Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
-99 Monster 900
aJonator skrev:
2496476 jaha då har man skaffat sig en blade då :yoparty :tuttar

rätt nöjd är man ju :banana måste man ju fira ikväll :fyllisar
Härligt härligt! Va blev de för årsmodell? Färger? Kör nu inte efter att du firat :tungan
 

aJonator

Återfall, köpt en hoj igen...igen
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2023 Panigale V2
Fajjerblejd skrev:
2496538 Härligt härligt! Va blev de för årsmodell? Färger? Kör nu inte efter att du firat :tungan


haha nä först smita tidigt från jobbet sen åka lite sen afterwork :yoparty

Det är en -00 som är blå/röd/vit. P-Commander/Leo slipon/styrdämp å kraschpuckar. Är redan djupt försälskad i den trots endast en åktur till jobbet :tungan
 

Bifogat

  • IMGP1603.jpg
    IMGP1603.jpg
    88.5 KB · Visningar: 236

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Tja!

Någon som har koll på hur CBR:en har evolverats från 1992 och framåt. Är t ex ute efter en tank till min och undrar vilka (årsmodeller) CBR:er jag kan plocka tank från?

En allmän genomgång av CBR:ens evolution vore också uppskattad, t ex hur den förbättrats mm.

/Mvh Martin
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
såld
Goddagens!!!!
äntligen en bläjd tråd, nu saknas bara en klubb.

Själv har jag en 97:a som jag är riktigt nöjd med..

Jag har utrustat den med yoshi slip-on och touringbutikens sportluftfilter (DNA) tyckte som sagt att den gick mycket sämre så jag lämnade in den till verkstad med bänk för "mappning" bl.a så shimsade upp nålarna för fetare blandning men lika förbannat ser diagrammet ut som en bergochdal bana... den tappar skit mycket effekt mitt på kurvan! han som mappade den sa att det beror på luft filtret och han rekomenderade ett byte till orginal igen och då skulle problemet vara ur vägen.....

är detta en lösning eller vad kan man göra (kostade tusen kronor så jag vill liksom inte bara slänga det)

Rock On / Per
 

Dr.Bike

Guest
Pelle81 skrev:
2499527 Goddagens!!!!
äntligen en bläjd tråd, nu saknas bara en klubb.

Själv har jag en 97:a som jag är riktigt nöjd med..

Jag har utrustat den med yoshi slip-on och touringbutikens sportluftfilter (DNA) tyckte som sagt att den gick mycket sämre så jag lämnade in den till verkstad med bänk för "mappning" bl.a så shimsade upp nålarna för fetare blandning men lika förbannat ser diagrammet ut som en bergochdal bana... den tappar skit mycket effekt mitt på kurvan! han som mappade den sa att det beror på luft filtret och han rekomenderade ett byte till orginal igen och då skulle problemet vara ur vägen.....

är detta en lösning eller vad kan man göra (kostade tusen kronor så jag vill liksom inte bara slänga det)

Rock On / Per

Hur MYCKET shimsade han upp nålarna?
Byttes inga huvudmunstycken??
Fetades inte tomgångsblandningen upp lite oxå?
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Pelle81 skrev:
2499527 Goddagens!!!!
äntligen en bläjd tråd, nu saknas bara en klubb.

Själv har jag en 97:a som jag är riktigt nöjd med..

Jag har utrustat den med yoshi slip-on och touringbutikens sportluftfilter (DNA) tyckte som sagt att den gick mycket sämre så jag lämnade in den till verkstad med bänk för "mappning" bl.a så shimsade upp nålarna för fetare blandning men lika förbannat ser diagrammet ut som en bergochdal bana... den tappar skit mycket effekt mitt på kurvan! han som mappade den sa att det beror på luft filtret och han rekomenderade ett byte till orginal igen och då skulle problemet vara ur vägen.....

är detta en lösning eller vad kan man göra (kostade tusen kronor så jag vill liksom inte bara slänga det)

Rock On / Per

nu har du ju bevis för en reklamation,, reklamera skiten ,
har du inte gjort nått mer med motorn så är nog orginal filtret bättre,, det är ju fram taget till just den motorn.
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
såld
Dr.Bike skrev:
2499553 Hur MYCKET shimsade han upp nålarna?
Byttes inga huvudmunstycken??
Fetades inte tomgångsblandningen upp lite oxå?


munstyckena byttes inte vad jag vet.
antar/hoppas att alla injusteringar på förgasarna görs när man lämmnar hojjen till en verkstad. annars missförstod dom nog mig när jag ville ha den injusterad och bänkad!

ska scanna in diagramet så ska ni få se... ska bara installera scannern.... vänta tio minuter bara!!!!!
 

Dr.Bike

Guest
Pelle81 skrev:
2499611 munstyckena byttes inte vad jag vet.
antar/hoppas att alla injusteringar på förgasarna görs när man lämmnar hojjen till en verkstad. annars missförstod dom nog mig när jag ville ha den injusterad och bänkad!

ska scanna in diagramet så ska ni få se... ska bara installera scannern.... vänta tio minuter bara!!!!!

Jaaaa! Diagram gillar vi!
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
såld
gör ett försök......


cbr900rr-97_kurva.jpg


Skulle vara bra om någon kunnde förklara vad som menas med all siffror och streck.....:va
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Finns ju inte med någon A/F (Air/Fuel) kurva såvitt jag kan läsa. Alltså vet du ju inget om någon ev. dipp i mellanregistret.
Ok, kraftutvecklingen är inte linjär, men det behöver inte betyda att A/F är fel för det. Det finns så mycket annat som påverkar en motors karaktär, så utan A/F-kurva går det inte uttala sig om ifall den går magert eller inte.

Dock står det klart att du har ett tapp av effektutveckling mellan ca 4500 upp till 5300. Vad det beror på går bara att gissa, men ok, mager blandning kan vara EN av bovarna.
ALLA mor´torer (mer eller mindre) har någon flat spot i registret där alla ingående parametrar synkar dåligt.
När man trimmar gäller det att försöka sudda ut denna, eller if flytta den ut ur det varvtalsområde man avser utnyttja.
 
Last edited:

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
såld
Dr.Bike skrev:
2499716 Finns ju inte med någon A/F (Air/Fuel) kurva såvitt jag kan läsa. Alltså vet du ju inget om någon ev. dipp i mellanregistret.
Ok, kraftutvecklingen är inte linjär, men det behöver inte betyda att A/F är fel för det. Det finns så mycket annat som påverkar en motors karaktär, så utan A/F-kurva går det inte uttala sig om ifall den går magert eller inte.

Dock står det klart att du har ett tapp av effektutveckling mellan ca 4500 upp till 5300. Vad det beror på går bara att gissa, men ok, mager blandning kan vara EN av bovarna.
ALLA mor´torer (mer eller mindre) har någon flat spot i registret där alla ingående parametrar synkar dåligt.
När man trimmar gäller det att försöka sudda ut denna, eller if flytta den ut ur det varvtalsområde man avser utnyttja.


ok alltså kan det vara vad fan som helst som strular!
Trimmning vad inte riktigt vad jag var ute efter utan jag ville ha bättra ljud och köpte slipon sen behövde jag byta filter och då köpte jag det som verka de bäst..... är det lönt att prova med orginal eller kan jag strunta i det . cyklen går ju bra tycker jag!

ser det bra ut annars på diagramet och vad betyder alla siffror och linjer?
 

Dr.Bike

Guest
Pelle81 skrev:
2499751 ok alltså kan det vara vad fan som helst som strular!
Trimmning vad inte riktigt vad jag var ute efter utan jag ville ha bättra ljud och köpte slipon sen behövde jag byta filter och då köpte jag det som verka de bäst..... är det lönt att prova med orginal eller kan jag strunta i det . cyklen går ju bra tycker jag!

Jag tycker du ska slänga i originalfiltret om hojen inte går bra.

Kurvorna?

ser det bra ut annars på diagramet och vad betyder alla siffror och linjer?

Ja du har ju Wheelpower, dels corrected, d.v.s CWhlPwr och sedan CwhlTq som är det korrigerade värdet för vridmoment på bakhjulet.
En varvtalslinjal (den raka linjalen) samt i botten en graf för bakhjulshastighet.

Jag tycker du ska ta med diagrammet till verkstaden och be dem förklara i lugn och ro. Gjordes verkligen inte det när du fick papperet?
Märkligt i så fall, och då har ju du betalat för nåt du inte ens vet vad det är, vilket är ännu märkligare ;)
Men jag vet, man vill inte verka dum och fråga. Så det var starkt jobbat av dig att slänga upp diagrammet här :tummenupp
Sen är en dynokörning utan A/F kurva en bortkastad körning, i princip...
(visst, man kan experimentera och gissa, men då krävs det så otroligt många fler körningar efter varann)
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Pelle81 skrev:
2499751 ok alltså kan det vara vad fan som helst som strular!
Trimmning vad inte riktigt vad jag var ute efter utan jag ville ha bättra ljud och köpte slipon sen behövde jag byta filter och då köpte jag det som verka de bäst..... är det lönt att prova med orginal eller kan jag strunta i det . cyklen går ju bra tycker jag!

ser det bra ut annars på diagramet och vad betyder alla siffror och linjer?


Ser inte helt galet ut...
Att du får en dipp vid 115 km / tim är inget konstigt.

Sen att den stannar på 111 kusar känns lite lågt men det kan bero på bänken.
Själva kurva borde vara oroligare om det skulle vara felinställt.


Men känns hojen bra så är det ju inga problem.
Stirra dig inte blind på ett diagram som visar en siffra.
Åker du till en annan bänk kommer det se likadant ut men då kanske med 117 kusar.
Men inte går hojen bättre för det!
Bara den får rätt blandning så ska det vara ok

Det som mäts är den vänsta axeln som visar effekt och den undre för hastighet på hjulet..
Jag gillar bättre när man visar varvet på motorn på den undre men det är en smaksak

Sen den övre kurvan som svävar fritt är vridet som avläses på Höger axel...

Dr.Bike skrev:
2499767 Sen är en dynokörning utan A/F kurva en bortkastad körning, i princip...
(visst, man kan experimentera och gissa, men då krävs det så otroligt många fler körningar efter varann)

Jasså du..
Det ska jag skvallra för H..... att du tycker..:D

Har aldrig mätt A/F på min hoj.
Men den blev ju rätt klen å andra sidan!
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Såhär såg ett av mina diagram ut.
Där har du en dipp att hänga i julgranen! :tummenupp

Vridet skall dock översättas till Nm om nån orkar!
 

Bifogat

  • Broms papper mindre.jpg
    Broms papper mindre.jpg
    134.1 KB · Visningar: 377
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2499784
Jasså du..
Det ska jag skvallra för H..... att du tycker..:D

Har aldrig mätt A/F på min hoj.
Men den blev ju rätt klen å andra sidan!

Du ser!
Så tjacka dig nu en bredbandslambda för kommande vinter :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2499810 Energisparande åtgärder!

Typiskt felportat! :D

Kamikaze kid skrev:
2499807 Blah!

Kanske en bromsbänk först å främst! :tungan

Jaa...det kan ju vara nåt.

Å du, ska inte ALLA motorers hp/Nm-kurvor skära varann vid cirkus 7,300 rpm?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2499811 Typiskt felportat! :D

Ska ringa Bohlin dirrekt å skvallra! :D

Eller så är det alldeles för vassa kammar i den!
Nu behöver vi inte oroa oss för det för den är sönder... :yoparty
Det kommer bli mer än så istället med hjälp av en sån höfläkts liknande mojäng!

Dr.Bike skrev:
2499811
Å du, ska inte ALLA motorers hp/Nm-kurvor skära varann vid cirkus 7,300 rpm?

Näe...
Helt bevisligen inte!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top