CB750 billet cylinder

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tack, men det är mest tur ;)
Funktionen är viktigast för mej, fast vi killar brukar ju se ett samband där. Tror tex inte det är många :tuttar som fattar hur snygg en billetcylinder är. Om den inte är röd förstås:D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SlowDog skrev:
2453722 Kan ju vara så sant....men inte lätt..

Det är inget man gör själv - om man nu inte jobbar på en motorslip och har tillgång till en speciell maskin. Jag lämnar mina jobb till http://www.snorremaskin.se/cylinderborrning.htm

Byta ett trasigt originalfoder till ett annat originalfoder kan du göra själv (värm blocket till 200 grader så ramlar det ur av sig självt), dock lär fodret honas efter montering, det bör man inte heller göra själv om man vill få det riktigt 100. Jag gör det dock själv med en 3-stenars biltema.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Firman som fixat kolvar åt honom ska sätta i foder, borra och hona.
Jag gör det dock på själv på mina hojar.
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
andersbrink skrev:
2453749 Det är inget man gör själv - om man nu inte jobbar på en motorslip och har tillgång till en speciell maskin. Jag lämnar mina jobb till http://www.snorremaskin.se/cylinderborrning.htm

Byta ett trasigt originalfoder till ett annat originalfoder kan du göra själv (värm blocket till 200 grader så ramlar det ur av sig självt), dock lär fodret honas efter montering, det bör man inte heller göra själv om man vill få det riktigt 100. Jag gör det dock själv med en 3-stenars biltema.

Jo, det är inga störe problem. Tycker att det var ett snyggt jobb och blev lite nyfiken givetvis. Hur brukar ni göra med fodren, man kan ju göra dem med en fläns och motsvarande urfräst/arborrat i cyllen, ofta lägger man flänstjockleken några hundringar tjockare än urfräsningen så man klämmer fast fodret med toppen också.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Problemet med att fodra själv är att fodret gärna vill sjunka in, även om man gör foderkanten högre. När cylindern har gått ett par värmecykler brukar topplockspackningen ryka. Enklast är att o-ringa fodret med koppartråd eller ståltråd och använda kopparpackning.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
andersbrink skrev:
2456514 Problemet med att fodra själv är att fodret gärna vill sjunka in, även om man gör foderkanten högre. När cylindern har gått ett par värmecykler brukar topplockspackningen ryka. Enklast är att o-ringa fodret med koppartråd eller ståltråd och använda kopparpackning.
På lastbilar har vi ett verktyg som pressar ner fodret till samma tryck som topplocket innan vi mäter. Går det kanske att göra på hojjar med?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top