Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Bytte bromsbelägg i helgen som va, de va ett rent helvete!! De har troligtvis inte bytts på bra länge, för jag kunde för mitt liv inte få loss "pinnskruvarna" som sitter genom beläggen, fastskruvade i oket, puckad konstruktion tycker jag. först att de använder sig av insexskruv!, sen att den är inskruvad en bit in i oket, sen har man satt ett litet täcklock, som oxå gängas in, (bara o få bort täcklocken va svårt) Men grejen med insexskruv är att de har en benägenhet att bli lätt runddragna... den ena sidan så va skruven redan runddragen :( den andra sidan så såg den fin ut, tog i så försiktigt som möjligt, men efter en liten stund så,,,,,fjupp :mad: paj!! Aaaarggghhh!! fick borra ur dom!! suck..

Men till varför jag skriver om de :) finns de andra skruvar man kan använda sig av idag? ser de likadant ut på nyare modeller? jag funderade ett tag på o ta en vanlig bult o svarva till den så man får skallen utanför oket, och kan ta ett vanligt spärrskaft o lossa skiten nästa gång. :)

problemet med o gänga in i saker som blir utsatt för ganska kraftiga temperaturväxlingar är att de med tiden sätter sig fast så in i helvete!

Förra säsongen bytte jag belägg 2ggr, det tar ca 10minuter fram.
Konstruktionen är bra, om man sköter grejerna. Jag har dock inga täcklock på mina skruvar? Ändrade dom det 98-99?
Sen hoppas jag att om man byter belägg så sällan, att man motionerar okets kolv en stund, och ser till att allt går lätt och smidigt. Jag kan trycka in mina kolvar mellan fingrarna innan jag lägger in de nya beläggen.
Min Enduro är som du beskrev, men den åker jag med i andra förhållanden :)
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
jo, klart att om man gör ordentligt från början så är de ju lättare :) problemet för mig är ju att jag nyss köpt hojen, såg att beläggen va slitna o tänkte göra ett snabbt byte, men som sagt, de tog liiite längre tid än jag räknat med ;)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
jo, klart att om man gör ordentligt från början så är de ju lättare :) problemet för mig är ju att jag nyss köpt hojen, såg att beläggen va slitna o tänkte göra ett snabbt byte, men som sagt, de tog liiite längre tid än jag räknat med ;)

Men du gjorde det seriöst nu då, så att det är lättare nästa gång? :)
Originalbultarna funkar som sagt, om resten är fräscht :)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
1. Pinch bolts för framhjulsaxeln står moment i servicemanualen, har för mig att det var 70nm.

2. Sitter skruvarna fan så värm med propanbrännare. Inget kommer att vara ett problem att lossa. (det är ju inte så att oket är svalt efter en babkörning så värme tål grejerna)
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Men du gjorde det seriöst nu då, så att det är lättare nästa gång? :)
Originalbultarna funkar som sagt, om resten är fräscht :)

Japp, nu blev de ordentligt gjort :) ska gå som en dans nästa gång de är dags, annars får jag väl köpa mig en liten brännare ;)

En annan sak! Jag skulle vilja sitta lite högre, de finns ju höjningssatser o köpa, är de bökigt o få dit eller? nått man ska tänka på när man monterar? och sen skulle ja vilja byta ut de otroligt fula orginalblinkers som sitter på, till lite mindre snyggare :) tips på vart man kan köpa, och vad som passar?

:yoparty
 
Last edited:

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Ang köp av en Cbr929

Hej gott folk, tänkte jag ställer några frågor här angående modellen m.m.. Hade tänkt att byta bort min bandit 1200 årsmodell 2006 mot en CBR929 av årsmodell 2000
http://www.blocket.se/malmo/Honda_CBR900RR_34054573.htm?ca=20&w=3

Vet att jag kommer förlora lite pengar på affären men är så jävla sugen på att skaffa något sportigare.. Angående att gå ner sig några årsmodeller känns väl också lite sådär, men det är nästan tvunget för att få en rimlig försäkringskostnad.. Hur tycker ni om modellen? Tycker ni den känns gammal i jämförelse med dagens lite nyare hojar eller den står sig fortfarande väl? Det står i princip mellan en CBR och en Fz1:a som är betydligt nyare (07:a), kanske någon har erfarenheter av båda två? Tack på förhand
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Funderar på att köpa en -97a, som gått 4900 mil, några tipps vad man bör kolla på, sjukdomar eller dyl? Alla tipps mottages med öppna armar.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hej gott folk, tänkte jag ställer några frågor här angående modellen m.m.. Hade tänkt att byta bort min bandit 1200 årsmodell 2006 mot en CBR929 av årsmodell 2000
http://www.blocket.se/malmo/Honda_CBR900RR_34054573.htm?ca=20&w=3

Vet att jag kommer förlora lite pengar på affären men är så jävla sugen på att skaffa något sportigare.. Angående att gå ner sig några årsmodeller känns väl också lite sådär, men det är nästan tvunget för att få en rimlig försäkringskostnad.. Hur tycker ni om modellen? Tycker ni den känns gammal i jämförelse med dagens lite nyare hojar eller den står sig fortfarande väl? Det står i princip mellan en CBR och en Fz1:a som är betydligt nyare (07:a), kanske någon har erfarenheter av båda två? Tack på förhand

Har kört min sen förra sommaren och är jättenöjd. Kan bara rekomendera. Och enligt andra som oxå kört den är det en hoj som står sig bra än idag. Och enligt vissa mekaniker är det en hoj som bara går och går om man sköter den.
Kör lite bankörning med min, går kanon och kommer i veckan dra en tripp till Norge och det blir inga problem det heller.

Men nog var det ett bra högt pris på den du länkade till. Jag köpte min ifjol, en 2001 med 1800 mil för 40k. Lite kompispris var det, men en 929 hittar du för bra mycket mindre än 55000:-
 

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Honda CBR900RR -97
Funderar på att köpa en -97a, som gått 4900 mil, några tipps vad man bör kolla på, sjukdomar eller dyl? Alla tipps mottages med öppna armar.

Tja! Har nyligen själv köpt mig en -97:a, jag är väldigt nöjd med den, går underbart, speciellt för o va 14 år gammal! :yoparty tycker den är helt kanon o köra, kan ioförsig bara jämföra med VFR som jag hade innan, men helt klart en bra cykel. Har inte upptäckt några fel, kända fel vet ja inte, Honda gör ju bra cyklar/motorer, sköter man dom så går dom många år utan problem.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Funderar på att köpa en -97a, som gått 4900 mil, några tipps vad man bör kolla på, sjukdomar eller dyl? Alla tipps mottages med öppna armar.

Det finns inga sådana på din årsmodell vad jag vet. Kolla det vanliga. bromsar, packboxar, drivpaket, olja, lager, servicebok?, lagningar? växlarna går i fint och hoppar inte ur.. mm
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Någon som sitter på ett bakhjulslager modell yttre till en fireblade i Jönköpingstrakten?
Skulle åkt till anderstorp imorgon, men det verkar skita sig nu.

O.D56mmxI.D22xW17mm
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Börjar bli osäker på vilket lager det ska sitta i ryckutjämnaren nu.

Det som satt där innan hette: NTN SCO4866LUoch var 56x22x17

Här står det att det är ett 6322-lager, vilket i standard innebär 56x22x16 enligt google?!

http://www.mrcycles.com/fiche_secti...ry=MOTORCYCLES&make=HONDA&year=1999&fveh=3067

Dock säljer Lelles 6322-C3 med måtten 22mm x 56mm x 17mm för 129kr
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=51674
6322-C4 med samma mått för 199kr
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=51675
Och så säljer dom ett annat 6322-RS1-lager med samma mått, men som istället står under bakdrev CBR900-99 för 450kr?!
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=52325

Vad är skillnaden?!
 
Last edited:

Kapten88

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -99
Hej, har en bromsskiva att leta upp. har en 99 cbr900rr. Till vilka årgångar använde man likadana?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
99-98 större ytterdiameter än de äldre
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Börjar bli osäker på vilket lager det ska sitta i ryckutjämnaren nu.

Det som satt där innan hette: NTN SCO4866LUoch var 56x22x17

Här står det att det är ett 6322-lager, vilket i standard innebär 56x22x16 enligt google?!

http://www.mrcycles.com/fiche_secti...ry=MOTORCYCLES&make=HONDA&year=1999&fveh=3067

Dock säljer Lelles 6322-C3 med måtten 22mm x 56mm x 17mm för 129kr
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=51674
6322-C4 med samma mått för 199kr
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=51675
Och så säljer dom ett annat 6322-RS1-lager med samma mått, men som istället står under bakdrev CBR900-99 för 450kr?!
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=52325

Vad är skillnaden?!

Vet inte om detta skrivits innan men jag använder följande sida för att kolla vilka delar jag ska ha till bågen:
http://www.cmsnl.com/honda-cbr900_model177/

välj USA modellen och året ni har på hojjen så får man upp sprängskisser med honda's artikelnr.
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Hello grabbs,

Undrar om någon vet om jag kan få i en motor från -98 i en ram från -92 utan att modda? Har sett att ramarna inte är 100% identiska.

Tack på förhand!
 

Core

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 900RR -96
Till er som bytt till miniblinkers. Hur monterades dom och hur gör man med utrymmet i kåpan som blir efter originalet? Hoppas ni förstår mina frågor :)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hello grabbs,

Undrar om någon vet om jag kan få i en motor från -98 i en ram från -92 utan att modda? Har sett att ramarna inte är 100% identiska.

Tack på förhand!

Kolla med Jezze_ (från ume) Han vet nog.. Han är en av dem som skruvade fast en BB motor i en ram från 92.

Vad jag förstått har de lutat cylinderraden framåt lite mer för varje modellbyte. ? Vet iaf att bakramen sitter för lågt om du försöker skruva dit en nyare "96" på en 92.

Till er som bytt till miniblinkers. Hur monterades dom och hur gör man med utrymmet i kåpan som blir efter originalet? Hoppas ni förstår mina frågor :)

Förstår inte:) Skruva dit dom och se glad ut.

Edit: tror jag förstår hur du tänker nu och ingen kommer bry sig..
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top