Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Dr.Bike

Guest
PacMan skrev:
2485024 Nu har jag ingen Blade, men jag VILL kanske ha en så jag tycker att jag kan få hänga här lite också. :rolleyes: Måste bara fråga hur det funkar utan övervarvningsskydd. Vad är det (om inte föraren) som sätter stopp för varvet, och går det sönder dyra saker då?

Det gör det!

Det som händer när man allt för entusiastiskt och helt utan motoröra samt total avsaknad av känsla att all effekt redan ebbat ut, men fortsätter att varva in i 20k-området... jaa då möter kolvarna ventilerna som har börjat "flyta" d.v.s följer ej längre kamprofilen utan får sån acceleration i öppnandefasen att de fortsätter en bit till över kammen. De hänger alltså fritt utan kontakt mot kamloben.
Här möter de sitt öde.

Har man riktig tur i sammanhanget smäller nån eller ett par stakar av oxå, sen är cirkusen i full gång! :tummenupp
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Dr.Bike skrev:
2485085 Du vet ju att både jag och kidden kan ställa dina ventiler.

Du har PM :)

GizmoQuack skrev:
2485088 RR_jonas,, testa motortvätt,, spruta på och låt verka sen spola av,, lätt plätt

Check! :tummenupp Skall, prova... återkommer med resultatet.

Kamikaze kid skrev:
2485107
Rökig tjärsmakande ska den vara! :tungan

Noterat! ;)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
2485123 Det gör det!

Det som händer när man allt för entusiastiskt och helt utan motoröra samt total avsaknad av känsla att all effekt redan ebbat ut, men fortsätter att varva in i 20k-området... jaa då möter kolvarna ventilerna som har börjat "flyta" d.v.s följer ej längre kamprofilen utan får sån acceleration i öppnandefasen att de fortsätter en bit till över kammen. De hänger alltså fritt utan kontakt mot kamloben.
Här möter de sitt öde.

Har man riktig tur i sammanhanget smäller nån eller ett par stakar av oxå, sen är cirkusen i full gång! :tummenupp

:hihi Nu känner jag att jag nog måste skaffa en sån box utan varvstopp. Det verkar onekligen hardcore. :rolleyes:
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
en liten undran här nu.,,

min hoj är strypt på pappret till 41kw.. hur många kw är det orginal utan strypningar??
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Hrrm i mitt regpapper står det 72 EG, det borde stå typ 95-100 nånting istället.
Den går alldeles för fort för att vara bara 100 hästar så jag tror inte den är strypt, kan varit nåt tjafs i importen.
 

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Ort
ulricehamn av alla ställen..
Hoj
retta -99 och miniretta -04
väntan har varit lång men nu är äntligen tråden här! :yoparty

så här ser min cbr ut för tillfället.. kan det bli vackrare?
det som ska göras i vinter är:
packboxbyte i gaffeln.
bromsklossar runt om.
fixa ny motorkåpa på vänster sida. (nån som har nån liggandes till en -96a?)
putsa, putsa och putsa lite till.
allmän service.
har funderingar på om man ska riva toppen och porta den lite.
 

Bifogat

  • vardagsrum.JPG
    vardagsrum.JPG
    78.4 KB · Visningar: 615

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
GizmoQuack skrev:
2487052 en liten undran här nu.,,

min hoj är strypt på pappret till 41kw.. hur många kw är det orginal utan strypningar??

Samma lika på min, 41 kw alltså, har för mig att det är 97kw orginal, alla fall på min från -97
 

Dr.Bike

Guest
Perkidde skrev:
2487179 väntan har varit lång men nu är äntligen tråden här! :yoparty

har funderingar på om man ska riva toppen och porta den lite.

NI som vill ha portat kan höra av er till mig vi PM.

Den ERF-racer jag portade är ännu inte bänkad, men den körde ifrån många 1000-kubikare på Mo i Rana. Detta med en bra pilot förståss, men med originalkammar, original luftburk och förgasare. Helsystem och höjt komp.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Fall skrev:
2483868 Det är väl ingen i hela världen som vill sälja sin fireblade ;)

Nu ska jag faktiskt ställa en fråga..

Jag tittar runt på blocket efter ny hoj åt mig, och förstahoj åt tjejen. Och, det är faktiskt så att jag tycker just 900 blade är överrepresenterat i säljes annonserna, vad beror det på? Vill alla ha literhoj eller mera, är det skit med blade kanske???????? eller va beror det på???

























Ok, jag tror inte att det e skithojar.....:)


(undrar om jag får ta skit nu)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tudor_66 skrev:
2487950 Nu ska jag faktiskt ställa en fråga..

Jag tittar runt på blocket efter ny hoj åt mig, och förstahoj åt tjejen. Och, det är faktiskt så att jag tycker just 900 blade är överrepresenterat i säljes annonserna, vad beror det på? Vill alla ha literhoj eller mera,

Ja så är det. Antingen en 600 eller så vill man ha nåt "fullt ut" d.v.s en tausenkjoobikare....
Att man sen inte BEHÖVER en sån hör inte hit.
ZX9R, RF900, CBR900RR är typiska hojar som blir till salu och hyllvärmare.
Det här hajar försäkringsbolagen oxå, och premierna på en gammal blde är mer än resonliga. Vågar knappt berätta hur lite jag betalar för helförsäkring, utan att försaka särskilt mycket körglädje gentemot de senaste monstren.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Dr.Bike skrev:
2487984 Vågar knappt berätta hur lite jag betalar för helförsäkring, utan att försaka särskilt mycket körglädje gentemot de senaste monstren.

Jo berätta nu, själv betalar jag 188kr månaden för halvförsäkring :) ja den är skriven på mig och nej det är inte räknat på lägre kilowatt om sen hon på IF räknat enormt fel är inte mitt problem.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top