Val av turbo ?

GSXR-R

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSX-R 1995
Verkar inte finnas så många TD0416t turbos på markanden för närvarande.

Vad finns det för liknande modeller av andra märken som tex. KKK som har likande storlekar på kompressor och avgashus ?

tack på förhand

(siktar på att vara snabbare än bror år 2007)
 
Last edited:

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
sEiKo skrev:
2463938 kkk24 har jag för mig stämmer bra.

KKK K24 (Volvo S60R) har större kompressorhus och klarar av att pumpa mer luft än 16T-7.
KKK K24 kan närmst jämföras med Mitsu TD04HL 19T-7.
 

GSXR-R

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSX-R 1995
slangarn skrev:
2463953 KKK K24 (Volvo S60R) har större kompressorhus och klarar av att pumpa mer luft än 16T-7.
KKK K24 kan närmst jämföras med Mitsu TD04HL 19T-7.

Okej tack, storleken under K24 kanske är att föredra med andra ord.
Hur ser det ut med Garret turbo då ?

Vilka motsvarigheter finns det på den sidan ?
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
GSXR-R skrev:
2463958 Okej tack, storleken under K24 kanske är att föredra med andra ord.
Hur ser det ut med Garret turbo då ?

Vilka motsvarigheter finns det på den sidan ?
gt25 eller gt28 isåfall om det gäller garret.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
KKK24 från S60R är nästan FÖR bra för hojbruk +1000cc. Ger mycket pulver i mellanregistret och viker av rätt snabbt på topp. Avgasdelen skulle ha mått bra av att vara lite lite större. Växellådsdödare om man låter den pulvra fullt mest hela tiden. En bra portad motor får väl ut ca 350 med den. Men original wasteklocka får man ca 0.7 Bar och ett inte så våldsamt vrid. Billigt alternativ är det iaf.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
andersbrink skrev:
2464082 KKK24 från S60R är nästan FÖR bra för hojbruk +1000cc. Ger mycket pulver i mellanregistret och viker av rätt snabbt på topp. Avgasdelen skulle ha mått bra av att vara lite lite större. Växellådsdödare om man låter den pulvra fullt mest hela tiden. En bra portad motor får väl ut ca 350 med den. Men original wasteklocka får man ca 0.7 Bar och ett inte så våldsamt vrid. Billigt alternativ är det iaf.


Är inte avgasdelen på K24 (S60R) lite större än mitsu 7ans avgashus???
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Äähhh.. kläm till med ett Garrett 35GT40 turbo istället. Där är krut i den
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
GSXR-R skrev:
2463937 Verkar inte finnas så många TD0416t turbos på markanden för närvarande.

Vad finns det för liknande modeller av andra märken som tex. KKK som har likande storlekar på kompressor och avgashus ?

tack på förhand

(siktar på att vara snabbare än bror år 2007)

Har ett TD04-HL15T med 6ans avgashus liggandes,räcket till ca 350hk med en kraftigare wastegateklocka.turbon är något modifierad,
Gått ca 800mil o bra skick,3k pix,,,vill du ha någon snygg sväng på kompressorhuset så svetsar jag det gratis.
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Busablixten skrev:
2466670 Har ett TD04-HL15T med 6ans avgashus liggandes,räcket till ca 350hk med en kraftigare wastegateklocka.turbon är något modifierad,
Gått ca 800mil o bra skick,3k pix,,,vill du ha någon snygg sväng på kompressorhuset så svetsar jag det gratis.

Är det samma turbo som jag tänker på, d.v.s. volvo v70t5 o.dyl så räcker den inte till 350hk.
Mvh
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
sEiKo skrev:
2470713 Är det samma turbo som jag tänker på, d.v.s. volvo v70t5 o.dyl så räcker den inte till 350hk.
Mvh

Kör inte volvo,,turbon är till SAAB AERO 2,3 250hk med stora avgashuset. SAAB-Maptunpojkarna tar ut över 350hk på topp med detta agg.
Har själv fått uppgifterna av fredrik/maptun.

O turbon är jättefin !
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
RG500-Johannes skrev:
2471693 Ingen kan på allvar mena att 15T räcker till 350 hp. :va


jag var på maptun o mappade en bil och fredrik sa då att en övre gräns låg på över 350hk med extractorrör och en kraftigare wastegate.
Har ingen anledning att misstro fredrik han är kunnig på sitt område.
turbon är för övrigt ,,såld !
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Busablixten skrev:
jag var på maptun o mappade en bil och fredrik sa då att en övre gräns låg på över 350hk med extractorrör och en kraftigare wastegate.

350hk är ca 1000 kg/h luft under mycket bra förhållanden (tändning vid MBT, minimal restgasmängd etc). 15T's chokelinje ligger vid 900 kg/h, denna begränsning är liknande, och kan jämföras med, flödesbegränsning i rör eller liknande; kompressorn sätter helt enkelt stopp där. Det går inte att få mer luft genom kompressorn.

turbon är för övrigt ,,såld !

Gött. Turbo für alle I say.

/J
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
RG500-Johannes skrev:
2474574 350hk är ca 1000 kg/h luft under mycket bra förhållanden (tändning vid MBT, minimal restgasmängd etc). 15T's chokelinje ligger vid 900 kg/h, denna begränsning är liknande, och kan jämföras med, flödesbegränsning i rör eller liknande; kompressorn sätter helt enkelt stopp där. Det går inte att få mer luft genom kompressorn.


Då har jag ju blivit lurad :mad:
Tur då att killen som köpte turbon skulle ha den till en SAAB och inte till en sporthoj :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
RG500-Johannes skrev:
2474574 350hk är ca 1000 kg/h luft under mycket bra förhållanden (tändning vid MBT, minimal restgasmängd etc). 15T's chokelinje ligger vid 900 kg/h, denna begränsning är liknande, och kan jämföras med, flödesbegränsning i rör eller liknande; kompressorn sätter helt enkelt stopp där. Det går inte att få mer luft genom kompressorn.

/J
Jag har en liten fråga, var ligger chokelinjen för en TD04-16T och hur långt räcker man då? Jag hade 266 hk på hjulet vid 1,1 bar (motsvarar väl runt 300 på veven om man räknar på de 13 procenten) och nu laddar jag 1,4 (eller strax över). Rent teoretiskt om man räknar på 1 bar=100% effektökning och lite avrundningar, så skulle jag ligga på runt 340 på veven (~300 på hjulet) nu, men så kan man kanske inte räkna vid de trycken pga värme mm? Jag hade iallafall en väldigt märkbar skillnad när jag höjde :) Och även när jag fick ordentligt läckage på en wg-slang (blev runt 1,8 bar :hihi )
 

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
kkk k24 finns i FLERA utföranden. T.ex sitter dessa på Audis S bilar S2 / S4
Men då med annat avgashus än på t.ex Volvo S60R.
Hur Audi kkk k24 skulle passa på en SH vore ju intressant att veta, då utbudet på dessa är betydligt större. Dock har dom INTE inbyggd WG .

Kort och gott, Nån som räknat på. Eller t.o.m testat köra med en kkk k24 från en Audi ?
Bra att veta om nån testat då
jag ska börja bunkra delar inför tubobygge på Rettan. Och hittar audi agg titt som tätt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top