Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

aJonator

Återfall, köpt en hoj igen...igen
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2023 Panigale V2
jodå så att de.... Är i hojbytartagen och har ställt in siktet på en 900RR. Ville nog haft en Honda från början men blev en triumph i all iver efter körkortsköet. Det har varit kanon men hör ju inte hit. Vill ha lite tips. Har kollat in 954RR mellan 02-03 just för att den är jäkla snygg :tuttar och den funkar både för aktiv körning men även att skjutsa med. Har testkört en så har fått den uppfattningen iaf. Frågan är vad jag tjänar/förlorar på att ta en 929:a ist kanske en 00-01:a effekten är nästan densamma färgerna kan väl diskuteras. Men är det nån övrig stor skillnad mellan åren 01-02 modellerna?

råd och tips mottages tacksamt. :)
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Väntat på Fireblade tråden...

Tjena

Bra initiativ att starta tråden. Körde en TRX innan och den tråden var fantastiskt bra stöd och hjälp.

Har givetvis en undran. Tycker hojen går dåligt på 5an och 6an. 6-8 tusen varv och så behöver man slå på gasen, när man sen gasar igen är det precis som hojen somnat händer ingeting på 1 sekund, känns orkeslös. Någon som har en klok idé på detta??

Mvh

Per
 
Last edited:

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Tudor_66 skrev:
2487950 Nu ska jag faktiskt ställa en fråga..

Jag tittar runt på blocket efter ny hoj åt mig, och förstahoj åt tjejen. Och, det är faktiskt så att jag tycker just 900 blade är överrepresenterat i säljes annonserna, vad beror det på? Vill alla ha literhoj eller mera, är det skit med blade kanske???????? eller va beror det på???

Nu hittade jag iof bara 32 st på blocket (Några var inte 900:an dessutom). Jämför detta med sökningen 'r1' så ploppade det upp 225 st. Skitsamma, det jag reagerade på var vilka priser folk har satt ut. Någon skulle ha 40k för en -97:a. Den såg iof fin ut och allt men den hade ändå gått 4800 mil.

Jag kan nog kanske få ut 30k (motsvarande miltal, inte lika fin) för min och då kommer jag ändå att serva den ganska mycket nu i vinter. Anledningen till att jag kommer sälja är inte att jag har tröttnat på hojen. Jag har fått upp ögonen för supermotard och känner att jag vill prova på att äga en. Att kostnaderna och farten kommer sjunka drastiskt känns som två plus i kanten. Speciellt eftersom detta året både bjudit på många tragiska olyckor och maktskiftsbyte med förhöjda premier som trolig utgång. Självklart så kommer jag inte ge upp sporthojsåkandet för det, högt på önskelistan står en 600:a för att endast smiska bana med. Kan tillägga att bladen är min första hoj och jag har ägt den i snart fem år. Känns faktiskt tråkigt att säja den men nu har jag bestämt mig.
 

Dr.Bike

Guest
ghandi skrev:
2488167 Jo berätta nu, själv betalar jag 188kr månaden för halvförsäkring :) ja den är skriven på mig och nej det är inte räknat på lägre kilowatt om sen hon på IF räknat enormt fel är inte mitt problem.

OK då!! Jag betalar samma som dig.

Men för HEL-försäkring!

one4fun skrev:
2488207 Tjena

Bra initiativ att starta tråden. Körde en TRX innan och den tråden var fantastiskt bra stöd och hjälp.

Har givetvis en undran. Tycker hojen går dåligt på 5an och 6an. 6-8 tusen varv och så behöver man slå på gasen, när man sen gasar igen är det precis som hojen somnat händer ingeting på 1 sekund, känns orkeslös. Någon som har en klok idé på detta??

Mvh

Per

Jepp. Du behöver en luftburksmod. samt lite nya och större munstycken.
Din hoj går troligen (som alla andra blejdar) magert. Kolla färgen i avgassystemet, är det grått eller bara ren metall så går den snålt.

aJonator skrev:
2488200 jodå så att de.... Är i hojbytartagen och har ställt in siktet på en 900RR. Ville nog haft en Honda från början men blev en triumph i all iver efter körkortsköet. Det har varit kanon men hör ju inte hit. Vill ha lite tips. Har kollat in 954RR mellan 02-03 just för att den är jäkla snygg :tuttar och den funkar både för aktiv körning men även att skjutsa med. Har testkört en så har fått den uppfattningen iaf. Frågan är vad jag tjänar/förlorar på att ta en 929:a ist kanske en 00-01:a effekten är nästan densamma färgerna kan väl diskuteras. Men är det nån övrig stor skillnad mellan åren 01-02 modellerna?

råd och tips mottages tacksamt. :)

De är i princip identiska.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan väl lägga in ett par bilder på mina!

Hoj på pall blev röd räser som går hyffsat fort...
 

Bifogat

  • Mindre.JPG
    Mindre.JPG
    118 KB · Visningar: 347
  • Mindre IMG_3941.JPG
    Mindre IMG_3941.JPG
    87.8 KB · Visningar: 333

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Tjena!
Har nyss skaffat hojkort och ska till och köpa hoj nu i höst, och cbr900rr är en av modellerna som jag spanat lite på. Vad bör man titta efter, och är det nån årsmodell man inte bör gå under? Tex om det vart nå bra uppdateringar något speciellt år!

929:an är i mitt tycke riktigt snygg, känns mycket modernare utseendemässigt än 900:an!
Men då jag endast kommer att kunna lägga ca 40t så får jag kika närmare på 900:an känns det som :)


Och en annan fundering, har hört/läst att det är 16" framhjul?! Brukar det inte vara 17" både fram och bak? Kanske är helt oväsentligt men det har hållt mig vaken ett par nätter..! :D

Är riktigt ny inom området, därför dessa "färskingfrågor" ;)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Blå fin blade blev efter marksyning syndigt svart och övermotoriserad!
 

Bifogat

  • 2004-05-21 15;00;47.JPG
    2004-05-21 15;00;47.JPG
    125.8 KB · Visningar: 383
  • Pang....JPG
    Pang....JPG
    91.4 KB · Visningar: 445

Dr.Bike

Guest
T.Jonasson skrev:
2488430 Tjena!
Har nyss skaffat hojkort och ska till och köpa hoj nu i höst, och cbr900rr är en av modellerna som jag spanat lite på. Vad bör man titta efter, och är det nån årsmodell man inte bör gå under? Tex om det vart nå bra uppdateringar något speciellt år!

929:an är i mitt tycke riktigt snygg, känns mycket modernare utseendemässigt än 900:an!
Men då jag endast kommer att kunna lägga ca 40t så får jag kika närmare på 900:an känns det som :)


Och en annan fundering, har hört/läst att det är 16" framhjul?! Brukar det inte vara 17" både fram och bak? Kanske är helt oväsentligt men det har hållt mig vaken ett par nätter..! :D

Är riktigt ny inom området, därför dessa "färskingfrågor" ;)


Hej

Läs mina länkar tidigare i tråden, där finns en jämförelse 16 kontra 17 hjul.
Läs noga hela denna tråd, och sen går du in på Mc-Poolen där i princip ALLA hojmodeller i modern tid finns.
DÄR hittar du en mkt bra historiebeskrivning för hela epoken fram till 929:an som ju är en helt annan hoj.

M.v.h
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Dr.Bike skrev:
2488442 Hej

Läs mina länkar tidigare i tråden, där finns en jämförelse 16 kontra 17 hjul.
Läs noga hela denna tråd, och sen går du in på Mc-Poolen där i princip ALLA hojmodeller i modern tid finns.
DÄR hittar du en mkt bra historiebeskrivning för hela epoken fram till 929:an som ju är en helt annan hoj.

M.v.h


Nu såg jag länken, slarvigt av mig att missa den, försökte att inte upprepa nå onödigt.. :)

Ska in och läsa nu, tack så mycket!
 

Dr.Bike

Guest
T.Jonasson skrev:
2488463 Nu såg jag länken, slarvigt av mig att missa den, försökte att inte upprepa nå onödigt.. :)

Ska in och läsa nu, tack så mycket!

Väl bekomme!
Se nu till att bli "bladerunner" du med! :tummenupp
 

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Ort
ulricehamn av alla ställen..
Hoj
retta -99 och miniretta -04
Dr.Bike skrev:
2488337


Jepp. Du behöver en luftburksmod. samt lite nya och större munstycken.
Din hoj går troligen (som alla andra blejdar) magert. Kolla färgen i avgassystemet, är det grått eller bara ren metall så går den snålt.



.

finns det nån tråd som tar upp luftburksmoden? kan vara intressant att fixa nu i vinter när snön singlar ner och man drömmer om våren.
 

Dr.Bike

Guest
Perkidde skrev:
2489965 finns det nån tråd som tar upp luftburksmoden? kan vara intressant att fixa nu i vinter när snön singlar ner och man drömmer om våren.

Njaaa... som jag skriver längre ned; Vill fota lite först osv.
Det FINNS en tråd där jag och UT diskuterar, och HAN har en färdig lösning som oxå verkar funka.

Ruhe bitte! Men sök ifatt DEN tråden på mekforat och länka upp den här vettja! Så fyller jag på den sen :tummenupp
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Man behöver ingen luftburksmod det man behöver är ett plenum och lite andra pryttlar. :D
Kan inte säsongen ta slut snart så man kan börja skruva. :D
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Jepp. Du behöver en luftburksmod. samt lite nya och större munstycken.
Din hoj går troligen (som alla andra blejdar) magert. Kolla färgen i avgassystemet, är det grått eller bara ren metall så går den snålt.


Låter rimligt, den är importerad och haft den en månad så jag vet inte hur luftfiltret ser ut, sitter ett slip on på och det gör väl inte saken bättre...

Är det värt pengarna med K&N filter, eller är det bättre att modda burken??

Dynojet, bra eller anus???
 

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Ort
ulricehamn av alla ställen..
Hoj
retta -99 och miniretta -04
PalleP skrev:
2489979 Man behöver ingen luftburksmod det man behöver är ett plenum och lite andra pryttlar. :D
Kan inte säsongen ta slut snart så man kan börja skruva. :D

Plenum?? min säsong e ju redan avslutad och nu väntar vintermeket för fullt! har beställt lite prylar som ska bråkas med antagligen nästa helg.
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Perkidde skrev:
2490431 Plenum?? min säsong e ju redan avslutad och nu väntar vintermeket för fullt! har beställt lite prylar som ska bråkas med antagligen nästa helg.

Plenum=luftburk för turbohojar. :yoparty
 

Dr.Bike

Guest
one4fun skrev:
2490213 Jepp. Du behöver en luftburksmod. samt lite nya och större munstycken.
Din hoj går troligen (som alla andra blejdar) magert. Kolla färgen i avgassystemet, är det grått eller bara ren metall så går den snålt.


Låter rimligt, den är importerad och haft den en månad så jag vet inte hur luftfiltret ser ut, sitter ett slip on på och det gör väl inte saken bättre...

Är det värt pengarna med K&N filter, eller är det bättre att modda burken??

Dynojet, bra eller anus???

Dynoshit kan du ju skippa. Kolla trådar i mekforumet eller fråga Anders brink så får du veta. (saken är DEN att de är jättebra. Ett tag. Men de är gjorda av navelludd så de slits fort som fan jämfört med original.)
Vill du ha nya nålar köper du dem från Factory pro. Helst deras titan-nålar. Finns flera steg på de färdiga kiten. Tror McDoktorn i Blekinge är gen.agent. Kolla med dem iaf.

Kå å Enn...tjaa, joo, har själv varit nöjd med dem, men det finns flera leverantörer av tvättbara s.k sportfilter.
Köp det billigaste. Men minns att motorn slits fortare, betydligt fortare, med sämre rening.
Ett friskt originalfilter räcker långt.

I övrigt: Se vad JAG gjorde i förgasarna (läs tråden från början! + länkar)

PalleP skrev:
2490541 Plenum=luftburk för turbohojar. :yoparty

Njaa...nu ska vi djuploda lite! :)

Plenum är latin och betyder "gemensamt rum"
Så långt allt rätt, d.v.s det gemensamma rum som insugsrören mynnar i.
Det har sedan INGENTING med att göra med hur man matar gåsen!
D.v.s om den får suga i sig själv eller om den tvångsmatas!

I så motto att plenum betyder gemensamt rum (jämför plenisal) så är det alltså även rätt att kalla luftburken för plenum. :mattias
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2490770 Dynoshit kan du ju skippa. Kolla trådar i mekforumet eller fråga Anders brink så får du veta. (saken är DEN att de är jättebra. Ett tag. Men de är gjorda av navelludd så de slits fort som fan jämfört med original.)

Jamen den röda gick ju så bra...
Den har ju Dyngjet kit i förgasarna.
Så alltigenom dåligt kan det ju inte vara ju! :D

Men nä...Det är förvisso inte navel ludd men väl lödtenn grejjorna är gjorda av.
Om man då kan köpa nålar av titan så ser man ju skillnaden i kalitét.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top