Moped först?

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Köp absolut inte nån Moped. Satsa på en 125:a direkt så får du in mc vana från början, och du är ju faktiskt 16 år och då, finns det en oskriven lag som säger att man inte får köpa moped. Om du nu inte bor långt ut i ensamheten på en bondgård..

Satsa på 125:a, du får in bra vanor. Ta det bara lungt i början!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Kör man mycket moped i trafiken (inte ligger på cykelvägar hela tiden) så får man lika stor körvana som om man skulle köra motorcykel eller bil på samma ställe (gäller städer och platser där det går långsamt fram, då man får ligga med mopeden i mitten av körfältet) :tummenupp

Vet du inte riktigt hur man kör motorcykel (alltså balans, växling m.m.) är det bättre att börja på moped och öva in det än att hoppa direkt till körskola och ödsla tid och pengar på sånt.

Dock om du känner någon eller har en förälder med mc-kort och kan övningsköra privat så kan du ta den vägen istället så lär du dig dessa grunder där.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
prulle skrev:
2451413 Mitt största problem va att få bort ovanerna från moped körandet.

samma här, fast å andra sidan så kunde man ju hantera hojen. man slapp ju klota KS-hojen.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Mitt problem var att när jag köpte 125a så gasade jag max hela tiden utanför mitt hus. Jag krashade en gång utan körkort men de gick bra. Varit nära en annan gång med när jag maxade den i en kurva. Körde ½år senare privat. Och då hade jag blivit mer mogen. Se till att inte ha ungen i dig när du kör. Skaffa mc direkt.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
prulle skrev:
2451413 Mitt största problem va att få bort ovanerna från moped körandet.

samma här, men man har en klar fördel im anövrerinegn.
Han fick tjata som fan på mej att man inte ska ligga till höger på vägen mä mc, vilket man ska mä moppe. för å ge ett exempel.
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
t4pp3r skrev:
2456726
Han fick tjata som fan på mej att man inte ska ligga till höger på vägen mä mc, vilket man ska mä moppe. för å ge ett exempel.

FEL!:arsele
Beror på moppe, är det en inreggad moped (dvs. EU moppe) så är detta ett fordon som har lika stor rätt till vägen som en mc/bil , dvs. Den skall ligga i mitten av vägen.
Däremot gäller ovanstående ej gammal hederlig 30-moppe.:fakta
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
cybertron skrev:
2456968 FEL!:arsele
Beror på moppe, är det en inreggad moped (dvs. EU moppe) så är detta ett fordon som har lika stor rätt till vägen som en mc/bil , dvs. Den skall ligga i mitten av vägen.
Däremot gäller ovanstående ej gammal hederlig 30-moppe.:fakta

yes, alltid kul att skapa köer på 70vägar med moppen, även fast den gjorde gott och väl 94.6 (exakt), men man puttrade ändå 40 :p

sen växte man upp och insåg att detta var inte det man skulle göra, man ska hålla sig till reglerna av en anledning och så har man sedan dess gjort (i största möjliga mån, med 125an är det ibland svårt)
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag tycker att man har fördel utav att ha kört moppe, oavsett EU eller 30, innan så att man kan växla, bromsa osv. som man ska.
Däremot så tycker jag att det är svårt att få en vettig trafikvana på moppe, då är det bättre att övningsköra bil.
Jag körde moppe i ett år, övningskörde privat ca 100 mil, tog en lektion, körde upp två dagar senare och blev godkänd.

besiktningsmannen frågade om jag kört mycket moppe när jag hade kört konbanan, det tyder ju på att det är en fördel att ha gjort det.

lycka till!
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Jezze_irsta skrev:
2458820

besiktningsmannen frågade om jag kört mycket moppe när jag hade kört konbanan, det tyder ju på att det är en fördel att ha gjort det.

lycka till!

körde du upp på besiktningen?
 

Hondacc

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
En bit utanför Göteborg
Hoj
snart, förhoppnignsvis..
Hej,
har nu bestämt mig, kommer att börja med moped och köra så mycket jag kan för att sedan gå upp till lätt mc till våren (hoppas det inte blir en lång vinter:rolleyes:).

Tack för alla svar!:tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
cybertron skrev:
2456968 FEL!:arsele
Beror på moppe, är det en inreggad moped (dvs. EU moppe) så är detta ett fordon som har lika stor rätt till vägen som en mc/bil , dvs. Den skall ligga i mitten av vägen.
Däremot gäller ovanstående ej gammal hederlig 30-moppe.:fakta

:argpådato. då ska jag åka å smacka kulorna av yamahacenter. dom sa att man skulle de.
 

RawR

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
dröm
Hondacc jag kan säga att jag tänkte likadant som dig. Jag skaffade en moped och det är det värsta misstaget i hela mitt liv, råder dig till o börja med lätt mc direkt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag tycker det är skoj att köra moppe. Det är en speciell tjusning med det som är svår att beskriva :tomten
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
cybertron skrev:
2456968 FEL!:arsele
Beror på moppe, är det en inreggad moped (dvs. EU moppe) så är detta ett fordon som har lika stor rätt till vägen som en mc/bil , dvs. Den skall ligga i mitten av vägen.
Däremot gäller ovanstående ej gammal hederlig 30-moppe.:fakta
Så om man kör på motorväg med EU-moppe så ska man ligga mitt i körfältet :7peta Det gäller enbart i tätbebyggt område i så fall.

Loy skrev:
2460719 Jag tycker det är skoj att köra moppe. Det är en speciell tjusning med det som är svår att beskriva :tomten
:hihi
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Lundgren skrev:
2460724 Så om man kör på motorväg med EU-moppe så ska man ligga mitt i körfältet :7peta Det gäller enbart i tätbebyggt område i så fall.


:hihi
Man får inte köra Eu-moppe på motorväg ;)



Jag var seriös med moppeinlägget!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top