GSXR1127 Turbo-byggtråd

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Innebär det heltid framöver eller?

Inte alls omöjligt... Enda kruxet är att Halmstad är en kust-stad och har vatten-dyket för hela halland och Räddningstjänsten i Halmstad "helst" anställer färdiga vattendykare (A-Cert) och det har inte jag...

Men dom gör undantag och/eller så får jag väl helt enkelt bli vatten och rökdykare...:tungan
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update

Idag fick jag mina efterlängtade delar från Alu-Tech samt att jag varit ner en sväng hos hydraulik-nissen...

Skall inom kort mäta in och be svetsaren dra ihop mitt tryckrör med uttag för dump samt pitotrör.
Det fick även bli en Samco-slang till WG-klockan som förhoppningsvis droppar in i morgon, likaså till dumpen...:tungan

Skall i helgen försöka att få ihop en vettig lösning på oljereturen och behålla minst 10mm innerdiam...

Pusslade även ihop lite delar till min "tank-amatur" det kommer passa fint i min pingel-platta som sitter i tanken, det enda som måste lösas är någon form av returledning.

Ahh just det, högra slangen till oljekylet var jag tvungen att dra om/förlänga pga WG-klockor, avgassystem och annat bröte som var i vägen, kommer bli kanon, börjar se slutet på tunneln nu....

Ses ska det whheeeeeeeeelas....!!! :hoppa
 

Bifogat

  • DSC00193.JPG
    DSC00193.JPG
    87 KB · Visningar: 101
  • DSC00195.JPG
    DSC00195.JPG
    90.2 KB · Visningar: 100
  • DSC00196.JPG
    DSC00196.JPG
    95.6 KB · Visningar: 98
  • DSC00197.JPG
    DSC00197.JPG
    93.4 KB · Visningar: 177

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Mer bilder...:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00198.JPG
    DSC00198.JPG
    96.4 KB · Visningar: 163
  • DSC00199.JPG
    DSC00199.JPG
    88.8 KB · Visningar: 109
  • DSC00200.JPG
    DSC00200.JPG
    103.9 KB · Visningar: 98
  • DSC00201.JPG
    DSC00201.JPG
    104.7 KB · Visningar: 105

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Idag fick jag mina efterlängtade delar från Alu-Tech samt att jag varit ner en sväng hos hydraulik-nissen...

Skall inom kort mäta in och be svetsaren dra ihop mitt tryckrör med uttag för dump samt pitotrör.
Det fick även bli en Samco-slang till WG-klockan som förhoppningsvis droppar in i morgon, likaså till dumpen...:tungan

Skall i helgen försöka att få ihop en vettig lösning på oljereturen och behålla minst 10mm innerdiam...

Pusslade även ihop lite delar till min "tank-amatur" det kommer passa fint i min pingel-platta som sitter i tanken, det enda som måste lösas är någon form av returledning.

Ahh just det, högra slangen till oljekylet var jag tvungen att dra om/förlänga pga WG-klockor, avgassystem och annat bröte som var i vägen, kommer bli kanon, börjar se slutet på tunneln nu....

Ses ska det whheeeeeeeeelas....!!! :hoppa


Kan du inte ta en bild där man ser avstånden mellan turbo och oljekyl/ic.
mina funderingar är hur man skall få plats med ic och oljekyl utan att det varken tar i framhjul eller att man smackar ihop allt mot turboagg eller topp.

jag är j-vligt spänd på att höra resultatet på gatan och din upplevelse där av moppen.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Bocken på laddröret , vem har gjort den?
Ser bra ut:tummenupp

Tackartackar, det värmer när det kommer från Mäster själv!!! :tummenupp

Bockarna har Patrik:s (Alu-Tech) finske vän gjort, det är 2st 15graders böjjar som skall svetsas ihop i mitten, min egen konstruktion, tycker det blir ganska bra:)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Kan du inte ta en bild där man ser avstånden mellan turbo och oljekyl/ic.

Okaay då... Mellan turboflänsen och IC/oljekyl är det ca 6-7 cm, IC: ligger kloss med gummi-mellanlägg mot oljekylet och kylet sitter i orginalinfästningarna både nere och uppe dvs. ca 8-10cm från toppen, mao GOTT OM PLATS :rolleyes:

Satte dit WG-Slangen igår med, bling-bling åt folket.

Kommer förhoppningsvis en större uppdatering under helgen

GLAD PÅSK !
 

Bifogat

  • DSC00203.JPG
    DSC00203.JPG
    74.8 KB · Visningar: 158
  • DSC00204.JPG
    DSC00204.JPG
    91 KB · Visningar: 169

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update

Har fixat ansluningarna till oljereturen idag, ett tändstift fick sätta livet till i "oljepluggsänden" lite TIG-ning och klämma slangen sen är oljereturen löst, det trista i kråksången är att 90graders-böjjen + mitt slaktade tändstift bygger mycket nedåt.. Dock inte mer än orginal 4-1 system gjorde..

Mätt ut dumpplacering i tryckröret och gjort hålet, spånat på pitotrörsplacering...

Monterat den förlängda/omvinklade slangen till oljekylet.

Börjat bygga på luftsystemen, dump, klocka, tryckkontakten till retardern, trycksättning av fuggar mm...

Sen har jag forsatt min slakt av orginal-kabelhärvan, jisses med kablar..
 

Bifogat

  • DSC00212.JPG
    DSC00212.JPG
    77 KB · Visningar: 100
  • DSC00211.JPG
    DSC00211.JPG
    79.2 KB · Visningar: 120
  • DSC00213.JPG
    DSC00213.JPG
    68.5 KB · Visningar: 116
  • DSC00206.JPG
    DSC00206.JPG
    94.8 KB · Visningar: 106
  • DSC00209.JPG
    DSC00209.JPG
    91.6 KB · Visningar: 163
  • DSC00214.JPG
    DSC00214.JPG
    118.7 KB · Visningar: 144

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
det där gillar:tuttar !!!:tummenupp
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Gillar det här bygget skarpt:tummenupp På ett så fint bygge så borde en bling bling dump passa som handsken, men faktum är att den där plast dumpen är hästlängder bättre än dom flesta blingisar på marknaden, dock inte så snygg.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Vill du inte göra hål i tråget och svetsa dit en anslutning för oljereturen?
Ska du inte ha "bling bling" stil på dumpen?

Precis, ville inte göra hål i tråget..
Jodå, bling-bling dump kommer senare... Hade mest denna för att mäta ut var jag skulle göra hålet i tryckröret.
Men i nödfall så får den duga ett tag till jag hittar någon blank, högljudd med strut/tratt som skrämmer små barn och få byxbenen att fladdra! :D

det där gillar:tuttar !!!:tummenupp

Helt rätt min vän!!! :tummenupp

Gillar det här bygget skarpt:tummenupp På ett så fint bygge så borde en bling bling dump passa som handsken

Tackartackar, kul att du gillar det Ante! Håller med dig att blingbling hade passat!

Är inte det en dump till en Saab?
har för mig att dom e en förbrukningsvara.

Vet faktiskt inte det, det är ju en Bosch så det är inte alls omöjligt, MC-Xpress säljer dom för 350 pix ( http://www.mc-xpress.com/turbo/partsprice.htm ), LAHI har en likadan på sin hoj och den har vad jag vet funkat klanderfritt...
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Precis, ville inte göra hål i tråget..
Jodå, bling-bling dump kommer senare... Hade mest denna för att mäta ut var jag skulle göra hålet i tryckröret.
Men i nödfall så får den duga ett tag till jag hittar någon blank, högljudd med strut/tratt som skrämmer små barn och få byxbenen att fladdra! :D

Då förstår jag men anslutningen sticker ut som du själv skrev, är på jakt efter en dump själv och vill också ha en med lite bling. Hitta en på KLracing men jag vet inte om det är nåt att ha.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Funkar Bosch-dumpen från MC-Xpress bra på lågtrycks-system oxå? Vilket tryck/flöde pallar den för? Letar efter en bra till min kompressor motor nämligen.

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Funkar Bosch-dumpen från MC-Xpress bra på lågtrycks-system oxå? Vilket tryck/flöde pallar den för? Letar efter en bra till min kompressor motor nämligen.

/J
Den funkar bevisligen upp till minst 0,9 bar och den räcker till flöden motsvarande bortåt 180-200 pållar (uppskattad effektsiffra).
Funkar den till 0,9 bar så lär den väl rimligen funka även på lägre tryck?
Den kanske räcker ändå längre men dessa siffror vet jag av erfarenhet att den klarar.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Den funkar bevisligen upp till minst 0,9 bar och den räcker till flöden motsvarande bortåt 180-200 pållar (uppskattad effektsiffra).
Funkar den till 0,9 bar så lär den väl rimligen funka även på lägre tryck?
Den kanske räcker ändå längre men dessa siffror vet jag av erfarenhet att den klarar.

Kanon......Silverryggen...när du köpt en bling bling ring mig......jag tar din Bosch direckt..:D

/J
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top