GSXR1127 Turbo-byggtråd

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
heliac skrev:
2447707 Slots och Christian Firtal.....nedrans skattesmitare :fyllisar

Hehe, ibland är det bra att "bara" ha 27mil till Puttgarden, köpte f.ö 20 lock sist, dom lär gå åt under detta turbobygget!!:öl
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag slipade upp ett spår i yttre lagerhalvan med diamantrondell, svarvstålet jag hade tog inte. Möjligen om man har ett stickskär i hårdmetall (väldigt skört) eller kanske ett ISO P30 orkar bita.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2447815 Inte riktigt säker på hur dubbellagret ser ut, men jag tror anders har slipat upp ett spår i ett dubbellager(och/eller i alublocket med) för att få det att passa. Ditt förslag tål att tänka på... Har du gjort så själv nångång? Tycker det verkar trångt mellan dreven..

Såg att det såg lite trångt ut nu, jag har iofs flyttat ut framdrevet (6,25" bred bakfälg), så på min skulle det få plats. Det finns folk som gjort så, jag ska göra det på min turbomotor innan den åker i nya ramen (dragbiken).
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2447537 Gokväll!! Idag har jag och LAHI gjort en hjältemannainsats för turbofriden...
Efter en supreme-burgare på MAX var vi redo att sätta tänderna i min kassa låda..
Lasse(LAHI) gick loss på biren med en gång :)
Tack som faen lasse, din hjälp var guld värd... Hoppas du inte blev för full,,:D
Hehe, jag hjälper gärna till med lite bonnameck :D Ölen var god. Jag tycker att jag ser lite dragen ut på första bilden, och den togs väl runt kl 15 :) Dreven var ju inte alltför fina, men det är bara att fixa nya så smäller vi i dem sen :tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Veckans Söndags-bling

I avskanad av motordelar fick sig tryckröret mellan IC > Plenum sig en omgång med polertrissan, tanken är att IC och Plenum ska se likadant ut sen..:yoparty
 

Bifogat

  • TRÖR1.JPG
    TRÖR1.JPG
    90.7 KB · Visningar: 247
  • TRÖR2.JPG
    TRÖR2.JPG
    111.5 KB · Visningar: 195
  • TRÖR3.JPG
    TRÖR3.JPG
    74.6 KB · Visningar: 538

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2448936 I avskanad av motordelar fick sig tryckröret mellan IC > Plenum sig en omgång med polertrissan, tanken är att IC och Plenum ska se likadant ut sen..:yoparty
Jävlar vad blankt det blev :tummenupp Liiiiite skillnad jämfört med hur det såg ut igår... Våtslipade du med maskin (den där poleringsgrunkan du pratade om) eller hur gick du tillväga?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2449489 Jävlar vad blankt det blev :tummenupp Liiiiite skillnad jämfört med hur det såg ut igår... Våtslipade du med maskin (den där poleringsgrunkan du pratade om) eller hur gick du tillväga?

120-240-400-800-1200 papper samt en burk Elbow-grease... mycket slipande blir det, slipar noggrant med 800 och 1200 pappret, sedan mycket autosol och en tyg-rondell från feltema i borrmaskin, totalkostnad typ 150:- och då har jag mycket papper kvar... Nästa söndag går jag loss på IC:n..
:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2449508 120-240-400-800-1200 papper samt en burk Elbow-grease... mycket slipande blir det, slipar noggrant med 800 och 1200 pappret, sedan mycket autosol och en tyg-rondell från feltema i borrmaskin, totalkostnad typ 150:- och då har jag mycket papper kvar... Nästa söndag går jag loss på IC:n..
:tummenupp
Jaså, ett besök på Feltema idag igen :) Mycket slipande blir det, men snyggt blir det också :tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Silverryggen skrev:
2447815 Inte riktigt säker på hur dubbellagret ser ut...

Kollade lite mer noggrant nu på morgonen, det lagret jag har på utg axel, innanför frandrevet är ett 2-radigt kullager med betckningen KOYO
DAC256222TRILT och det är 22,5mm brett.
Är inte det dubbellaget ändå?? Eller hur är det konstrukterat typ/bredd mm?
Kanske inte behöver bygga om ändå, någon som vet?:confused:
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Wibbe skrev:
2447705 Inte passar väl dubbellagret i '91 blocken?? Har för mig att halvmånen som håller lagret inte stämmer överens med spåret i motorhalvan...Skicka packboxen i runda arkivet och montera ett extra RS2 (?) lager som har en gummitätning.

Räcker verkligen en sån tätning för att täta mot olja. den har väl mer funtionrn ev dammtätning?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Drev

Beställt 2 st nya drev hos MC-shopen idag, låsringar och brickor till axeln oxå
Trevliga killar det där, fin service :tummenupp
 

Bifogat

  • DREV1.JPG
    DREV1.JPG
    74.4 KB · Visningar: 213

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Färnbo skrev:
2450228 Räcker verkligen en sån tätning för att täta mot olja. den har väl mer funtionrn ev dammtätning?

Vi får se till sommaren då jag ska prova själv oxo, vet inte om det läckt för andra...stänk smörjning av kedjan? :tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Wibbe skrev:
2450498 Vi får se till sommaren då jag ska prova själv oxo, vet inte om det läckt för andra...stänk smörjning av kedjan? :tummenupp

He he... Ja bara det inte läcker i upliningen eller mellan burnis och start.... Då händer det ju att man blir bortmotad.. :( :(
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Silverryggen skrev:
2450196 Kollade lite mer noggrant nu på morgonen, det lagret jag har på utg axel, innanför framdrevet är ett 2-radigt kullager...

Är det ett 2-radigt kullager(i höjd) så är det dubbelverkande. Vet dock inte vad de som byggerom använder…men sitter ett 2-radigt så tycke jag d borde räcka t 250 hk ev. läs EDIT…

SKF lager med tillägg: -2RS1, har tätning på lagrets båda sidor, ofta underhållningsfritt(tycker om!) och färdig smörjt från fabrik.

-RS1, Frikterande tätningsbricka(syntetgummi m stålplåtsförstärkning) på lagrets ena sida. Är en sådan de ska vara om Du ska trolla bort packbox (i långa loppet e dock p-box bättre).


EDIT: …är det ett –RS1 lager som en del brukar sätta ytterst(som extra lager) o peta bort packboxen?…vem vet..? …få jag lite mer mått, variabler(H, D, D1 & ev d) enligt bild så kan jag kika i SKFs huvudkatalog…har inte alla den i bokhyllan? (960 sidors intressant god natt läsning!) :tungan ...utgående varv på axeln kan oxså vara bra o veta!
 

Bifogat

  • SKF.JPG
    SKF.JPG
    69.8 KB · Visningar: 161
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Eastman skrev:
2450848 Är det ett 2-radigt kullager(i höjd) så är det dubbelverkande.

Nej det är inget axial-lager, kulorna sitter inte i höjd utan i bredd (2-radigt kullager)
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Silverryggen skrev:
2450973 Nej det är inget axial-lager, kulorna sitter inte i höjd utan i bredd (2-radigt kullager)

Jupp vääät men...jag e lat av naturen :hihi ...hade bara den bilden på datan...enklare för ja behöver dock samma mått för o kika i SKF...Du har ett tvåradigt spårkullager.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Bra!

Då har vi konstaterat att jag har dubbellagret... :) å det är ju bra...

Jag har den sk. solfjäderkopplingen(?) med diafragmafjädrar, hur mycket orkar den hålla i om den är frisk?
Ska man bygga om till en med 4st vanliga fjädrar eller hur ska man gå till väga för att förstärka den jag har..?:confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2454626Jag har den sk. solfjäderkopplingen(?) med diafragmafjädrar, hur mycket orkar den hålla i om den är frisk?
Ska man bygga om till en med 4st vanliga fjädrar eller hur ska man gå till väga för att förstärka den jag har..?:confused:

Du tillverkar en bricka med en tjocklek som är dubbelt så tjock som en diafragmafjäder som sätts bakom den STORA (50-hylsan) muttern (så att muttern hamnar lite längre ut). Sen monterar du kopplingen som vanligt fast med 4 originalfjädrar. Pallar för minst 350 hästar.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2454658 Du tillverkar en bricka med en tjocklek som är dubbelt så tjock som en diafragmafjäder som sätts bakom den STORA (50-hylsan) muttern (så att muttern hamnar lite längre ut). Sen monterar du kopplingen som vanligt fast med 4 originalfjädrar. Pallar för minst 350 hästar.

E lite trött å seg idag, men det är så här du menar va? Isf är det ju "bara" 2st fjädrar jag måste skaffa. :)
 

Bifogat

  • kopping.JPG
    kopping.JPG
    28.9 KB · Visningar: 426
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top