Sporthoj Boden

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kul att det rör på sej i Boden!

På tal om det tänkte jag informera om att ABF i Boden har en tema/cafékväll med tema Motorcyklar. Jag har blivit inbjuden att snacka hoj och det kommer jag att göra. Det som avhandlas är lite info om SMC, lite om avrostningen (på Hedenbasen:) ) samt en hel massa om dom banåkningskurser som SMC hanterar där jag själv jobbar som instruktör. Det blir nog lite nyklippt film från Kemorabanan i Finland också om det kan finnas intresse...
Hursomhelst, ABF Boden, Kunskapens Hus, Fabriksgatan 6, 18.30 den 7 mars...

Skoj om det kommer mycket folk:tummenupp

Niklas: Vem är arrangör?(....eller vilka)

Gurkis: både du och jag vet att det är du som regerar :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklas: Vem är arrangör?(....eller vilka)

Det är ABF som arrangerar, dom ringde och sa att dom skulle köra en temakväll-MC i Boden och frågade om jag hade lust att komma och snacka...och det gör jag ju så gärna:)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det är ABF som arrangerar, dom ringde och sa att dom skulle köra en temakväll-MC i Boden och frågade om jag hade lust att komma och snacka...och det gör jag ju så gärna:)

Okidoki! Glöm bara inte att släppa hem dom före kl 4 på morgonen :)
 

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Tjena igen..

Hej.
Har bott i Boden under hela min uppväxt men har sedan rn tid tillbaka bott i Uppsala.. Men har nu flyttat upp till norr igen med Luleå som tillfällig bostaddsort. Uppsala var ett bra MC ställe med mycket gasande på den lokala lilla banan..och stor gemenskap.
Hur är det nu med Hedenbasen? Jag var med och började åka där för eoner med tid sedan känns det som!!

Vi syns på vägen.;)
 

MrG

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2006
Ort
Harads
Hoj
GSX-R 750
Hallå allihopa! Tänkte bara lägga ut lite nya bilder på mitt projekt!
Har äntligen fått min kuts:) Tror det kan bli bra när det blir klart:rolleyes:
 

Bifogat

  • webb-bild8.jpg
    webb-bild8.jpg
    42.1 KB · Visningar: 232
  • webb-bild9.jpg
    webb-bild9.jpg
    31.2 KB · Visningar: 213

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej.
Har bott i Boden under hela min uppväxt men har sedan rn tid tillbaka bott i Uppsala.. Men har nu flyttat upp till norr igen med Luleå som tillfällig bostaddsort. Uppsala var ett bra MC ställe med mycket gasande på den lokala lilla banan..och stor gemenskap.
Hur är det nu med Hedenbasen? Jag var med och började åka där för eoner med tid sedan känns det som!!

Vi syns på vägen.;)

Vi kör fortfarande på Heden...:)
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Iofs så har vägbanorna kommit fram i dagarna, men ändå ett tag till de flesta börjar köra igen, så här kommer några bilder från dagens aktiviteter.
Blev inte så många eller bra, kom dit när det bara var tre race kvar.

http://www.opfs.net/~strongliquid/Skotercross/

Haha.. Jag bor granne med den banan och på en av bilderna var jag även med.. Kul tävlings koncept skotrar från 1975 och äldre 1 & 2 cylindrigt är klasserna. Det går ju inte fort direkt men är roligt att se de allt annat än snabba och smidiga ekipagen skumpa fram.

Man brukar ju tala om att "klippa" hopp när man ex vis hoppar på crossbanan, med dessa skotrar så gäller det bokstavligt då de är så låga i fronten att de plöjer rätt in i kanten på hoppen:D
 

Rovers

älskar kurvor
Gick med
26 May 2005
Ort
Boden
Hoj
1995 Ducati Monster 900
Nu har jag gått med i fmck Landsväg och börjat meka lite med hojen..
Snart är det dax för premiärtur:yoparty
 

MrG

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2006
Ort
Harads
Hoj
GSX-R 750
Är det några kvällsträffar på FMCK Boden Landsväg, typ...?

Hej!! landsvägssektionen är ganska nystartad så vi har inte hunnit komma igång ordentligt, vi är hittils bara två st som är i landsvägsetionen och två till på väg in vad jag vet:tummenupp förhoppningsvis fler!! kvällsträffar kommer det förhoppnings vis bli inom en halvsnar framtid :)

om det är någon som är intresserad att bli medlem så kan ni pm:a mej!
 

_rills_

Guest
hehe, måste bara få tummen ur och kommaoch kolla på lokalen :p
Har du tid nån dag till veckan att visa den?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej!! landsvägssektionen är ganska nystartad så vi har inte hunnit komma igång ordentligt, vi är hittils bara två st som är i landsvägsetionen och två till på väg in vad jag vet:tummenupp förhoppningsvis fler!! kvällsträffar kommer det förhoppnings vis bli inom en halvsnar framtid :)

om det är någon som är intresserad att bli medlem så kan ni pm:a mej!

Vi kan väl börja med en liten kvällsträff så får vi se var det barkar. Är det fortfarande garaget på gamla A8 som gäller?
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Vi kan väl börja med en liten kvällsträff så får vi se var det barkar. Är det fortfarande garaget på gamla A8 som gäller?

Nope.. A8 är long gone.. Numera har vi lokalen inne på ett område mellan Ing3och det som tidigare var S3, infarten är bra precis mitt mellan bron nedanför Ing3 och tidigare lassarettsrondellen. Infarten är till vänster sett från Ing3 och det är en grind ca 50 m från vägen som antingen står öppen (om någon är där) eller stängd men det förekommer att vi stänger den samtidigt som vi är där, detta beror ofta på att skyddsvakten som bevakar området eller någon annan militär stänger igen grinden när vi är där(motorstyrd).


Inne på det inhägnade området finns även Skidans hus och Hv-gården.
 

biker.s

vulgar display of power
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
Retta
Hur är läget på hedenbasen egentligen? är den öppen för bruk av allmänheten eller krävs det tillstånd av något slag?
Behöver en större asfalterad yta att öva på innan uppkörningen, som närmar sig med stormsteg:gnissla

Eller har någon ett bra förslag på annat ställe i Boden med omnejd där man kan vara lite för sig själv och öva:va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur är läget på hedenbasen egentligen? är den öppen för bruk av allmänheten eller krävs det tillstånd av något slag?
Behöver en större asfalterad yta att öva på innan uppkörningen, som närmar sig med stormsteg:gnissla

Eller har någon ett bra förslag på annat ställe i Boden med omnejd där man kan vara lite för sig själv och öva:va

Vi håller just på att kolla basen för avrostningsverksamheten i början på maj. Tyvärr så fick vi nej eftersom FortF stängt möjligheten för utomstående (dvs icke militär) verksamhet att hyra banan, detta pga att en massa idioter kört som svin på vägen till och från basen, tack för det...:mad:

Förmodligen så går det att smita in i vilket fall men det hade varit roligt om vi hade haft tillstånd för det...

Att köra som ett svin på banan tycker jag är helt okej, den enda som drabbas är ju svinet själv (dvs jag:) men det hade ju varit ganska bra ifall svinen hade slutat svina utanför basen...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Vi håller just på att kolla basen för avrostningsverksamheten i början på maj. Tyvärr så fick vi nej eftersom FortF stängt möjligheten för utomstående (dvs icke militär) verksamhet att hyra banan, detta pga att en massa idioter kört som svin på vägen till och från basen, tack för det...:mad:

Förmodligen så går det att smita in i vilket fall men det hade varit roligt om vi hade haft tillstånd för det...

Att köra som ett svin på banan tycker jag är helt okej, den enda som drabbas är ju svinet själv (dvs jag:) men det hade ju varit ganska bra ifall svinen hade slutat svina utanför basen...

Lär bli ja om man frågar för FMCK räkning, vi har tillstånd att vara där med militära MC och då borde vi också få vara där med avrostning. Avrostning brukar vara en aktivitet vi gör på våren men då främst ute på södra skjutfältet kring P49 men det går nog lika bra på Hedenbasen. Kanske går det med samverkan SMC/FMCK!?

Vem har ni frågat om tillstånd?

För övrigt så kommer "krafter" snart att verka för att få lite ordning på verksamheten inne på Hedenbasen, det är ju ett flygfält och borde användas till det men det hindrar ju inte att andra arrangemang kan hållas där så länge det sker under ordnade former. Antar att det är klagomål från folk som bor i närheten pga att det körs rätt mycket nattetid och att det förekommer att folk kör fort på vägen dit och ifrån som gör att militären inte upplåter området till "motorsport". Sedan har militären numera en generell policy att inte upplåta mark till civilister:mad:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lär bli ja om man frågar för FMCK räkning, vi har tillstånd att vara där med militära MC och då borde vi också få vara där med avrostning. Avrostning brukar vara en aktivitet vi gör på våren men då främst ute på södra skjutfältet kring P49 men det går nog lika bra på Hedenbasen. Kanske går det med samverkan SMC/FMCK!?

Vem har ni frågat om tillstånd?

För övrigt så kommer "krafter" snart att verka för att få lite ordning på verksamheten inne på Hedenbasen, det är ju ett flygfält och borde användas till det men det hindrar ju inte att andra arrangemang kan hållas där så länge det sker under ordnade former. Antar att det är klagomål från folk som bor i närheten pga att det körs rätt mycket nattetid och att det förekommer att folk kör fort på vägen dit och ifrån som gör att militären inte upplåter området till "motorsport". Sedan har militären numera en generell policy att inte upplåta mark till civilister:mad:

Det är SMC:s MCT (ansvarig för Avrostning och sånt) som kollade detta. Han fick avslag trots att vi fick vara där ifjol och dom hänvisade till en ny policy om just det du nämner, att inga civilster får hyra stället. Mitt förslag var ju givetvis att ta kontakt med FMCK så får FMCK vara arrangör men det är SMC som genomför det hela. vi kollade med "GammelBengt W" på FMCK och han skulle kolla vidare. Men är du en snabbare väg in så är det ju klockrent. Det är snart dags så det är lite brådis. Avrostningen blir prel den 5:e maj i år...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Det är SMC:s MCT (ansvarig för Avrostning och sånt) som kollade detta. Han fick avslag trots att vi fick vara där ifjol och dom hänvisade till en ny policy om just det du nämner, att inga civilster får hyra stället. Mitt förslag var ju givetvis att ta kontakt med FMCK så får FMCK vara arrangör men det är SMC som genomför det hela. vi kollade med "GammelBengt W" på FMCK och han skulle kolla vidare. Men är du en snabbare väg in så är det ju klockrent. Det är snart dags så det är lite brådis. Avrostningen blir prel den 5:e maj i år...

Ok!

Bengt tillhör FMCK Luleå, de håller bara till i Luleå medan FMCK Boden har Boden, Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk och Vuollerim som upptagningsområden, Hedenbasen hamnar därmed även under FMCK Boden. I FMCK så är det den lokala kåren som ansvarar och håller i verksamheten om man skall följa riksförbundets riktlinjer så därför ser jag inte riktigt hur Bengt eller någon från FMCK Luleå kan agera angående Hedenbasen utan att gå genom FMCK Boden förutsatt att FMCK skall vara med på något hörn. Däremot skulle det vara väldigt smart att samordna en avrostning där även FMCK Luleå inbjuds.

FMCK Boden har styrelsemöte nu på onsdag och då tar jag upp frågan om avrostning i samverkan med SMC då det måste bli ett styrelsebeslut före vi går ut med detta mot militären, det får mkt bättre tyngd när det är beslutat än om man frågar om man får före:D Denna typ av verksamhet är helt i linje med våra nya stadgar och även i linje med den verksamhet som Landsvägs MC kommittén inom FMCK Boden skall pyssla med:tummenupp

Vem kan jag tala med ang upplägget? Mina kontaktuppgifter finns på : www.fmckboden.com och då under: Ordonnans/styrelse, sen är det ju inte så svårt att lista ut mitt namn med tanke på mitt nick..

Har lite funderingar hur SMC löser ev försäkringar på en "bana" som inte är godkänd för MC. Det är ju viktigt att detta sköts på rätt sätt om det skall ske under FMCK Boden flagg gentemot militären då våra försäkringar bygger på medlemskapet i FMCK och de försäkringar som ingår där.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top