Reggning av turbo - effekt på försäkringspremien?

FreddaGädda

Guest
När man konverterar hojen och reggar den som ombyggt till turbo, vad händer då med försäkringen? Och hur blir det med effekten i regbeviset, vad anger man för hästantal så att säga?

Jag kan tänka mig att försäkringen får nåt fint specialtillägg, men vad vet jag, det är därför jag frågar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De flesta moppar hamnar i klass 7 i vilket fall som helst så där är ingen större skillnad. Dock är det viktigt att där står "Mc med turbo" på upplysningsraden i reggbeviset... En del besiktigar in med en ytterst moderat effekthöjning då de i bänkningen i anslutning till regbesiktningen laddar 0,2 bar eller dyl.... Hade varit festligt att se minen på en besiktningsman om man kommer in med 450hk Busa och vill få 450hk med i reggbeviset :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag bänkade med väldigt lågt tryck och lite fusk med gasrullen när trycket kom, så 67 kW (91 hk) står det i mina papper... :hihi Jag kunde inte ha mer effekt eftersom vridet då skulle gå över originalvrid. Det är helt kört att få intyg från Suzuki på att de godkänner mer än original effekt och vrid. Min försäkring gick ner lite pga den lägre effekten... :rolleyes: Men det står iallafall "motor med turbo" i registreringsbeviset :tummenupp och ingenting om någon laddtrycksbegränsning.
 

FreddaGädda

Guest
Försäkringen hoppar alltså upp ett par klasser om den kan?
Förutom om man kör Lahis variant. Dock hade jag eventuellt tänkt att köra utan kompsänkning och E85 vilket ju skulle innebära att man skulle behöva ladda preciiiis över gränsen för 0 bar för att inte komma över originaleffekten eftersom ingen grundeffektsminskning sker. Får väl kompsänka den då ändå. Lika bra att ladda över kilot när man ändå håller på :) .
Jag har lekt med tanken att mata en B6:a då jag har ett aggregat som passar till ändamålet. B6:an har en låg försäkringskostnad i grunden. Jag är rätt intresserad av vad som händer med denna kostnad. Att ringa bolagen är ju ett alternativ men jag får en känsla av att de inte kommer kunna svara på det förrän registreringen är gjord.

Notis: Sluddrigt skrivet och editerat. Lev med det ;)
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
lahi skrev:
2467495 Jag bänkade med väldigt lågt tryck och lite fusk med gasrullen när trycket kom, så 67 kW (91 hk) står det i mina papper... :hihi Jag kunde inte ha mer effekt eftersom vridet då skulle gå över originalvrid. Det är helt kört att få intyg från Suzuki på att de godkänner mer än original effekt och vrid. Min försäkring gick ner lite pga den lägre effekten... :rolleyes: Men det står iallafall "motor med turbo" i registreringsbeviset :tummenupp och ingenting om någon laddtrycksbegränsning.

Vore kul fast ändå inte om du fick din cykel stulen och FB skulle ersätta dig med en liknade. Kan nog bli lite svårt:rolleyes:
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Mr Helmut skrev:
2467725 Vore kul fast ändå inte om du fick din cykel stulen och FB skulle ersätta dig med en liknade. Kan nog bli lite svårt:rolleyes:

Måste gå att ringa en bes. kille från försäkringsbolaget komma och göra en värdering av hojen.

Ligger många timmar bakom effekten och allt bling-bling.

Fast det är klart ökar hojens värde så blir öven försäkrningen dyrare.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Har pratat med försäkringsbolaget angående värdet på hojen men dom struntar helt i hur mycket tid du har plöjt ner i bygget och går helt efter vad du har kvitto på, mao har du inte kvitto på svetsjobb, lackering, turbon m.m. så är inte hojen värd särskilt mycket...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
burner skrev:
2468415 Måste gå att ringa en bes. kille från försäkringsbolaget komma och göra en värdering av hojen.

Ligger många timmar bakom effekten och allt bling-bling.

Fast det är klart ökar hojens värde så blir öven försäkrningen dyrare.
Jag har precis som T509 pratat med försäkringsbolaget ang. omvärdering av hojen, men det är kört... De går efter listvärde och eventuella kvitton... jag har ju köpt väldigt mycket privat utan kvitto, så hon rekommenderade mig att ta bilder på allt som är ombyggt så skulle man kunna få lite mer ersättning. Men det blir nog inte så mycket... Det fanns ingen specialförsäkring heller där man kunde försäkra hojen för ett visst värde. Kass! Jag har Trygghansa som försäkringsbolag, men jag vet inte om det finna andra bolag som har någon typ av specialföräkring där jag kan försäkra hojen för ett egenbestämt värde. Det lär ju kosta ganska mycket mer, men det struntar jag i. Heller det än att förlora på det i andra änden. Så är här någon som känner till något annat bolag som har en sådan försäkring, säg till!!!
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Tror det var Bilsport MC som hade att man kunde fylla i eget värde, vill minnas att jag fått göra det iaf.

Frånsett den uppenbara risken att någon missbrukar det, så är det ju win/win för försäkringstagaren/f-bolaget med sådana regler.

/J
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
RG500-Johannes skrev:
2471717 Tror det var Bilsport MC som hade att man kunde fylla i eget värde, vill minnas att jag fått göra det iaf.

Frånsett den uppenbara risken att någon missbrukar det, så är det ju win/win för försäkringstagaren/f-bolaget med sådana regler.

/J
Ahaaaa, tackartackar! Jag mailar dem nu :tummenupp (telefonväxeln stängd för dagen) Jag har iofs huvudförfallodag 0601, men ändå. Då vet jag iaf hur det ligger till så jag kanske kan byta 0601 nästa år.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top