Problem med CDI-Box (Aprilia Rs 125 -00)

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Hej alla!

Jag håller i skrivande stund på att gröpa ur den svarta silikonliknande massan på min cdi-box till min Aprilia RS 125.
Jag har lite problem med detta eftersom att jag har gröpt ur en del, ner till kretskortet i botten och lite till runt om, jag har ännu inte funnit den s.k. metallbryggan som skall kapas. Nu börjar silikonmassan blandas med en massa små glasbitar, vilket gör att jag inte vågar skära mycket mer...:näsblod
Alla små glasbitar går ju att pilla ut för sig men jag vågar inte göra detta innan jag vet om det är meningen att det skall vara så här...:näsblod
Har ni någon aning om vad jag gör för fel?
Tack på förhand
// Mayer

Ps. Jag skickar med några bilder på CDI-Boxen med den urgröpta massan och några små glasbitar bredvid... D.s
 

Bifogat

  • IMGP1571_mindre.JPG
    IMGP1571_mindre.JPG
    52.5 KB · Visningar: 169
  • IMGP1569_mindre.JPG
    IMGP1569_mindre.JPG
    55.2 KB · Visningar: 168

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
hmm, är du säker på att du är den första som gör det där?
Om jag skulle ha gämfört med min skulle det se mer annorlunda ut, men det är svårt att titta på din bild om du skulle kunna knäppa närmare och inte precis uppifrån så skulle jag kunna se bättre. Som sagt säker på att du är först att göra det där? Och det är inte en ostrypt cdi-box redan? eller?
 
Last edited:

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2448822 hmm, är du säker på att du är den första som gör det där?
Jepp, eller, jag är säker på att jag är den första som gör det här på denna CDI-Boxen i alla fall... Det var en perfekt lagt fin yta av svart silikon som knappast kan ha varit gjord efter någon urgröpning. Det skulle vara ifall den tidigare ägaren har skaffat en ostrypt CDI-Box och det är denna jag sitter och karvar i...:näsblod
// Mayer
 

Bifogat

  • IMGP3853.JPG
    IMGP3853.JPG
    78.7 KB · Visningar: 90
  • IMGP3857.JPG
    IMGP3857.JPG
    93.1 KB · Visningar: 524
  • IMGP3858.JPG
    IMGP3858.JPG
    97.4 KB · Visningar: 78
  • IMGP3859.JPG
    IMGP3859.JPG
    79.5 KB · Visningar: 110
Last edited:

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
Mayer skrev:
2448834 Jepp, eller, jag är säker på att jag är den första som gör det här på denna CDI-Boxen i alla fall... Det var en perfekt lagt fin yta av svart silikon som knappast kan ha varit gjord efter någon urgröpning. Det skulle vara ifall den tidigare ägaren har skaffat en ostrypt CDI-Box och det är denna jag sitter och karvar i...:näsblod
// Mayer

Ja för enligt bilden så ser jag inte den s.k. bryggan. Men vad är max varvet på? är det ca 5000?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2448839 Ja för enligt bilden så ser jag inte den s.k. bryggan. Men vad är max varvet på? är det ca 5000?
Max varvet? Innan porten öppnar menar du eller? Isf ligger det mellan 5000 och 6000 varv...
Numret som står på boxen, är det ett serienummer eller? Kan man se vad det är för box på det?
// Mayer
 

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
Ser iaf ingen brygga. Tror du har hittat diamanter eller dylikt:). Nej men allvarligt, det finns ju ingen brygga, men far ut och provkör precis som du har den nu kopla bara ihop allt och testa. kör helst varva inte bara om den är på med tanke på att det finns en slags varv generator någon stans som gör så att det inte går att varva sönder den på tom gång, iaf på min :)

Det är överhuvudtaget inga problem att köpa en tyskinporterad Rs, bara man vet att det finns rätt grejer på den, som dom svensk sålda har !

Lite info om vad som kan va bra att kolla ifall man vill vara på den säkra sidan! :

Cdi-box nummret skall vara: 071 000 09 10 QCA 91

Du har inte det nummret har du en tyskimporterad hoj?
 
Last edited:

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2448872 Ser iaf ingen brygga. Tror du har hittat diamanter eller dylikt:). Nej men allvarligt, det finns ju ingen brygga, men far ut och provkör precis som du har den nu kopla bara ihop allt och testa. kör helst varva inte bara om den är på med tanke på att det finns en slags varv generator någon stans som gör så att det inte går att varva sönder den på tom gång, iaf på min :)

Det är överhuvudtaget inga problem att köpa en tyskinporterad Rs, bara man vet att det finns rätt grejer på den, som dom svensk sålda har !

Lite info om vad som kan va bra att kolla ifall man vill vara på den säkra sidan! :

Cdi-box nummret skall vara: 071 000 09 10 QCA 91

Du har inte det nummret har du en tyskimporterad hoj?

Nej det numret har jag inte och JA hojen är tyskimporterad...
Killen jag köpte den av hade tagit in den från tyskland men han har köpt ett s.k. Full Power kit till den för en himla massa pengar...(Om jag minns rätt så stod det runt 10k på kvittot) Men då ingår väl inte en ny CDI-Box? För jag har fått med alla gamla grejer när jag köpte hojen (gammal krök, fugge, avgasport inklusive ducati låddan som styr den, men ingen annan CDI-Box)

Jag var iaf ute och körde nu för att testa, jag varmkörde och slog av på choken och allt sånt, det är vid runt 7000 varv som den sticker iväg ordentligt, på olika växlar också. Vad tror du?
// Mayer
 

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
Får du upp den till 7000 varv? sen dör den typ?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2448916 Får du upp den till 7000 varv? sen dör den typ?
Hmm Nej...:va
Den går segt som satan upp till 7000 varv och sen sticker den och går bra, den har också en tendens att hänga sig vid 5-6000 varv men det har väl alla rs:ar?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2448916 Får du upp den till 7000 varv? sen dör den typ?
Vad menar du med att den "dör" vid 7000? Asså så som jag ser det så öppnas nog porten vid 7000 på min hoj för att den går dåligt på alla varv upp till 7000, eller är det enbart 2-takts effekten?
// Mayer
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2449013 Vad höll du på med i cdi-boxen egentligen?
Jag skar bort silikonmassan för att leta efter koppartråden som skall finnas där i, om jag hade hittat denna skulle jag kapa den som det står i många olika trådar att man skall kunna göra vilket skall medföra att hojen går bättre eftersom att avgasporten skulle öppna på lägre varvtal. Om detta är helt fel så ursäktar jag för min dumhet och kan fylla i boxen med silikon igen så är ingen skada skedd...:rolleyes:
 

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
Mayer skrev:
2449069 Jag skar bort silikonmassan för att leta efter koppartråden som skall finnas där i, om jag hade hittat denna skulle jag kapa den som det står i många olika trådar att man skall kunna göra vilket skall medföra att hojen går bättre eftersom att avgasporten skulle öppna på lägre varvtal. Om detta är helt fel så ursäktar jag för min dumhet och kan fylla i boxen med silikon igen så är ingen skada skedd...:rolleyes:

Vet du vad cdi-box strypningen har för funktion? jo den gör så att det är en effekt svacka mellan 4500 och 5500 varv så det du håller på gräva efter är redan bort taget om du kan varva över 7000 varv+ osv. Så den strypningen är borta. Vet ej hur du menar med att den går dåligt upp till 7000 varv. Vad är dåligt för dej? Och min rs har dåligt bottenvrid, vet ej men kan bero på den variabla avgasporten?.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
ekenz skrev:
2449198 Vet du vad cdi-box strypningen har för funktion? jo den gör så att det är en effekt svacka mellan 4500 och 5500 varv så det du håller på gräva efter är redan bort taget om du kan varva över 7000 varv+ osv. Så den strypningen är borta. Vet ej hur du menar med att den går dåligt upp till 7000 varv. Vad är dåligt för dej? Och min rs har dåligt bottenvrid, vet ej men kan bero på den variabla avgasporten?.
Okej, då vet jag. Jo min hoj har också dåligt bottenvrid men det har alla rs 125:eek:r Bl.a. eftersom att de är tvåtaktare...
Tack för hjälpen!:)
// Mayer
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
ekenz skrev:
2449198 Vet du vad cdi-box strypningen har för funktion? jo den gör så att det är en effekt svacka mellan 4500 och 5500 varv så det du håller på gräva efter är redan bort taget om du kan varva över 7000 varv+ osv. Så den strypningen är borta. Vet ej hur du menar med att den går dåligt upp till 7000 varv. Vad är dåligt för dej? Och min rs har dåligt bottenvrid, vet ej men kan bero på den variabla avgasporten?.


Bryggan kan sitta kvar och man kan varva över 7krpm.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Bärgren skrev:
2449233 Bryggan kan sitta kvar och man kan varva över 7krpm.
hmm...menar du att även om man kan varva över 7000 varv så kan bryggan sitta kvar? Hur vet man om bryggan sitter kvar eller inte då?:va
// Mayer
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Mayer skrev:
2449278 hmm...menar du att även om man kan varva över 7000 varv så kan bryggan sitta kvar? Hur vet man om bryggan sitter kvar eller inte då?:va
// Mayer


"Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån."
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Mayer skrev:
2448925 Hmm Nej...:va
Den går segt som satan upp till 7000 varv och sen sticker den och går bra, den har också en tendens att hänga sig vid 5-6000 varv men det har väl alla rs:ar?
det är det cdi strypningen gör den stör vid 5000 rpm för att klara ljudtest.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
prulle skrev:
2449328 det är det cdi strypningen gör den stör vid 5000 rpm för att klara ljudtest.
Men då så...Då förstår jag inte varför jag inte hittar "bryggan" i CDI-Boxen. :va
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top