Får man stjutsa på en Lätt mc ??

Mickeez

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Markaryd
Hoj
Honda ns 125 F
Tjenna fick höra av en kompis att man inte får stjutsa på en 125:a om man inte är 18 år :confused: är deta sant :confused:
jah tycker de låter väldigt skumt :va

.. Micke
 

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Det stämmer bra det... 18 års åldersgräns för skjutsning på MC.
Borde du kunna om du har tagit kortet? :/ Fast det kanske du inte har?
 

Mickeez

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Markaryd
Hoj
Honda ns 125 F
Ok nej har inte tagit kortet än.. men hörde av en som har kört mc sen han va liten att han fick stjutsa när han va 16 :D reglerna har väll ändrats

.. Micke
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Mickeez skrev:
2444185 Tjenna fick höra av en kompis att man inte får stjutsa på en 125:a om man inte är 18 år :confused: är deta sant :confused:
jah tycker de låter väldigt skumt :va

.. Micke
det är sant. pga att du ska kunna ta ansvar för den som sitter bakpå. alltså borde detta gälla eu moped även, visst man får sjussa på eu kort men ansvaret kan man inte ha förrens man e 18. har jag helt fel? har inte hittat några regler angående detta. :va
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jag tror att det är 300 i böter om man skjutsar innan man är 18. Men jag tror inte heller att poliserna är hårda med det. Antar dom säger, ehh grabbar kör hem o skjutsa inte föräns du är 18.

Iaf här i uddevalla. Ganska slappa poliser här =) Snälla med :D
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Den här frågan har varit uppe 511tusen gånger nu tror jag! Testa SÖK inann du skriver nästa gång!

Kan tilläga at tjag har skjutsat hur mkt:tuttar som helst utan at tåka dit!
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
300 kr per skalle är det som gäller. Och jag tycker det är så jädra idiotiskt att man får skjutsa innan man har körkortet men sedan när man tar tagit det så får man det inte längre...
 

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Nicco skrev:
2444301 Jag tror att det är 300 i böter om man skjutsar innan man är 18. Men jag tror inte heller att poliserna är hårda med det. Antar dom säger, ehh grabbar kör hem o skjutsa inte föräns du är 18.

Iaf här i uddevalla. Ganska slappa poliser här =) Snälla med :D
Hoppas inte de är så slappa om det är Joe dem stannar :rofl
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Nej din kompis har fel. Man får skjutsa från att man är 17 år, fast bara 3 personer max. Sedan när man är 21 får man skjutsa 4 på en gång. Från och med 21 års ålder, ökar max antalet för hur många du får skjutsa med 1 var tredje år. Du får alltså max skjutsa 7 personer samtidigt när du är 30, om du har originalblinkers och ett Jollymoto monterat.



Lundgren skrev:
2444440 300 kr per skalle är det som gäller. Och jag tycker det är så jädra idiotiskt att man får skjutsa innan man har körkortet men sedan när man tar tagit det så får man det inte längre...

Det är väl mer korkat att man får fara fram överallt med ett låtsas körkort på en EUmoped och skjutsa, men inte får det på en hoj, där man trots allt har gått en utbildning och blivit godkänd av en VV-inspektör..
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
lorkan skrev:
2444828 Nej din kompis har fel. Man får skjutsa från att man är 17 år, fast bara 3 personer max. Sedan när man är 21 får man skjutsa 4 på en gång. Från och med 21 års ålder, ökar max antalet för hur många du får skjutsa med 1 var tredje år. Du får alltså max skjutsa 7 personer samtidigt när du är 30, om du har originalblinkers och ett Jollymoto monterat.





Det är väl mer korkat att man får fara fram överallt med ett låtsas körkort på en EUmoped och skjutsa, men inte får det på en hoj, där man trots allt har gått en utbildning och blivit godkänd av en VV-inspektör..
Jo jag håller med och brukar säga det med, orkade bara inte :hihi. Men å andra sidan så får ju våra gå i hastighets begränsnnigstempo vilket kan innebära 110 och då kan det ju ske lite svårare olyckor. Medans regeringen litar blint på att alla som tar EU moppe kör i 45 km/h :rolleyes: Men jag håller med dig till fullo.
 

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Mickeez skrev:
2444185 Tjenna fick höra av en kompis att man inte får stjutsa på en 125:a om man inte är 18 år :confused: är deta sant :confused:
jah tycker de låter väldigt skumt :va

.. Micke
Tja Lägg upp lite bilder på din Ns F e nyfiken ^^ Jag ska ta kortet så fort jag får tag på en ny kickmekanism till hojen... och jag tänker gefan i att man inte får skjutsa har redan lovat min granne att jag ska blåsa på fullt med honom bakpå^^ (han vill att jag bara ska ligga i typ 70) men fan heller 110 Minst (om den nu går så snabbt) det återstår att se

Lundgren skrev:
2444929 Jo jag håller med och brukar säga det med, orkade bara inte :hihi. Men å andra sidan så får ju våra gå i hastighets begränsnnigstempo vilket kan innebära 110 och då kan det ju ske lite svårare olyckor. Medans regeringen litar blint på att alla som tar EU moppe kör i 45 km/h :rolleyes: Men jag håller med dig till fullo.
45:p typ alla nyare gör ju fan orginal uppåt 55-60 Iaf 4 av mina polares som köpt sprillans nya (gilera runner, Kymco super9, Kymco vitality Och Pgo hot50)
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Madrock skrev:
2445204 Tja Lägg upp lite bilder på din Ns F e nyfiken ^^ Jag ska ta kortet så fort jag får tag på en ny kickmekanism till hojen... och jag tänker gefan i att man inte får skjutsa har redan lovat min granne att jag ska blåsa på fullt med honom bakpå^^ (han vill att jag bara ska ligga i typ 70) men fan heller 110 Minst (om den nu går så snabbt) det återstår att se


45:p typ alla nyare gör ju fan orginal uppåt 55-60 Iaf 4 av mina polares som köpt sprillans nya (gilera runner, Kymco super9, Kymco vitality Och Pgo hot50)
Jo men de får fortfarande inte köra fortare än 45km/h :fakta Det var det jag menade.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Madrock skrev:
2445204 Tja Lägg upp lite bilder på din Ns F e nyfiken ^^ Jag ska ta kortet så fort jag får tag på en ny kickmekanism till hojen... och jag tänker gefan i att man inte får skjutsa har redan lovat min granne att jag ska blåsa på fullt med honom bakpå^^ (han vill att jag bara ska ligga i typ 70) men fan heller 110 Minst (om den nu går så snabbt) det återstår att se


45:p typ alla nyare gör ju fan orginal uppåt 55-60 Iaf 4 av mina polares som köpt sprillans nya (gilera runner, Kymco super9, Kymco vitality Och Pgo hot50)

Å smäller man på ett effektrör på en av de nyare crossmopparna så gör dem uppemot 90. :)
 

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT-09 2016
nissepelle skrev:
2445427 Å smäller man på ett effektrör på en av de nyare crossmopparna så gör dem uppemot 90. :)
Jo Jag vet inte kul att komma med en dt som man typ trimmat sönder för att få den gå i 65 så kommer en polare med sin nya dt x (supermotard) Drar ur pluggen och vipps går den i 95

LÄNGTAR tills hojen funkar så jag kan dra om honom i 110 eller mer

Lundgren skrev:
2445229 Jo men de får fortfarande inte köra fortare än 45km/h :fakta Det var det jag menade.
Hehe vem fan orkar köra halvgas^^ Bara Panshisar som gör det ju:p (och dom som inte vågar med fart:p)
 
Last edited:

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
lorkan skrev:
2444828 Det är väl mer korkat att man får fara fram överallt med ett låtsas körkort på en EUmoped och skjutsa, men inte får det på en hoj, där man trots allt har gått en utbildning och blivit godkänd av en VV-inspektör..

now thats fucked up! :mad:

BTW: ja har klarat körkortet :yoparty :yoparty
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Madrock skrev:
2445543 Jo Jag vet inte kul att komma med en dt som man typ trimmat sönder för att få den gå i 65 så kommer en polare med sin nya dt x (supermotard) Drar ur pluggen och vipps går den i 95

LÄNGTAR tills hojen funkar så jag kan dra om honom i 110 eller mer


Hehe vem fan orkar köra halvgas^^ Bara Panshisar som gör det ju:p (och dom som inte vågar med fart:p)

Halvgas? Gör din NSF bara 90 eller vad menar du?
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
lorkan skrev:
2444828 Nej din kompis har fel. Man får skjutsa från att man är 17 år, fast bara 3 personer max. Sedan när man är 21 får man skjutsa 4 på en gång. Från och med 21 års ålder, ökar max antalet för hur många du får skjutsa med 1 var tredje år. Du får alltså max skjutsa 7 personer samtidigt när du är 30, om du har originalblinkers och ett Jollymoto monterat.


Okej som jag fattar det, när man är 15 får man skjutsa en person på eu-moppe, när man är 16 får man inte skjutsa en jävel på sin motorcykel och sen helt plötsligt när man är 17 får man skjutsa 3 pers? Låter konstigt tycker då jag :tomten
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Wolfen skrev:
2450294 Okej som jag fattar det, när man är 15 får man skjutsa en person på eu-moppe, när man är 16 får man inte skjutsa en jävel på sin motorcykel och sen helt plötsligt när man är 17 får man skjutsa 3 pers? Låter konstigt tycker då jag :tomten

Han skämtade :pannkyss
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top