Val av turbo ?

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
lahi skrev:
2476469 Jag har en liten fråga, var ligger chokelinjen för en TD04-16T och hur långt räcker man då? Jag hade 266 hk på hjulet vid 1,1 bar (motsvarar väl runt 300 på veven om man räknar på de 13 procenten) och nu laddar jag 1,4 (eller strax över). Rent teoretiskt om man räknar på 1 bar=100% effektökning och lite avrundningar, så skulle jag ligga på runt 340 på veven (~300 på hjulet) nu, men så kan man kanske inte räkna vid de trycken pga värme mm? Jag hade iallafall en väldigt märkbar skillnad när jag höjde :) Och även när jag fick ordentligt läckage på en wg-slang (blev runt 1,8 bar :hihi )

Kolla här http://web.telia.com/~u58304000/turbo3/mitsubishi/mitsubishi.htm
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Mr.Rackel skrev:
2476540 kkk k24 finns i FLERA utföranden. T.ex sitter dessa på Audis S bilar S2 / S4
Men då med annat avgashus än på t.ex Volvo S60R.
Hur Audi kkk k24 skulle passa på en SH vore ju intressant att veta, då utbudet på dessa är betydligt större. Dock har dom INTE inbyggd WG .

Audis KKK K24 är betydligt klenare än den som sitter på Volvo S60R.

Volvosnurran klarar ca 380hk.

Min hoj gav 273hk på slangen med vid 1.0 bar och hade den mjukaste, nästan löjligt snäll effektkurva. Ska se om jag kan hitta ett bromspapper.... (blackbirdmotor)
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Webspy skrev:
2477212 Audis KKK K24 är betydligt klenare än den som sitter på Volvo S60R.

Volvosnurran klarar ca 380hk.

Min hoj gav 273hk på slangen med vid 1.0 bar och hade den mjukaste, nästan löjligt snäll effektkurva. Ska se om jag kan hitta ett bromspapper.... (blackbirdmotor)

Är det inte mkt sämmre spool up på dom gammla Audi kkk aggen oxå?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Så lämpliga agg borde vara mitsu 16t och k24?

Ett 16t med 8ans avgashus, är det för stort?

F.ö. om nån har en fresh turbo till salu, Pm! Till R1.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad är det för agg som sitter på Vag 1.8t motorerna? Hur funkar de i hojsammanhang? Funka gratis bra, eller tom betala för ett sådant agg?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vag 1.8T kör med KKK-03. Sånt slänger folk på dig. Klarar väl ca 230 hästar med en bra topp monterad. K24'an som VAG använder klarar dryga 260. Jag har en sån liggandes, 1500.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
2521634 Sånt slänger folk på dig.


Märkt det. Därför jag undra lite smått... En polare hade ett sånt över jag kunde få...

Vad är det för hästar vi snackar? Fina avelsston på bakhjulet eller sunkiga nedkörda ridskolehästar?


Om man nu som första projekt tar ett sådant kkk 03 agg, blir det mycket man behöver ändra sedan eller är det bara avgasflänsen som behöver bytas om man känner sig mogen för lite ballare saker?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
FreddaAbborre skrev:
2521657Vad är det för hästar vi snackar? Fina avelsston på bakhjulet eller sunkiga nedkörda ridskolehästar?

Hästar som hästar. Vridet kommer rätt tidigt eftersom turbindelen är det begränsande. Vag's 1.8T är trevliga turbos.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
är garretaggregat onavändbara till turbo konverteringar sitter på ett nytt sånt till en diesel motor har även nåt begagnat funderar på å göra nåt kul av det
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Noc skrev:
2481176 Så lämpliga agg borde vara mitsu 16t och k24?

Ett 16t med 8ans avgashus, är det för stort?

F.ö. om nån har en fresh turbo till salu, Pm! Till R1.

Du menar nog 7ans avgashus med HL turbin

pini skrev:
2607116 är garretaggregat onavändbara till turbo konverteringar sitter på ett nytt sånt till en diesel motor har även nåt begagnat funderar på å göra nåt kul av det

Passar inte så bra med diesel aggregat på bensinare då turbinen/kompressorn inte är avstämd till din bensinmotor, sen har du sämre material i avgasturbinen då diesel går betydligt svalare.

Satsa på ett Mitsu aggregat bra spoolup till mkt bra pris.
 
Last edited:

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
okej men för å vara lite redig så nyttjar volvo samma aggergat på vissa dieselmotorer å bensinmotorer skillnaden va bara vart wastegaten sitter
har även begagnade bensin aggregat men frågan va varför nyttjar ni inte garret aggregat`?`skit eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Använd en modern turbo som klarar vad du är ute efter, om det är en Garret, Mitsu eller KKK - spela roll. Själv rekommenderar jag en turbo som är plentyful ute på skrotarna. Köper du en "designad" kostar det ju lite extra att fixa den när den fått nog efter ett tag. Själv får jag masa mig tvärst över vägen 150 meter till Ekmans bilskrot när lützen blir för svår.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top