länken ovan så ser du varför) :)

Blir till att handla en del då.

Hittils har jag bara en vattenkanna o två redan upptagna krukor.

Kanske ska kasta dom jävla tönt grejjerna som liknar japanska miniträd och satsa på lite manligare saker.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mark skrev:
Enligt den sidan ska man plantera fröet i jan/feb.
Från jan/feb menar de nog. Jag har själv satt frön så sent som i april/maj. Men jag tror att Zilog här på forumet har planterat långt tidigare än så. Testa vet jag, vad kan gå fel?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag kör självvattnande krukor till mina plantor, köp de största du kan få tag i (bauhaus har för ~80 spänn), du kommer ändå ha ångest över vattningen bara du ska bort 3-4 dagar på sommaren..

Jag uppskattar det till att min Habaneroplanta dricker 0.7-0.8 liter/dygn när det är som värst, Jalapeno dricker kanske hälften av det. Till skillnad mot Bingo har jag lyckats med att få tjockväggiga sorter som Jalapeno och andra stora svaga sorter att bli bra och saftiga på fönsterbräde.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
zilog skrev:
2485533 Jag kör självvattnande krukor till mina plantor, köp de största du kan få tag i (bauhaus har för ~80 spänn), du kommer ändå ha ångest över vattningen bara du ska bort 3-4 dagar på sommaren..

Jag uppskattar det till att min Habaneroplanta dricker 0.7-0.8 liter/dygn när det är som värst, Jalapeno dricker kanske hälften av det. Till skillnad mot Bingo har jag lyckats med att få tjockväggiga sorter som Jalapeno och andra stora svaga sorter att bli bra och saftiga på fönsterbräde.

Najs!

Är det sånna där feta som morsan hade palmer i när man va knodd? (Ja de vet väl inte du) men typ 50 cm i diameter?

Så, följande bör mao. köpas:

1. Största jävla självvattnande krukan på bauhaus
2. näringsmedel
3. cell-grejjer att så frön i
4. nåt att fixa en döskalle med

Har säkert missat nåt?!

PS: hur viktigt är det med lampa? Kan man få det att bli "fint" eller kommer det se ut som byggarbetsplats? :va

PS2: Är det ok att män byter frön med varann eller anses det som lite ghey? :rolleyes:

PS3: sitter du inne med brännheta recept så är dom mer än välkomna oxå!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top