GSXR1127 Turbo-byggtråd

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2503659 Jaså, du lyckades få loss de sista till slut? Gick det åt mycket värme?

Jorå det gick till slut, mutterpicka (luft, modell bättre + Atlas Copco Monster-Kompressor med varsamt finger gör underverk...:) ) PS. Börjar bli en SK. Ninja med AGA Skärbrännarn nu... Vi kanske skulle ta och AGA-Diffa bakaxeln nu på volvon lasse när jag skall köpa 19T till den me...:D

andersbrink skrev:
2503727 Om det följde med upp lite aluminium med dragstängerna bör du helicoila de fyra med M10x1.25. Snåla inte... och ta inga chanser, våren är långt borta.

Jag vet anders, du har sagt det förr, och JAG VET... alla gängor såg 100% efter rensning med gängtapp M10x1,25 a lá feltema, alla utom en men jag chansar på att de andra 11 håller ihop ( har kollat med de mek firmor/motorrenoverare jag känner i trakten och ingen har Helicoil M10x1,25 och jag är inte speciellt sugen på att köpa en sats för 1K för ett hål), du får väl helt enkelt ha en hållhake på mig tills våren....[told u so...?] :rolleyes:

raiderpatz skrev:
2503862 Hur måttar man in kolvarna i cylindrarna underifrån? På en bilmotor får man pilla ner det med kolvringskompressor när kolvarna ska i uppifrån, men här?

Samma sak fast underifrån, har man en kolvringskompressor är det ju "gött", har man ingen använder man fingerfärdighet, på hojmotoer skiljer det sig dock, vissa har separata cylinderrader, andra har det homogent ihop med blocket(ofta med hårdförkromat/NiCaSil)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man sänker ned cylinderraden först på de två inre och sen de två yttre, dvs i två steg. Fodren är fasade som hjälp. Det är ett pilljobb, men går med bara fingrar och naglar om man är försiktigt och har tålamod.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2503989 Man sänker ned cylinderraden först på de två inre och sen de två yttre, dvs i två steg. Fodren är fasade som hjälp. Det är ett pilljobb, men går med bara fingrar och naglar om man är försiktigt och har tålamod.

Du formulerade det jag menade min vän.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
andersbrink skrev:
2503989 Man sänker ned cylinderraden först på de två inre och sen de två yttre, dvs i två steg. Fodren är fasade som hjälp. Det är ett pilljobb, men går med bara fingrar och naglar om man är försiktigt och har tålamod.
Såvida ma inte har borrat upp sin GSX 1100 till 1166. Då är fasningen borta och man kan lugnt säga att det är tålamodsprövande att att sätta på cyllen.

/Ingvar
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
IngvarB skrev:
2504166 Såvida ma inte har borrat upp sin GSX 1100 till 1166. Då är fasningen borta och man kan lugnt säga att det är tålamodsprövande att att sätta på cyllen.

/Ingvar

Då tar man sin Dremmel eller liknande och monterar dit en slip"rulle" och tillverkar en ny fasning! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2503966 Jorå det gick till slut, mutterpicka (luft, modell bättre + Atlas Copco Monster-Kompressor med varsamt finger gör underverk...:) ) PS. Börjar bli en SK. Ninja med AGA Skärbrännarn nu... Vi kanske skulle ta och AGA-Diffa bakaxeln nu på volvon lasse när jag skall köpa 19T till den me...:D
Jaså, du fuskade med mutterpicka :hihi Så du har varit på skärbrännaren igen... Small det lika jävligt denna gången? Smält ihop diffen med brännaren så kan vi gasa! Jag kunde ju iofs tagit med mig ett paket svetspinnar från mitt förra jobb (Esab...) innan jag började plugga.
19T? Klart du ska Holset på Volvon! Jag ska snacka med du vet vem :hihi
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2505200 Small det lika jävligt denna gången?
Smält ihop diffen med brännaren så kan vi gasa!
19T? Klart du ska Holset på Volvon! Jag ska snacka med du vet vem :hihi

Nej det small inte alls denna gången, tände bara på acetylen, sotar lite men smäller inte...:rolleyes:

HX55 (och typ 8 extra spridare..)och hopsmält diff kan nog bli spännande...
Fint när det toksläpper på 4:an i 160..:yoparty

Jaja, det får bli nästa projekt, ska först få loss kulor till knarren.
Motorn är numera ihopskruvad, ska ikväll försöka pilla upp dom 2 bultar som rök av till kamaxelöverfallen.
Till helgen skall jag svarva till brickan som skall va till kopplingen och försöka få tag i lämpligt alu-svarvämne till mina trottellock som jag skall försöka svarva till sen..
Sen ska jag låna en god väns Dremel med hårdmetallfil och köra upp kam-dreven lite så kan vi timea in dom sen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
Motorn är numera ihopskruvad, ska ikväll försöka pilla upp dom 2 bultar som rök av till kamaxelöverfallen.
Till helgen skall jag svarva till brickan som skall va till kopplingen och försöka få tag i lämpligt alu-svarvämne till mina trottellock som jag skall försöka svarva till sen..
Sen ska jag låna en god väns Dremel med hårdmetallfil och köra upp kam-dreven lite så kan vi timea in dom sen.
Lycka till med bultarna :tummenupp Det ska nog lösa sig.
Jaså, du ska göra trottellocken själv ändå? Det fixar du. Upp med bilder på lite polerat sen, annars hälsar jag på i din meckarlokal och snor dina öl istället :D

Dremeljobbet är inga bekymmer, slipa på rätt håll bara. Man får tänka efter både en och två gånger innan man upptäcker att man slipar på fel håll.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
IngvarB skrev:
2467933 borra ett 3mm hål i mitten där jag försiktigt slog ner en vass liten skruvmejsel för att sedan elegant gänga upp hela härligheten./Ingvar

Funkade klockrent,inga problem alls...:tummenupp
 

Bifogat

  • M6.JPG
    M6.JPG
    43.4 KB · Visningar: 295

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Alu-legering

Vad skall/bör jag använda för alu(-legering) till mina trottellock som skall svarvas?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Silverryggen skrev:
2513693 Vad skall/bör jag använda för alu(-legering) till mina trottellock som skall svarvas?

Ta det du får tag i, innan locken går sönder har säkert något annat rasat:D

Edit: Jag menar vilken alu kvalitet som helst pallar ju för det. De räcker ju att springa och leta aluminium ämne som har diameter nog för att räcka till lockens diameter utan att ta hänsyn till kvaliteten.
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2513693 Vad skall/bör jag använda för alu(-legering) till mina trottellock som skall svarvas?

Pinnen inuti locket svarvar du separat och gängar/skruvar fast, så slipper du avverka så mycket material.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
På min tid kostade inte alulocken mer än en tusing ungefär. Blir det inte en marginell vinst (om nån alls) att göra egna??
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
ktmjacke skrev:
2516305 Blir det inte en marginell vinst (om nån alls) att göra egna??

Du kanske tänker på de pressade plåtlocken?
Dom kostar kanske inte mer idag...?, men jag tycker det är kul att bygga allt själv samtidigt som man lär sig massor...samt det är bling-bling med svarvade alu-lock:tungan
Alumininuet får jag gratis och min tid.. well den värdesätter jag ganska högt, men jag lägger gärna ner den på hojen, trevlig helg:tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Kvällens "disk"....:D
 

Bifogat

  • DISK.JPG
    DISK.JPG
    111.9 KB · Visningar: 316

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Fan, satan

Har diskat hela kvällen,
Ehh snackat med kawakexet 1,5 h också..:tungan
Fan jag får ingen finish.... IC:n va en jäfla tuff nöt, får nog slipa om noggrannare med 400 > pappret :mad:

Är INTE NÖJD ( men köket ser ut SOM FAN!!!!) å då skojar jag INTE...
 

Bifogat

  • IM000007.JPG
    IM000007.JPG
    105.4 KB · Visningar: 268
  • IM000009.JPG
    IM000009.JPG
    95.5 KB · Visningar: 277

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Silverryggen skrev:
2518134
Ehh snackat med kawakexet 1,5 h också..:tungan

Jaha........ och där sköts tiden fram för provstart av hojen, till sesongen 2014...:D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top