GSXR1127 Turbo-byggtråd

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
"Hultaforsaren" vadå :confused: menar ni en tumstock, reagera eftersom en annan kommer från Hultafors från början hehehe ,,

Se Jörgens inlägg :D Iofs syftade jag på släggorna, men yxor funkar också. Hultaforssläggan är ett ofta använt redskap av herr Silverryggen, en "lätt" knackning och allt löser sig :tummenupp Finns en film någonstans på forumet när han knackar lite lätt (läs: köttar) på en fet kopiator. Den håller inte länge. Hittar tyvärr inte filmen just nu... Synd att jag missade att filma dyrkningen av cykellås mha slägga för några veckor sedan. Det var roligt. Stort hål i asfalten pga en lätt miss blev det, men låset klarade sig inte länge :D Hmmm, iallafall, on topic igen kanske...

Snart är det uppstart :)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Tycker att returen ser låg ut men det är förhoppningsvis bara bilden som luras.Du har säkert koll på det du gör. Får passa på att gratulera till bygget,hoppas att du tar lahi med dig och kommer ner till meca i sommar för ett test. :tummenupp

Visst är det så att returen är låg men iom att innerdiam är > 10mm hela vägen samt inga tvära böjjar så borde pickupens sugförmåga orka dränera slangen samt att jag har ganskabra fall.

Självklart kommer jag och lasse ner till Meca! Ska köra allt vad tygen håller! :tummenupp

"Hultaforsaren" vadå :confused: menar ni en tumstock, reagera eftersom en annan kommer från Hultafors från början hehehe ,,
Grattis till ett j-a snyggt bygge iaf :tummenupp

Tackartackar!

"Hultaforsaren" är mitt universalvertyg som lasse säger, väldigt smidigt till mycket....
Brukar änvända det när jag behöver "knacka lite försiktigt..." :D
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hultaforssläggan är ett ofta använt redskap av herr Silverryggen, en "lätt" knackning och allt löser sig :tummenupp

Hehe, visst är det ett fantastiskt redskap :yoparty

Blästrat och klarlackat smide, med härdade fyrkantiga slag i båda ändar. Träskaft av hickory.

BestNr Modell Vikt Skaftlängd Skaft Res.skaft Ant./frp. Data

825003 KS 6000 6000 g 900 mm H 842050 1
 

Bifogat

  • 35520253.jpg
    35520253.jpg
    2.5 KB · Visningar: 86

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update!

Trots mors dag så har jag fått massor gjort idag!

Har mätt in och placerat WG-Klockan, kortat stången, gängat och monterat kulleden... Provat utslaget och det funkar OK! Ligger inte riktigt 100 i linje med armen men iom kulleden så gör det inget...

Monterat mitt nya drivpaket, fick ca 2cm extra, gratis hjulbas iom drevbytet, vemfan behöver långsving...:D

Gjort all mock-up med fuggarna/tryckrör/dump, imorrn ska det bara dras lite slangar, plockas ner och poleras sen är inte uppstarten inte långt borta!!!
Yee-haaw :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00333.JPG
    DSC00333.JPG
    77.9 KB · Visningar: 115
  • DSC00332.JPG
    DSC00332.JPG
    72.6 KB · Visningar: 95
  • DSC00334.JPG
    DSC00334.JPG
    112.8 KB · Visningar: 138
  • DSC00338.JPG
    DSC00338.JPG
    113.3 KB · Visningar: 115
  • DSC00336.JPG
    DSC00336.JPG
    119 KB · Visningar: 157

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Inte för att verka tjatig.........men det där gillar brudarna !:tummenupp
 

jojje123

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
limhamn
Hoj
gsx-r1100w
Har läst varenda ord från sidan 1 till 21 idag utan att fuskhoppa framåt och hela tiden hoppats på att du var klar med bygget innan sidan 21. Nu är det ju som att sitta o vänta på tomten. Eller som Carlsberg. Worth waiting for.
Angående wastegatens placering så kan det väl kanske vara lämpligt att värmeisolera med backelitbricka eller liknande mellan fästet och klockan.. normalt sett är den ju gjord för att sitta på den kalla sidan. Annars smälter kanske membranet.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har läst varenda ord från sidan 1 till 21 idag utan att fuskhoppa framåt och hela tiden hoppats på att du var klar med bygget innan sidan 21. Nu är det ju som att sitta o vänta på tomten. Eller som Carlsberg. Worth waiting for.
Angående wastegatens placering så kan det väl kanske vara lämpligt att värmeisolera med backelitbricka eller liknande mellan fästet och klockan.. normalt sett är den ju gjord för att sitta på den kalla sidan. Annars smälter kanske membranet.


Ett smält membran är ju bara fRekCt för då får man mera ladd:crash
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro

Bifogat

  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    65.3 KB · Visningar: 124
  • DSC00340.JPG
    DSC00340.JPG
    69.8 KB · Visningar: 146
  • DSC00339.JPG
    DSC00339.JPG
    80.1 KB · Visningar: 174
  • DSC00342.JPG
    DSC00342.JPG
    112.9 KB · Visningar: 204

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Angående wastegatens placering så kan det väl kanske vara lämpligt att värmeisolera med backelitbricka eller liknande mellan fästet och klockan.. normalt sett är den ju gjord för att sitta på den kalla sidan. Annars smälter kanske membranet.

Precis, har med det i beräkningarna, strålningsvärmen från turbinhuser tror jag den klarar men inte det som leds via fästet.. Har brickor emellan samt att anliggningnen inte är så stor. Vi får se hur det håller...:tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hojen Startad!!!

Har tokmekat hela dagen och hojen är uppstartad!
Startade nästan direkt och herrejävlar va det rök från grenröret...:D

Tyvärr så orkar inte nålventilerna hålla grund-sopptrycket vilket får till följd att det svämmar över i flotörhusventilationen och mao hela tryckröret...
Men motorn spinner som en katt, inga luftläckage alls.
Låter riktigt trevligt...:)


Hur ser fjädern ut i regulatorn och hur/hur mycket kan man kapa den..?
Börjar med det och därefter så byter jag nålventiler...

Vill ju ut och WHHEEELLLAAA!!!!! :yoparty

En liten filmsnutt med mobilen blev det oxå...

http://www.youtube.com/watch?v=UNv2bitkluA
 

Bifogat

  • DSC00343.JPG
    DSC00343.JPG
    111.7 KB · Visningar: 240
  • DSC00344.JPG
    DSC00344.JPG
    121.4 KB · Visningar: 210
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Härligt! Man får gratulera till en lyckad uppstart eller vad man nu ska säga :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Gillar stylen på ditt bygge. Både race och bling i bra kombination.:tummenupp
 

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
Har tokmekat hela dagen och hojen är uppstartad!
Startade nästan direkt och herrejävlar va det rök från grenröret...:D

Tyvärr så orkar inte nålventilerna hålla grund-sopptrycket vilket får till följd att det svämmar över i flotörhusventilationen och mao hela tryckröret...
Men motorn spinner som en katt, inga luftläckage alls.
Låter riktigt trevligt...:)


Hur ser fjädern ut i regulatorn och hur/hur mycket kan man kapa den..?
Börjar med det och därefter så byter jag nålventiler.

Jag öppnade regulatorn och kapade fjädern ca: 1 varv ( om jag kommer ihåg rätt.) Hade problem att få grundtrycket till 0.1 men det gick bra efter kapning.
Övrigt vill jag berömma dig för ett mycket fint bygge. Ta det lungt nu i början så man slipper läsa tråkigheter:yoparty

Gasglad sommar.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Övrigt vill jag berömma dig för ett mycket fint bygge..

Tackar för alla komplimanger! Det är skitkul!

Jag öppnade regulatorn och kapade fjädern ca: 1 varv ( om jag kommer ihåg rätt.) Hade problem att få grundtrycket till 0.1 men det gick bra efter kapning.

Kapade ett varv också och då flödade det inte över, skruvade in skruven tills det började svämma över och backade sedan ett varv... Återkommer till det..
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Ta det lungt nu i början så man slipper läsa tråkigheter:yoparty

HOJEN ÄR PROVKÖRD!!!

Efter att jag fixat mina kedjesträckare så slapp kedjan kugga över om man laddade mer än 0,4bar...

Fixade till en massa smågrejer och skruvade på allt som behövdes för en provtur. Turbon börjar ladda fint redan runt 4K varv och det går fint att ligga och cruisa på 0,2-0,4 bar...:)
Då älgar det på friskt men framhjulet håller sig i backan... Det känns tydligt att man gått upp en kugge fram och ner 4 bak... hehe

Men dra åt helvete vad det går över 1 bar... Då är den HELT GALEN, går ju knappt att ha den bland folk, framhjulet flyger till väders och folk på trottoaren tar två steg åt sidan...
Det gäller fan att hålla tungan rätt i mun när det laddas på..
Man "säljer" bort många meter att bromsa på per sekunds tokladd...:gnissla
Accelerationen i statstrafik är helt ofattbar, och den låter så djävla mycket..

DET ÄR SÅ JÄKLA KUL!!! :yoparty

Som vanligt vid provturer så visar sig alltid lite småfel, först och främst så är sopptrycket fortfarande för högt, den lyckas hålla tätt men den ryker svart som satan, speciellt efter lite kängru-hopp eller en 200m:s powerwheelie.
Stänger man av soppapumpen då så går den rent igen så det måste vara soppatrycket, finns det någon tumregel hur man ställer det eller måste jag införskaffa mätklocka?

Andra (standard) problemet är att det skrapar i när man slänger ner den från bakhjulet eller bromsar fullt... Det som tar i först är skärmen/IC men det är ju enkelt fixat, även om det känns lite sådar att sätta kapskivan i en hel och fin kolfiberskärm.. Sen tar däcket först (tror jag) i slangklämman/slangen från utloppet på turbon, ska försöka vrida kompressorhuset lite till vid tillfälle, och till sist tar hjulet i IC:n, den ligger inte dikt an mot oljekylet, där finns ca 2cm att vinna samt att gaffeln MÅSTE styvas upp rejält då den är duktigt svampig... Enklast är väl att byta till progresiva styva fjädrar???

Men man kan sammanfatta min provtur med ett enda jävla stort flin..
Fy fan va kul det är med turbo och imorrn fortsätter "provandet"... :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00347.JPG
    DSC00347.JPG
    110.5 KB · Visningar: 199
  • DSC00348.JPG
    DSC00348.JPG
    92.5 KB · Visningar: 190
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top